Bij MapComplete 0.26.1 raken routerelaties beschadigd

Vandaag kwam ik er achter dat editor MapComplete 0.26.1 ook de volgorde van de routedelen in een relatie door elkaar haspelt. Na een revert om uit te testen klopte het weer.
De routerelaties hier heb ik hersteld
Wie heeft met deze editor ervaring en kan dit bevestigen. We weten van editor iD dat dit regelmatig gebeurt.
Zie hier de edits van een goedwillende medemapper.

Bij knippen gaat het fout.

https://overpass-api.de/achavi/?changeset=133355478

Hey Eggie,

Kan je me de gebroken relatie linken? Dan kijk ik het na

Neem aan dat het om deze relatie gaat: https://www.openstreetmap.org/relation/2524951

Ik heb hem in Element doorgezet naar het Belgische matrixforum, daar is een MapComplete-ruimte waar de ontwikkelaar inzit.
Overigens gebeurt het verwisselen van members ook wel bij JOSM, en sinds enige jaren is het bij Id ongeveer net zo weinig als bij JOSM.
Vroeger was Id een ramp, maar dat is echt verbeterd. Het blijkt heel lastig om de slechte naam kwijt te raken… maar ze verdienen nu echt wel beter.

MapComplete is een jonge tool, volgens mij is wegen splitsen nog niet zo lang ingebouwd, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit goedkomt.

1 Like

Dat ben ik niet met je eens.
ID gooit nog net zo vaak als voorheen de boel door elkaar.
Afgelopen tijd heb ik diverse malen hele stukken route hersteld, waar ID de boel volledig op de kop had gezet.
ID kan nog steeds niet omgaan met forward/backward en draait routes met die rollen volledig om en dan kun je weer stukken omdraaien, naar boven takelen in de route, etc.
JOSM kan nog niet helemaal goed omgaan met forward/backward, daar wil wel eens een klein volgorde foutje optreden, maar het wordt geen puinhoop zoas bij ID.

Mooi…dat je het door hebt gegeven. … De tool ziet er gelikt uit.
Er waren inderdaad twee routerelaties hun volgorde kwijt.

Splitsen kan bij josm ook fout gaan als je op twee plaatsen tegelijk splitst heb ik wel eens gemerkt.
Ook zul je alle routedelen moeten binnenhalen. Met iD heb ik nog steeds slechte ervaringen. Die ‘fout’ zit er echt nog steeds in.
Edit… Even voor Pieter Vander Vennet

en

edit 2 Net als in iD komen de geknipte routedelen helemaal achteraan. Dus ingewikkeld was het herstel niet.

Splitsen in JOSM gaat ook fout als je tegelijkertijd in de route editor aan het werk bent heb ik wel eens gemerkt.

Er zit code in die de routes in de juiste volgorde zou moeten zetten, maar soms gaat die de mist in, bv. bij verschillende knippen achter elkaar.

Maar goed, 't zal ten vroegste woensdag zijn dat ik hiernaar kan kijken.

1 Like

Top Pieter…

Van de knooppuntroute weet ik zeker dat het door knippen kwam… Hier zaten meer knippen in.
Die Uilenspiegelroute denk ik ook, maar kon ik niet meer nagaan door een conflict.
groet
eggie

Voor alle editors geldt: wat ze niet binnenhebben kunnen ze niet aanpassen. Mijn workflow in JOSM garandeert denk ik dat ik alles heb: ik heb meestal een gpx en doe dan Uit OSM ophalen volgens de gpx.

Ik werk bijna uitsluitend in JOSM en zeker in het begin heel wat routerelaties gesloopt.

Ik zorg er op de eerste plaats voor dat wanneer ik een routerelatie ga bewerken alle leden worden gedownload, ook al liggen deze vér buiten mijn bewerkingsgebied.

Wat hierboven al aangestipt werd is het een ijzeren regel niets op de kaart aan te passen en tegelijkertijd de relatie-editor geopend hebben staan.

Dat klopt niet.
Ik heb de route-editor open staan en pas tegelijkertijd in JOSM aan.
Waar je aan moet denken, en dat gaat bij mij ook nog al eens mis, is dat je de route-editor synchroniseert met de JOSM sessie. Daarvoor zit er links boven een knopje.
Bijvl in JOSM een weg splitsen, dan het synchronisatieknopje drukken en je krijgt de 2 weghelften keurig in de route-editor, andersom gaat het ook met wegen samenvoegen.
Mijn ijzeren regel is, zeer regelmatig het saveknopje in de route-editor drukken en zeker als je gaat samenvoegen of splitsen, want anders krijg je een conflict.
En na samenvoegen of splitsen gelijk synchroniseren

2 Likes

Ik doe bijna alleen wandelroutes, dus het kan goed kloppen dat ik andere ervaringen heb dan jij!
Forward-backward afhandeling is heel lastig, zoals we gemerkt hebben bij fietsknooppuntroutes met gespleten einden en meervoudige knooppunten. Jeroen had het sorteren in JOSM geniaal opgelost, maar andere tools kunnen dat niet. Als zo’n tool probeert een fietsrelatie te sorteren, gooit-ie hem helemaal overhoop.

Ken jij een situatie waarin je het probleem kan reproduceren? Als dat er is hebben de editor-ontwikkelaars tenminste iets om hun tanden in te zetten.