bicycle=yes op weg naast onverplicht fietspad?

Dan is het op dit moment niet correct gemapt (2x G13).
Wij fietsen dit blijkbaar altijd van zuid naar noord. Ik heb G11 nooit gezien en als de huidige mapping destijds (12/24/13) correct was, is dat een recente aanpassing.
Op dit moment ligt het hele gebied aan de noordkant van de Amersfoortseweg op de schop. Gisteravond op 50 meter afstand gepasseerd.

Maar het voorbeeld wordt alleen maar beter en interessanter.
Als een auto vanuit het noorden komt ziet hij aan de rechterkant een verplicht fietspad (G11).
Een niet geheel onbegrijpelijke aanname is dan dat G11 ook geldt voor het fietspad aan de andere kant.
Ik begrijp nu iets beter waar de verbazing/irritatie vandaan komt als wij vanuit het zuiden de “autoweg” volgen.
Het begint er ook op te lijken dat de wegbeheerder die G13 ook ongewenst vindt. Ben alleen benieuwd waar de ruimte wordt gevonden. Want in mijn herinnering staan er ook bomen tussen fietspad en “autoweg”.
De huidige situatie, G11 aan de ene kant en G13 aan de andere kant, stelt hoge eisen aan weggebruikers én OSM mapping (zowel voor beide fietspaden als voor de “autoweg”).

Hi Noordfiets,

Dat snapt denk ik niemand, de gemiddelde fietser met ingeschakelde hulpmotor, verklaard vast dat hij / zij onder een uitzonderingsregel vallen of er wel rijden mogen. Van een rust gebied op dat toeristische fietspad blijft dan niet veel over. Maar van een toeristische route om lekker met de kinderen te fietsen blijft ook met stil aangedreven vliegende fietsen niet veel over. t’Zal weer een besluit met uitzonderingen opleveren, net als het Duinpad tussen Den Haag en Katwijk, geen wielrenners met van die geriefelijke betonnen golven.

Aan de andere kant: een bord G13 betekent ook niet ‘toeristisch fietspad’. Het toeristisch fietspad bestaat wettelijk gezien niet. Het is gewoon een onverplicht fietspad.
Het valt me op dat aan fietspaden meer en meer een toeristisch karakter wordt toegekend, en niet een gewone weg-functie. Terwijl het laatste volgens mij toch de wettelijke bedoeling was: een snelweg voor fietsers. De ‘vervoers-fietser’, de fietser die gewoon van a naar b wil en liefst zo vlot mogelijk, raakt daarbij toch een beetje in de knel. Als ik op zondag onderweg ben op mijn stadsfiets met een vaartje van pakweg 25 krijg ik een stroom van commentaar over me heen …

Noordfiets, dat toeristisch fietspad zal nadat het er de afgelopen jaren er in geslagen is, nog wel even een misverstand blijven. En ja het fietspad als snelweg, zie post ‘Nieuw fietspad’ van Paulni. Ja ja snelweg is een mooie en begripvolle en veelzeggende term ;).

Edit: Oorspronkelijke bijdrage verwijderd. Uit mailwisseling met AnkEric is me inmiddels heel duidelijk geworden dat mijn bedoeling niet altijd goed overkomt: Leerpunt voor mij: Beter formuleren.