Boezemweg bij Berkel en Rodenrijs - hoe te taggen?

Boezemweg bij Berkel en Rodenrijs: https://www.openstreetmap.org/way/138607034#map=15/51.9855/4.4394
Het betreft een brede weg met grove gravel (daarom tracktype=grade2). Voldoet niet aan de voorwaarden voor highway=track, daarom highway=path. Daarover is geen discussie.
Ik ben samen met mapper It’s so funny aan het kijken hoe deze weg nu het beste getagd kan worden.
Er staat aan weerszijden een verkeersbord C1 waar oorspronkelijk (2015) ook twee onderborden aan zaten: uitgezonderd vergunninghouders, fietsen en bromfietsen en een tweede bord honden aan de lijn - weidevogelgebied
De onderborden zijn momenteel verdwenen, maar dat is zeer waarschijnlijk het gevolg van de grootschalige herinrichtings- werkzaamheden in het gebied met grote voertuigen, etc… Lokale bewoners bevestigen dit - de onderborden horen erbij. Er loopt zelfs een fietsknooppuntenroute overheen, de knooppuntbordjes zijn aanwezig.
Met It’s so funny ben ik tot de conclusie gekomen dat het het beste is om te taggen alsof die onderborden nu ook aanwezig zijn. De gemeente Lansingerland zal gevraagd worden de onderborden weer aan te brengen.

Over een aantal tags zijn echter nog vragen:

  • vehicle=no: dit wegens bord C1, maar tags zijn nodig voor de uitzonderingen
  • horse=no: is deze niet overbodig wegens bord C1 en niet genoemd als uitzondering op het onderbord? In de praktijk wordt er met paarden overigens wel gebruik gemaakt van deze weg (lokale kennis).
  • access:agricultural=yes: moet er gezien het agrarische gebruik van het land ter weerszijden van de Boezemweg wel bij staan, hoewel niet genoemd als uitzonderingscategorie.
  • moped=yes: staat erbij omdat fietsen en bromfietsen zijn toegestaan. Vraag: moet mofa=yes er dan ook bij, of zijn beiden overbodig omdat ze vallen onder de categorie ‘fietsen’ en dus ingedekt door bicycle=yes? It’s so funny is van mening dat mofa=yes en moped=yes er beide op zouden moeten staan.

Blijft de vraag: hoe tag je dat toegang vrij is voor vergunninghouders? Ik bedenk me nu ineens dat o.a. de lokale boeren waarschijnlijk die vergunninghouders zijn en dat access: agricultural=yes er niet bij hoeft als we tenminste voor de vergunninghouders een echt goede tag hebben. Bestaat een tag access=license of access=permit? En hoe combineer je meerdere access tags? Vervang je dan access:agricultural=yes door agricultural=yes?

Wat een boel vragen voor zo’n simpele landweg waar je overheen mag fietsen… :wink:

Een terugkerend item in dit forum.
Ik denk dat we een pragmatisch evenwicht moeten zoeken tussen de 100% werkelijkheid van toegangsrechten en wat routeringssoftware doet.
Hierbij zullen de access-tags in OSM nooit gebruikt worden door de politie om verbaliserend te kunnen optreden, laat staan de rechter en zo ook zal een lokale boer, jachtopziener, waterschapmedewerker ook geen gebruik maken van routeringssoftware denk ik.
Mijn idee zou zijn op je te richten op de reguliere gebruikers van OSM: fietsers en automobilisten. Voor de categorie snor- en bromfietsers is het al moeilijk genoeg.
Tenzij je hobby is om een volstrekt logisch gesloten set van access tags te bereiken natuurlijk!

Maar ik kan het mis hebben.

Martin, je hebt het mis… Paraktische benadering is ook mijn voorkeur. Wel graag advies over moped en mofa als aanvulling op bicycle=yes, of juist niet? En hoe te taggen voor de vergunninghouders? It’s so funny wist te vertellen dat daar bij ‘OSM’ voorstellen voor bestaan? Gewoon access=permit erbij zetten totdat blijkt dat dit onjuist is? Voorlopig weglaten kan natuurlijk ook…

In 2008 is een proposal gedaan welke geen doorgang heeft gevonden. Er is daar afgesproken om dit voorstel niet te steunen omdat het engels de term niet dekte. Er is inderdaad verkozen om access permit te gebruiken welke destijds in de tagging/talk list is besproken.

Je kunt zoeken in de tagging list:
https://www.google.nl/#newwindow=1&q=site:https:%2F%2Flists.openstreetmap.org%2Fpipermail%2Ftagging%2F+access%3Dpermit

Dit moet volgens mij gewoon agricultural=yes zijn.

Wat is het verschil met de OSM definitie access=private ?