Hallo
Ik was aan het fietsen en kwam een Bristol tegen die nog op de kaart stonden (met openingstijden etc). Net m’n kaarten in Organic Maps geüpdatet en er zijn er nog een aardig aantal, verspreid over heel Nederland.
Gezien het faillissement, kunnen we denk ik veilig veronderstellen dat die allemaal opgeheven zijn.
Is het ‘toegestaan’ of beleid om dit op grote schaal te wijzigen? (Zelfde vraag zal binnenkort ook spelen bij Blokker filialen.)
Ja, mits goed doordacht. Als de totale hoeveelheid winkels te overzien valt kan het wat mij betreft zelfs voor heel Nederland in een keer. Zoiets doen verschillende mappers wel vaker bij winkelketenupdates.
Het gaat hier om 51 filialen, dus je zou het op kunnen splitsen in een paar delen (Randstad, noord, zuid, of zo).
Wel is het verstandig om niet alleen maar de tags weg te halen, maar ook te kijken of de omgeving dan blijft kloppen. Als een Bristol bijvoorbeeld op een dubbel adres zat wat nu kaal achterblijft, dan kan dat adres helemaal weg als exact hetzelfde adres ook nog op een andere node staat. Als de Bristol helemaal geen adresgegevens had kan vaak de hele node weg. Ook wil het wel eens voorkomen dat een nieuwe winkel al wel op de kaart staat, maar nog niet aan het juiste adres gekoppeld. Die kan dan samengevoegd met het adres waar voorheen Bristol nog op stond.
Haal alle tags weg die bij de keten horen (name, brand*, website, shop, etc.), maar ook zaken zoals wheelchair en toilets. Er is geen garantie dat die gegevens correct zijn bij de volgende bestemming. Ik denk dat je niet vaak meer overhoudt dan de adresgegevens en de source=BAG zaken.
Als je dit met ID doet, dan is het handig het per vestiging of plaats te doen. In JOSM kan het makkelijk veilig in een of een paar keer.
Let even op in Groningen, daar staat een vestiging op de gebouwoutline.
Blokker heeft ook franchisenemers die door kunnen gaan (al dan niet onder een andere naam of franchise) geloof ik, dus dat kan complexer uitpakken straks.
Mee eens, bijna alles kan meestal worden verwijderd. Maar ik denk dat het zinvol is om shop=vacant te laten staan, zodat de plaats als winkel in OSM blijft staan en tools als Streetcomplete regelmatig aan lokale mappers vragen of hier een nieuwe winkel is geopend.
Daarnaast zou de tag name nog behouden kunnen blijven indien de naam Bristol nog duidelijk op de gevel aanwezig is. Dat is wel iets om ter plekke na te gaan.
Hmm, daar ben ik niet zo voor. Die naam hoorde bij de shop=*, niet bij de adresnode die overblijft. Er staat wel Bristol op de gevel (tijdelijk), maar zo noem je de POI niet meer. Hooguit zeg je ‘daar zat de Bristol’ of ‘het leegstaande pand waar Bristol zat’.
disused:shop=yes is wel netter. shop=vacant is inderdaad wat raar omdat dat niet lekker in de shop=* tag valt. Er is immers geen winkel meer.
Edit: Er is wel een uitzondering waar de name nog kan blijven trouwens: wanneer een winkel de filialen sluit, maar ze nog niet leeg ruimt. Wanneer er kans is op een doorstart bijvoorbeeld. disused:shop=yes is dan wel nodig.
Bij Bristol is dit niet meer het geval voor zo ver ik weet.
Streetcomplete vraagt pas een aantal maanden later of een shop=vacant/ disused:shop=yes nog steeds leeg staat. Als je wilt dat Streetcomplete gebruikers eerder over de winkel gevraagd worden, zou je kunnen overwegen om de node op shop=yes te zetten. Streetcomplete vraagt dan onmiddellijk welke type winkel het is, waar je dan de details van de nieuwe winkel (als die er al is) kunt toevoegen, of “Het staat leeg” als er nog geen nieuwe winkel in zit.
Dat is misbruik van dе tag om StrееtComplete blij te maken. Met shop=yes zеg je dat er ееn winkel zit (allееn wееt je het type niet specifiеk), terwijl dat niеt zo is. Niet doen.
Met shop=vacant/ disused:shop=yes zеg je dat de winkel leeg staat, terwijl er misschien al een nieuwe winkel in zit. Dat weet je niet totdat je er gaat kijken, en tot die tijd kan zowel het ene als het andere waar zijn. Een soort Schrödingers kat-winkel…
In de huidige economie? Wel nee, na een faillissement staat zo’n winkel doorgaans leeg. De kans is zo’n 90% dat er niets in zit na een maand of zes. Genoeg om niet ‘voor het geval dat’ maar te gaan beweren dat er wél een winkel zit.
We weten zeker dat er geen Bristol zit. Dat is ruim voldoende om hem op leeg of weg te zetten.
Ik ben het er niet mee eens om een winkel in te stellen op shop=yes zodat een tool deze winkels beter kan vinden.
De informatie is niet correct, want op het moment van opslaan is er ofwel
een lege winkel op deze locatie (shop=vacant) of een ongebruikte winkel (disused:shop=…), maar geen winkel waar je iets kunt kopen.
Het is waarschijnlijk haarfijn correct (maar overdreven) om alle betrokken winkels op 31.12.24 om 23:59 op vacant (of disused) te zetten en daarnaast een fixme te schrijven waarin lokale mappers wordt gevraagd de status vanaf 1.1.25 te controleren.
Dit kan ook pragmatischer aangepakt worden. Ik schrijf liever een fixme die zegt dat een winkel sluit op
dag X. Lokale mappers kunnen dan op dag X+1 controleren of de winkel daadwerkelijk gesloten is.
Wat heb je er op tegen om het in een keer te doen? Niet elke plaats heeft lokale mappers. Je krijgt zo enkel tientallen notes waar niemand voorlopig iets mee doet, of waar juist een mapper landelijk ze alsnog oppakt. Bij zo’n situatie waar de feiten gewoon bekend zijn kan dat prima in een keer. Bij Bristol hoef je niet te controleren of er misschien nog een vestiging open is in Nederland. Die zijn er niet.
Blokker is een ander verhaal vanwege de franchisenemers. Een handjevol vestigingen zal daar verder gaan, al dan niet onder een andere naam of formule (Marskramer wellicht).