Bicycle=designated i rødmalte gater

Jeg ser at det er tagget bicycle=designated i rødmalte gater i Stavanger.

Min forståelse av bicycle=designated er at det brukes der hvor det er skiltet for sykkel med juridisk betydning (skilt 520, 522). Hvis det er skiltet med sykkelrute eller med retningsskilt for gående og syklende (skilt 749-757), så innebærer ikke det bicycle=designated.

Jeg tenker dermed at rødfarge ikke på noen måte er i nærheten av bicycle=designated.

Noen synspunkter?

1 Like

Jeg deler din forståelse at de er ment for når det er eksplisitt skiltet. Men i praksis blir jo ofte access tagging brukt for praktisk tilgang og ikke lovlig tilgang, så det kan være feiltagget. Og ofte er ikke sykkelinfrastruktur så godt skiltet, så kanskje det burde være skiltet men mangler. Så kan argumenteres begge veier.

1 Like

Det er helt sant. Jeg har tydd til ducktagging=yes for å flagge disse stedene hvor veimyndighetene ikke skilter tilstrekkelig, men hvor det er ganske sannsynlig at g/s-vei fortsetter på andre siden av kryss selv om skiltingen ikke er gjentatt slik den skulle vært.

De rødmalte gatene er helt åpenbart ikke slike tilfeller av tilfeldig manglende skilting.

Poenget mitt er at rødfarge i seg selv ikke skal gi bicycle=designated – det er andre forhold som må dra lasset. Så kan rødfarge være et lite moment i vurderingen, men det kan ikke overstyre andre forhold.

Ut av nysgjerrighet, hvorfor er ikke rødfarge nok til å ducktagge som bicycle=designated? Jeg kan ikke huske å ha sett rød asfalt brukt i Norge til noe annet enn å synliggjøre sykkelinfrastruktur, så ville tenkt at det er like greit som å si “dette er åpenbart en g/s-vei”.

Det er utelukkende fordi (hvis) vi har som utgangspunkt at designated skal ha en juridisk betydning. Hvis vi ikke mener det, så er det noe helt annet.

Vi har som sagt valgt at sykkelruteskilting ikke skal medføre designated. Vi har også valgt at veivisningsskilt for gående og syklende ikke skal medføre designated. De to er langt sterkere enn rødfarge, siden de er definert i forskrift og er omfattet av regelverket vårt. Rødfarge er ikke noen av delene.

Siden vi har valgt at sterkere virkemidler ikke skal medføre designated, tenker jeg at et svakere virkemiddel heller ikke kan medføre designated.

Moment andre veien er selvsagt at det er full biltrafikk i disse gatene og at det er presisert gjentatte ganger fra veimyndighetshold at rødfargen ikke har noen trafikkmessig betydning.

1 Like

Det ser ut til å være en del flere tilfeller over hele landet av bicycle=designated i veier med biltrafikk.

Det er også varierende grad av foot=designated.

Jeg foreslår at disse blir rettet til å ikke ha bicycle=designated eller foot=designated i tråd med diskusjonen over.

1 Like

Greit nok, men jeg synes rødmalte (og lignende) gater bør tagges med et eller annet, selv om syklisten ikke har økte rettigheter. Hvordan gjøres dette ellers i verden i OSM?

Og bare passe på at g/s veier som er tillatt for kjøring til eiendommene blir stående uten tagging for slikt. En del av disse er tagget som highway=service/residential + bicycle=*/foot=* av ulike brukere nå.

De lokale slike er tagget med colour=red. Innsnevringer/sjikaner/sperrer er også kartlagt. Det dekker alle de fysiske tiltakene. Sykkelruter er kartlagt der hvor det er.

Er det noe mer?

Jeg har funnet noen tilfeller som kan være slike du beskriver, men jeg finner ingen spor av den skiltingen, så jeg heller mot at det ikke faktisk er skiltet g/s-vei.

Likevel, hvis det finnes slike, så vil det bli stående som highway=residential|service hvis vi fjerner bicycle=*|foot=*. Er det det du er bekymret for?

Jeg tenker bare at vi kan gå glipp av en g/s-vei som noen har forsøkt å tagge (med feil tagg). NVDB kan gi en pekepinn.

Colour er sikkert bra, om det ikke finnes noen annen egnet tag.

Har du forslag til måte vi kan sammenstille et utdrag fra NVDB med utdraget fra OSM?

Det blir bare manuelt. Hente opp filen og sjekke. Knapp 8 er nyttig.
Eller søke seg frem i vegkart.no.

Ser at NVDB noen ganger har g/s-veg på steder hvor det ikke er skiltet g/s-veg og hvor det ikke er mulig å kjøre med personbil (men fint mulig med MC og mopedbil). Så det blir kanskje noen falske treff der også.

(oppdaget dette i forbindelse med noe annet)

1 Like

Jeg ser ganske ofte at NVDB koder fortau og uskiltede gangveier som g/s-vei. Kommer vel an på hvor nøye personen som legger inn hos kommunen gjør jobben.