Dat is een onjuiste aanname, die ten grondslag lijkt te liggen aan de verwarring die de basis is van deze discussie
(daarbij ga ik ervan uit dat bedoeld wordt “voor het openbaar verkeer opengestelde eigen weg” , want “openbare eigen weg” is een tegenstrijdige term; “openbare weg” en "eigen weg: sluiten elkaar uit, zie de openbaarheidsbepalingen in de Wegenwet).
Het zal veel mensen niet opvallen, we zijn ons wat minder bewust van de regelgeving rond openbaarheid vs toegang bij gedogen dan in de UK, waar het taggingschema is ontstaan, maar ook highway=cyleways in ons land zijn geregeld geen openbare wegen, maar opengestelde eigen wegen, waar de toegang geen recht is dat je hebt, maar bij toestemming / gedogen / ter bede van de eigenaar is, precies het onderscheid tussen access=yes en access=permissive.
Alle soorten eigenaren plaatsen ze: rijk, provincie, gemeente, en terreinbeherende organisaties op zowel landelijk , provinciaal en particulier niveau. Paar voorbeelden die zo te binnen schieten zijn hieronder opgenomen, er zijn er veel meer als je er een beetje op let, vooral op solitaire fietspaden buiten de bebouwde kom
Naar mijn idee is, op een fietspad met G11/G12a, bicycle=yes fout, het zou bicycle=designated moeten zijn maar dat is al default voor highway=cycleway
Het is niet of/of, maar en/of. Zoals al vaker ter sprake is gekomen is een van de ongelukkige aspecten van de access-key dat deze meerdere vragen tegelijk probeert te beantwoorden:
- is toegang toegestaan voor het publiek of niet / voor een beperkt deel (yes/permissive/designated/.. VS no/private/.. VS customers/..
- is positieve toegang expliciet bebord voor een bepaalde verveorswijze (wel / niet designated)
- is er een juridisch geborgd recht van toegang of is het slechts toegang bij gedogen/toestemming die de eigenaar naar eigen goedkeuren kan intrekken (yes/permissive)
Het een volgt dus niet automatisch uit het ander en daarom zijn dingen dus minder vanzelfsprekend dan ze op het eerste gezicht misschien lijken.
Ik ben helemaal geen fan van automatisch vragen / invullen / foutmeldingen doro iD (priam wat mij betreft als die eruit gaan), maar automatisch opschonen zonder eerst heel goed te beseffen hoe de materie in elkaar steekt en wat voor variaties je allemaal tegenkomt in de database doet al snel meer kwaad dan goed.
Zie ook What's the problem with mechanical edits? - OpenStreetMap Wiki
Opvallende tags kunnen wel een trigger zijn om van geval tot geval te kijken, bijvoorbeeld door:
- missende traffic_sign codes aan te vullen
- aan te vullen of er naast een traffic_sign wel / geen access_sign staat dat aangeeft dat het een eigen weg zou betreffen (bijvoorbeeld door bepalingen obv art 461 WvS
-de geschiedenis te bekijken: een cycleway met bicycle=designated kan ook een MTB-pad zijn dat eerder highway=path was en een dubieuze promotie naar cycleway heeft gekregen (komt voor..
) . In zo’n geval is het beter om de highway-waarde aan te passen dan om bicycle=designated te verwijderen..