BGT Icoonvisualisatie icoontjes op wegen

Ik kan in de PDOK docs geen overzicht vinden van die kleine roze icoontjes op de wegen,

Wat ik vooral zoek zijn de symbolen voor oversteekplaatsen, barriers en traffic calming waypoints. Op de luchtfoto kan ik bijvoorbeeld een table maar lastig onderscheiden van een paar humps. Twee humps is toch een kameel?

Pdok heeft de legenda bij deze laag nog niet voor elkaar.

Om inzicht te krijgen kan je deze post bekijken.

bekijk xls spreadsheet bestand

De ene gemeente tekent het anders in dan de andere.

Bij een table willen ze bij de opritten een icoon zetten en als het een langgestrekte over het kruispunt is nog een extra icoon plaatsen in het midden.

BGT omtrekgericht geeft meer inzicht, in JOSM kan je ook meten, meet je bij omtrekgericht dat het groter is als een auto dan maak je er een table van, kleiner een hump.

Er zijn er die het als node taggen, mijn voorkeur is, het als way te taggen, waarmee je gelijk de lengte aan geeft, meer detail, je geeft dan ook gelijk de oprit positie van de table aan.

Komt nogal eens voor dat een fietspad op een table eindigt, terwijl er geen oprit is de table op.

Zou je het op een node zetten, dan zouden alle richtingen een oprit kunnen hebben.
Is op de fietspad way wel of geen table getagd geeft dit aan of er wel of niet een oprit naar de table is.

Aansluitende ways met table vormen samen één geheel.

Hier heeft de oostelijk weg geen oprit en dus geen table tag.


Vandaar mijn keuze.

1 Like

Lastige keuze, punt of way. Ik twijfel of ik niet nu voor de node zou gaan; er liggen er veel tussen Hazeldonk en Boxtel. Als ik met het uitlijnen van de highways wat verder ben kan ik ze alsnog uitwerken.

Zou je een gesloten way willen hebben zoals in dit testje? Kan je meteen in measurement schatten hoeveel zaaand (Tilburgs) er onder die 216 vierkante meter zit :crazy_face:

Dat is nog een stap verder, dat komt pas als je area:highway gaat taggen.

Zo zijn er drie vormen: detail van punt tot meer bij way en dan het polygon.
Wat deels naast elkaar getagd kan worden getagd.
Verschil is routerings way tagging en topografische tagging.

( Je zou zelfs kunnen stellen dat bij alleen polygon de render het zou kunnen afleiden en dat de punt/way vorm overbodig is. Mits de polygon met node aansluit op de way)

Zet je die test punt blauw met table, bij rechtdoor of afslaan zal je altijd te maken hebben twee blauwe nodes, zegende dat je te maken krijgt met twee tables, wat niet waar is. Beter is dan om één node op de junction kruispunt node te zetten met table.

Wat je aan wil geven is eigenlijk dan de hump de table op en verderop er weer af. Of we dat willen is vraag de volgende vraag. Denk het niet, want dat heeft de table al in zich.
Dat doen de gemeenten wel, die zetten dan ook een punt, alleen maar punten, “verkeersdrempel” bijvoorbeeld bij de inritconstructie.
afbeelding
om aan te geven dat er een inritband/blok ligt. Omdat ze alleen maar punt gebruiken, is dat hun werkwijze.
In hoeverre je barrier=kerb kerb=lowered daarvoor mag gebruiken is weer een andere gedachte.

Die area;highway tagging is zeker niet iets dat ik nu wil doen. Eerst maar eens afwachten hoe de avonturen van Cartographer10 met BGT import aflopen. Een vlak is een vlak is een vlak.

Ik denk er nog even over na, maar eigenlijk weet ik al dat ik mijn handen vol heb met de combinatie van middle-of-the-road allignment tegelijk met de maxspeeds. Die laatste zet ik in principe op de juiste lokatie van de A en H borden en da’s lastig genoeg.

De RWS maxspeed overdag WMS layer vertelt me wel waar ik moet opletten maar veronderstelt ook borden die er niet staan.

In de praktijk heb ik George en Arcgis Verkeersborden (NDW) viewers tegelijk open staan. Die zijn goed maar ik word wel duizelig als ik vanuit JOSM met de rechtermuisknop PDOK kaarten verschuif. :upside_down_face:

Dan doe ik tussendoor mierenn en muggenz met een school, camping of sportvereniging.

heerlijk!

Weten waar maxspeed staat in OSM en waar het mist.

ai, heel fraai. Goed doordachte visualisatie en nog bloedsnel ook.