Bör vi börja tagga svenska cykelöverfarter med cycleway=crossing?

Jag funderar på om vi i Sverige borde börja tagga cykelöverfarter med: cycleway=crossing

OSM-wikin beskriver cycleway=crossing som en tagg för platser där cyklister korsar en väg, och anger särskilt att den bara ska användas i länder där cykelkorsningen har juridisk status, exempelvis där den innebär väjningsplikt/rättslig skillnad jämfört med en vanlig cykelväg eller cykelpassage. Taggen används på själva vägen/stigen som utgör korsningen, tillsammans med exempelvis highway=cycleway, highway=path + bicycle=yes/designated eller liknande.

Det verkar passa ganska väl på svenska cykelöverfarter. Enligt Transportstyrelsen ska cykelöverfarter ha både vägmarkering och vägmärken för cykelöverfart, samt vara utformade så att fordon inte förs med högre hastighet än 30 km/h. Fordonsförare har dessutom väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten.

Det skiljer sig alltså tydligt från en vanlig obevakad cykelpassage, där cyklisten normalt har väjningsplikt när den kommer från cykelbana och korsar en väg.

Min tanke är därför att svenska cykelöverfarter skulle kunna taggas ungefär så här på den korsande cykelvägen/GC-vägen:
highway=cycleway
cycleway=crossing

eller exempelvis:
highway=path
bicycle=designated
foot=designated
cycleway=crossing

Den praktiska nyttan är framför allt för cykelrouting. En router skulle i teorin kunna skilja mellan cykelvägar som korsar bilvägar via cykelöverfart, vanlig cykelpassage, trafiksignal eller helt omarkerad korsning. För den som cyklar är det ofta en ganska stor skillnad i upplevd framkomlighet och trygghet om en cykelväg har cykelöverfarter i stället för exempelvis signalreglerade korsningar eller vanliga cykelpassager.

Nackdelen är att jag inte vet om någon router faktiskt använder cycleway=crossing i dag. Men det är samtidigt svårt för datakonsumenter att börja använda informationen om den inte finns i datan.

En sak som gör detta lite rörigt är att cycleway=crossing, enligt wikin, ska sitta på själva highway=*-vägen som utgör korsningen, inte på korsningsnoden. Det skiljer sig från hur exempelvis övergångsställen ofta taggas i dag, där mycket information ligger på noden där gångvägen/GC-vägen korsar bilvägen. Det kan därför behövas lite svensk samsyn kring hur vi vill göra detta i praktiken, särskilt vid kombinerade gång- och cykelpassager/överfarter.

Förslag till svensk praxis:
cycleway=crossing
används bara för juridiska cykelöverfarter, alltså där det finns vägmärke.

Vanliga cykelpassager bör inte taggas med cycleway=crossing, eftersom de inte har samma juridiska innebörd.

Frågor:

1. Håller ni med om att svenska cykelöverfarter motsvarar det som OSM-wikin avser med cycleway=crossing?

2. Bör vi börja använda detta systematiskt i Sverige?

3. Hur bör vi hantera kombinerade gång- och cykelkorsningar där det både finns övergångsställe och cykelöverfart? Mitt förslag, bara lägga till cycleway=crossing

4. Finns det någon bättre etablerad taggning som redan används i Sverige eller internationellt?

Det känns onödigt sålänge Sveriges standard säger att cykelväg nästan alltid är highway=path;bicycle=designated;foot=designated

Men jag tycker att om vägen som har crossing ÄR highway=cycleway så är det ju naturligt att också sätta cycleway=crossing

Njaaa, det var väl ändå lite överdrivet uttryckt? :wink: Vissa TYCKER att path är det bättre alternativet (dock inte jag), men om man kollar vad som faktiskt FINNS är resultatet inte lika överlägset som du vill få det att låta :slight_smile:

highway=cycleway= 79367 ways
highway=path + bicycle=yes eller designated = 80292 ways

En lätt övervikt till path-alternativet, det medger jag, men “nästan alltid”? Nope, inte en chans :slight_smile:

Jag upplever att det är 50/50 mellan path och cycleway.

Men det spelar inte så stor roll för själva frågan. Går ju att sätta cycleway=crossing på båda där det är en cykelöverfart.