Broedseizoen, juiste manier van taggen

Ik heb afgelopen donderdag 5 maart een mooie wandeling gemaakt van De Hoef naar Kamerijck bij Kockengen. Ik had totaal niet aan het broedseizoen gedacht, en als ik dat wel had, dan nog niet, want in mijn hoofd is het broedseizoen van 15 maart tot 15 juni.
Ik zag echter op meerdere SBB-bordjes dat dat tegenwoordig van 1 maart tot 15 juni loopt.

Ik zag op Osmand deze twee paden:

Pad 1 is getagd met

access=private
access:conditional=no @ (Mar 15-Jun 14)
dog=no
foot:conditional=permissive @ (Jun 15-Mar 14)
highway=path
seasonal=yes

En wordt dus getoond als rode stippellijn.

Pad 2 is getagd met

access:conditional=no @ (Mar 15-Jun 14)
dog=no
foot:conditional=permissive @ (Jun 15-Mar 14)
highway=path
seasonal=yes

Beide gebieden zijn al een tijdje vanaf 1 maart niet toegankelijk, dat kan ik wel aanpassen.
Helaas is dit geen landelijk beleid waardoor een mass edit zou kunnen doen. Zo meldt de operator Staatsbosbeheer op zijn website voor bijv. Schoorlse Duinen 15 maart-1 september en ook hier 15 maart-15 juni, en zelfs voor dit specifieke gebied 15 maart-15 juni. Op het bord staat echter 1 maart-15 juni:

Idem op andere (gezien de algaangroei, ook wat oudere) borden die ik niet op de foto heb gezet staat al vanaf 1 maart

In het kader van “ground truth” zal ik maar vanaf 1 maart van maken

Vragen:

• Weten jullie hoe je in OSMand deze paden datum-gebaseerd kan tonen? Ik ben op het zwarte pad 2 als zijnde toegankelijk afgegaan, zeker gezien pad 1 niet-toegangkelijk stond, maar 2 was ook niet toegestaan, dat kostte dus 4,5 km omlopen. In de navigatie (die ik niet had gebruikt) wordt hier (als je de optie Settings > Walking > Navigation settings > Route Parameters > Consider temporary limitations aan zet) wel rekening mee gehouden.
  • Vinden jullie dat deze paden access=private in de basis moeten krijgen (zoals in pad 1)?
  • Nu wordt er in feite gezegd: 15 maart-15 juni geen toegang, 15 juni-15 maart permissive op foot. Dat is een beetje half-half, zou het niet altijd foot:permissive (“vrij wandelen”) en dan de uitsluitingsgronden voor honden (dog=no), broedseizoen en nacht (:conditional=no@ (Mar 1-Jun 15;sunset-sunrise)) moeten zijn?
  • Kan je een “harde” (datum) en een “zachte” (“sunset-sunrise”) conditional combineren zoals ik hierboven doe?

Ik heb SBB trouwens gemaild dat de datum op hun site voor dit gebied op site en borden niet gelijk is en gevraagd of er meer gebieden zijn met 1 maart als begindatum, zodat we dit op OSM kunnen aanpassen.

Voor zover ik weet kan OSMand dat niet in het kaartbeeld (alleen in gegenereerde routes). Als iemand een manier kent om dat wel te doen in het kaartbeeld (met de groene / rode bolletjes per vervoerswijze) dan houd ik me ook aanbevolen!

Voor opening_hours=* op highways (en nodes) toont deze kaart van onze oosterburen wel de actuele status (met een node in midden van de way), houdt daarbij ook rekening met uur van de dag en zonsondergang ter plekke:

(lijkt even te haperen hier..)

Ik heb zelf (met hulp) specifiek voor highways met access:conditional=* een visualisatie gemaakt voor highways, is wat minder geavanceerd (geen uren van de dag of meervoudige sluitingsperioden : https://openkaart.net/wandel/

Het pad dat je onlangs hebt gewijzigd zou paars op moete lichten (want 1 maart staat nu in de tags), maar doet het niet. Reden lijkt een typo in de tags te zijn: de voorloop [0] ontbreekt bij Mar 01 , maar is wel voorgeschreven :wink:

• Vinden jullie dat deze paden access=private in de basis moeten krijgen (zoals in pad 1)?

Nee, want pad is op zich substantieel deel van de tijd opengesteld, zoals ook hier verder toegelicht. Goed dat je dat ondertussen hebt aangepast :+1:

• Nu wordt er in feite gezegd: 15 maart-15 juni geen toegang, 15 juni-15 maart permissive op foot. Dat is een beetje half-half, zou het niet..

Het blijft inderdaad worstelen met access:conditional (opening-hours werkt fijner als de weg voor alle vervoerswijzen in een bepaalde periode gesloten is). Zie hier onder [5] in het tweede tekstblok waar ik na veel mappen en testen van dit soort dingen op uit ben gekomen

• Kan je een “harde” (datum) en een “zachte” (“sunset-sunrise”) conditional combineren zoals ik hierboven doe?

Ja, zolang je maar goed onderscheid maakt tussen een , en een ; (en eraan denkt om ze bij positieve access-waarden om te draaien tov negatieve waarden). Voorbeeldje van een getagde seizoenssluiting en sluiting na zonsondergang buiten het broedseizoen hier