Borde vi inte ha ett sorts "Nybörjarkompendium" pinnat här?

Hej alla!

“Nybörjarkompendium”. Bra/dålig ide?

Föreställer mig en sammanställning av länkar och information, t.ex;

Länk till den svenska Wikisidan, Information om vilka källor som får och inte får användas, Tips på effektiva arbetsflöden inom olika områden (t.ex en beskrivning för att lägga in adresser, en annan för att jobba med vägar etc), Instruktioner på hur man får igång Lantmäteriets karta i iD.

Alltså allmän bra-att-ha information och lite av ett “startpaket” med samlad och uppdaterad info till de som är nya.

Är detta något som diskuterats tidigare?

Det har diskuterats en del gånger tidigare. Men det var ett tag sen sist.

Min uppfattning är att man brukar säga att sån information lättast hanteras som en specifik Wiki-sida tex. under namnet Sweden/Sverige eller likande. Och en sådan finns ju redan, dock skulle den behöva uppdateras. Att ha en separat hemsida för sådant gör att de lätt hamnar i osynk samt att hemsidan behöver underhållas.

Wikisida är bäst, men vi har nu möjligheten att göra en redirect till den ifrån openstreetmap.se för att lägga openstreetmap på OSM community index(som dyker upp när du gjort en redigering i iD)

I teorin låter det bra, men är det värt mödan?

Men nuförtiden tror jag väldig få läser manualer. Allt ska gå snabbt med ett klick.

Men jag har inte något emot en uppdaterad Wiki, då själv tycker om ordning och reda.

Låter som att det är uppdatering av Wiki-sidorna som gäller.

@loffa Att ha en separat hemsida för sådant gör att de lätt hamnar i osynk samt att hemsidan behöver underhållas.

Det har du rätt i, blir nog snabbt mycket extrajobb att ha information på två separata sidor.

Har vi möjlighet att pinna ett inlägg med länk till den Svenska wiki-sidan? Jag kunde ha svurit på att det fanns ett pinnat inlägg (orelaterat till detta) överst här i Sverige-communityn men nu kan jag inte hitta det längre.

@HuggeK Wikisida är bäst, men vi har nu möjligheten att göra en redirect till den ifrån openstreetmap.se för att lägga openstreetmap på OSM community index(som dyker upp när du gjort en redigering i iD)

Om jag förstår dig rätt så har vi möjligheten att göra så att man skickas till den Svenska Wiki-sidan när man går in på openstreetmap.se?

@Msiipola I teorin låter det bra, men är det värt mödan?

Men nuförtiden tror jag väldig få läser manualer. Allt ska gå snabbt med ett klick.

Men jag har inte något emot en uppdaterad Wiki, då själv tycker om ordning och reda.

Jag vill tro att det är mödan värt men det är det kanske inte?
Som du själv poängterar så vill nog de flesta att “Allt ska gå snabbt med ett klick.” Och de som stannar kvar och vill lära sig mer söker nog upp den informationen isåfall (via t.ex wikin).

Risken är att det blir mycket jobb jämfört med vad man får ut av det.

Med detta sagt så ställer jag frågan: Har vi Wiki-sidor för de saker jag nämnde i mitt första inlägg?

Angående “Information om vilka källor som får och inte får användas” så hittar jag delvis det jag nämnde.
Under fliken “Öppen data” så har vi en länk till Sv:Sverige/Datakällor - OpenStreetMap Wiki med information om vilka källor som potentiellt får användas i nuläget men ingen info om vilka som inte får användas.

Det finns även en varningstriangel med texten:
“Denna sida listar endast möjliga datakällor. Angivna licenser är enbart för översikt, kontrollera alltid innan användning (de kan ha ändrats). Den mesta användningen av vektordata från dessa datakällor räknas som import, och måste följa riktlinjerna.”

Det hade varit väldigt användbart med instruktioner angående hur man går till väga för att kontrollera licenser. Gärna med bildexempel från en riktig källa.

Som jag förstått det så är det ajabaja att använda t.ex Eniro som källa till adresser.
Vad bör man använda istället? Finns det ens några bra alternativ eller är det på med gympadojjorna och ut i verkligheten som gäller?

Tips på effektiva arbetsflöden inom olika områden (t.ex en beskrivning för att lägga in adresser, en annan för att jobba med vägar etc)” blir kanske överflödigt om det finns hänvisningar till datorkällor vi får använda.

Dock så hade “Instruktioner på hur man får igång Lantmäteriets karta i iD.” varit uppskattat.
Jag har lyckats få det att fungera på en av mina datorer, men när jag använder samma länk i min laptop så blir bakgrunden bara svart.

Jag ska ta mig en kik på hur man gör för att uppdatera wikin här i dagarna.