Brug en tunnel samen op kruising

Ik kom nog regelmatig kruisingen tegen waarbij de bovenste weg als brug getagd wordt en de onderste als tunnel.

Wie kan mij helpen deze situaties te vinden? Een simpele querie maken lukt me nog wel (maar dan met nadruk op simpel), maar om 2 features op verschillende wegen vlakbij elkaar te zoeken gaat me echt niet lukken.

Voor de goede orde ik wil ze i.d.d. aanpassen, beide (bridge & tunnel) samen is niet correct en zal ze stuk voor stuk bekijken voordat ik wat aanpas.

Dat vond ik vroeger ook, maar inmiddels vind ik het niet meer principieel fout. Veel constructies zijn een mengsel van brug en tunnel, en het is in dit geval niet per se nodig om te kiezen of het vooral tunnel of vooral brug is. Er gaat niets fout als je een brug over een tunnel laat lopen.

PS. Dat neemt niet weg dat een check-missie zinvol is, want ik kom heel veel ‘bruggen’ over culverts tegen.

Er gaat ook niets fout als je op een snelweg pitch=no zet, maar toch is dat niet de bedoeling. De wiki v.w.b. brug/tunnel is daar redelijk duidelijk over : Key:bridge - OpenStreetMap Wiki

“But both options should not be used at the same time (a bridge tag for the upper way and a tunnel for the lower way for the same crossing).“

1 Like

Maar daar schiet je ook niets mee op. Er zijn nogal wat constructies die aspecten hebben van zowel een brug als een tunnel. Als er iets fout zou gaan om dan beide te mappen, dan moet je het niet doen, maar als het verder geen problemen oplevert, dan loopt simpelweg de wiki achter.

Als ik je goed begrijp zou deze kaart ze moeten tonen. Deze is ook als WMS of WFS te gebruiken met deze url.

1 Like

Eentje van die kaart geplukt: In gevallen zoals deze is het duidelijk: geen tunnel, maar twee viaducten.

HIer is het een stuk minder duidelijk. De weg overbrugt via een betonconstructie een halfopen tunnelbak. Ik zou zelf geen brug mappen, maar als iemand het zo gedaan heeft vind ik dat niet fout en zou ik het zo laten.

Gaaf, bedankt. Mooi dat je zoiets kunt maken.

1 Like

Als ik de luchtfoto’s van die plek goed interpreteer dan is het juist wel een tunnel en een brug en zou ik al het andere fout rekenen. Er lijkt zelfs een laagje water tussen de bovenste en onderste weg te zitten. Maar dit is denk ik wel een heel bijzonder geval.

Ik ken het daar en is idd de snelweg die door de tunnel gaat.
De aansluiting van de tunnel is via open afgraving aangelegd tussen damwanden waarvan de steunbalken, die tegendruk moesten leveren zodat de boel niet instort, nog goed zichtbaar zijn. Is nooit opgevuld met zand, maar gewoon water gelaten.
De weg eroverheen ging dus initieel over de afgraving heen en tegenwoordig over het water. Brug zou niet meer nodig zijn als ze het met zand zouden opvullen, maar ligt er nu toch, dus laten ze het maar zo. Wellicht dat ze het nog een keer vol storten als de brug aan vervanging toe is (over een paar decannia?), ligt eraan wat tegen die tijd goedkoper is denk ik…
Een nog iets bijzonderdere situatie aan de andere kant van het kanaal, waar sinds een paar jaar via een brug ook nog een spoorlijn overheen aangelegd is die zo’n ~4km lang dmv palen verhoogd is aangelegd en daarmee ~5m boven het overige verkeer ongelijkvloers kruist met de Rozenburgsesluis en diverse inritten voor bedrijven.

En zo zijn er best veel situaties waarin het niet zo scherp óf tunnel óf brug is. Zo denk ik ook aan een aantal plekken waar een snelweg over een combinatie van waterloop en paden/wegen gaat. Het beton is dan een ingenieuze constructie bestaande uit allerlei dragende, versterkende en bekledende onderdelen, die kenmerken heeft van zowel brug als tunnels waaronder culvert.

Op veel kleinere schaal heb je weteringen langs een weg, met tig woonhuizen, bedrijven en wijkjes die via bruggen bereikbaar zijn. Heel veel van die bruggen blijven liggen, terwijl eronder de wetering door een of meer pijpen of buizen wordt geleid, dus dat zijn dan voor OSM tunnel=culverts.

In plaats van ons zorgen te maken of een wanneer je dat nou als brug of als tunnel moet mappen en hoe je dat dan precies afgrenst, is het veel praktischer om te zeggen: bovenop is het een brug (met opritten, vaak gebogen lopend van insteek tot insteek, met brugleuningen aan de zijkant, en eronder is het een duiker. Als je dat goed kan verifiëren want vaak is het een dichtgetimmerd kantje met een gat erin terwijl daarachter misschien helemaal geen culvert zit.

Kortom, mijn punt is, je kan over deze situaties verschillend denken, maar een dogma “tunnel en brug nooit samen” is niet houdbaar. Tegelijk zijn er nog steeds genoeg situaties waarin er eigenlijk geen brug (meer) bestaat en er alleen een buis onder de weg doorgaat, wat je vanaf de weg niet eens ziet. Het is een goed idee om die te detecteren en naar bevinden op te lossen.

2 Likes