StreetComplete asks every 6 months[1] whether a construction project is completed. If it isn’t, the check_date tag is updated. That is exactly what happened on 2023-10-29 and 2024-08-13: Way History: 1073106863 | OpenStreetMap
6 months by default. It will ask twice as often or half as often if the user changes a setting. ↩︎
The fact that I placed a marker on that exact place was pure coincidence. I reacted on the construction area of 2 years back and created the marker as pin point to make the discussion possible.
Nice that there is a half year check but that is randomly on 1 of the buildings within the construction area & further not visible at all for other OSM editors & not useable for other than only StreetComplete users…
Via gemeenten ben ik wel eens bouwproject voortgangsrapportages tegengekomen (recent gemeente Maasdriel blad 2 tabel 2) maar dat is te incidenteel om daar een periodieke rapportage van te kunnen maken, maar ik snap je denkwijze en is precies waarom ik dit draadje gestart heb…
Op provincie niveau deze, maar dat is meer om op helicopter niveau verkennend te kijken welke projecten voor OSM as lead-projecten aan te merken als interessant en niet te gebruiken als check voor al OSM lopende projecten.
Zolang de gemeente de administratie een beetje op orde heeft is dit zichtbaar in de BAG.
Met de BAG WMS layers die we bij de import gebruiken krijgen ze een blauw kadertje als de status in BAG op status “Pand in gebruik (niet ingemeten)” of “Pand in gebruik” staat en en in OSM nog op constructie staat.
Kan je nagaan hoe lang er verzuimt is de woningvoorraad op peil te houden.
BAG loopt vrijwel altijd minimaal 2 of 3 maanden achter op wat via Satellietdataportaal te zien is. Daarom de vraag aan een ieder hier mee te denken of iemand een er nog betere oplossing weet.
Je kunt met overpass ongetwijfeld de area’s queryen die een verlopen opening_date hebben. Dat moet dan natuurlijk wel op een of andere manier periodiek gedaan worden
Voor wandelroutes heb ik een sparql query die ze in volgorde van survey:date in een lijst geeft. Dan kan je de oudste eerst gaan bekijken.
Dat kan met een check:date ook. Ik weet niet of je zoiets in een doorlopende feed kan omzetten.