Taggar just nu lanes I Stockholm och däribland psv:lanes. Sett att det ibland ör kotym att även lägga till access:lanes = no på bussfilen, men jag undrar om det kan ställa till det vid routing?
Säg nu att någon vill göra en högersväng (grön markering)? Ställer access:no taggen till det för routing? Antagligen inte eftersom man mest router mellan noder, men vill ändå vara säker?
Nej, det ska vara lugnt. En bra ruttmotor måste inse att svängar är tillåtna över den typen av filer i korsningar. Är sväng förbjuden så taggar med det med en restriction-relation.
Lite off-topic, men blev nyfiken. Varför har vi bestämt att tagga med psv istället bus på så många ställen? Det är väl egentligen bara kollektivtrafik, cykel och moped som är tillåtet? (ja, jag vet att det finns massor av undantag, men då ska ju i regel dessa skyltas med tilläggstavla).
Jo, fast vad jag förstår så är psv en brittisk konvention att bilar med fler än 8 säten får köra i bussfil om de är hyrda osv.
Så funkar det väl inte Sverige? Det är väl bara kollektivtrafik som avses i sitt grundutförande och sen tillägg. I Stockholm är det ju tom tillägg på om andra bussar än kollektivtrafik får köra.
Så det är väl betydligt mindre generellt i Sverige och man skulle kunna motivera en bus-tagg istället för psv?