Betreft de kaart van Curaçao

Beste mensen,

Bij gebrek aan een Curaçaose afdeling wil ik hier kort mijn verhaal doen als dat mag.
Wat kan iemand er toe bewegen om de kaart aan te passen van een land waar hij niet eens in woont of misschien nog nooit is geweest?
Ondertussen woon ik ruim 5 jaar op dit eiland en probeer ik sinds een jaar een nuttige bijdrage aan de kaart te leveren.
Deels uit eigen belang omdat ik over het gehele eiland werk en baat heb bij een correct wegennet en lijst van straatnamen.
Onderweg gebruik ik Mapfactor Navigator op mijn Android foon.
Mijn ergernis betreft de betweterigheid van sommige lieden die denken te weten hoe het hier is en gaan klooien in de kaart…
Dan kom ik tot de ontdekking dat door mij toegevoegde straten opeens zijn verdwenen, straten een andere naam hebben gekregen, een afgesloten straat opeens niet meer afgesloten is, een supermarkt die opeens op een andere lokatie staat, onverharde paden opeens straten zijn geworden en nog meer ellende…
Ik vraag mij dan af van wat is jouw bron en waar bemoei jij je mee door van de kaart een puinhoop te maken.
Ik ga niet beweren dat ik perfect ben en nooit fouten maak maar ik rij hier wel bijna dagelijks rond met mijn navigatie aan om ontbrekende dingen en fouten op te sporen.
Wanneer je er dan later achter komt dat een deel van je werk is verdwenen, dus voor niets is geweest, raak je een beetje gedemotiveerd…
Blijkbaar zijn er ook mappers die het nodig vinden om iets? aan de ooit door mij gemaakte edits te veranderen. Hoe of waar kan ik dit zien?

Tot zover, ik moet op pad.

Vriendelijke groet,
Marcel

Dag Marcel,

Welkom op het forum.
Die frustratie kennen we allemaal, maar is inherent aan een opensource-gebeuren.

Met mijzelf heb ik afgesproken dat ik me niet druk maak over zulke zaken. In "mijn gebied " verander ik de zaken gewoon weer terug. Je kunt met een plugin van JOSM ook een changeset terugdraaien.
Wanneer je op het vraagteken klikt in de mapnik. www.openstreetmap.nl kun je de geschiedenis zien. In de editmode van potlatch2 kun je dit met de h-toets.

Verder heb je programma’s als “Who did it?” Je kunt dan de "boosdoener " een mailtje sturen. http://zverik.osm.rambler.ru/whodidit/?zoom=13&lat=12.15874&lon=-68.94256&layers=BTT
De meeste mappers zijn te goeder trouw en reageren normaal… anderen reageren helaas helemaal niet meer.
Hier http://www.openstreetmap.org/history zie je wie o.a. allemaal aan je changesets hebben gewerkt.

Dit is ook een leuke: http://resultmaps.neis-one.org/oooc?zoom=13&lat=12.13946&lon=-68.87861&layers=B00FTFFFFT
Volgens deze site ben je een heavy mapper. Zo kun je ook andere mappers analyseren… :slight_smile:
http://www.hdyc.neis-one.org/?Mars-Cura%C3%A7ao

Succes,

Eggie

ps Bekijk ook dit draadje even http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=32205 Hoe verwelkom je nieuwe mappers die van alles fout doen.

Hi Marcel, hoe of met welk programma maak je de aanpassingen, als je een selektie gemaakt heb kun je in P2 met H (historie) zien wie er aan gewerkt heeft bij met JOSM de toets combinatie shift H. Vrij kort als je toch al edit en door de naam aan te duiden krijg je het vraag menu een dergelijke optie zal ook in ID zitten. Zo zie ik bij een edit dat Eggie ook in Twente aan t werk is.

Even een korte reactie:
@eggie bedankt voor je reactie en de diverse links. Ik ga ze vanavond allemaal bekijken.
@Hendrikklaas ook bedankt voor je reactie. De aanpassingen doe ik in Firefox met iD. Wat JOSM en Potlatch2 is moet ik uitzoeken.
Voor mij werkt in de browser veranderen goed en snel. Mijn prioriteit hier is tot nu toe correcte straten en straatnamen.
Alle routes welke ik rij laat ik door Mapfactor Navigator opnemen zodat ik ze later in Firefox in de kaart van Curaçao kan importeren om evt aanpassingen te doen of nieuwe straten en of straatnamen in te vullen. Dit laatste zal jullie raar in de oren klinken maar hier heeft de wijk of buurt een naam en de huizen in alle straten een nummer. Pas geleden hebben een hoop straten hier eindelijk een naam gekregen! Nou ja, straten… In NL is een straat doorgaans geasfalteerd of van straatstenen gemaakt. Hier bestaan ontzettend veel “straten” uit een ondergrond van zand en steentjes wat ik geloof ik als “gravel” moet specificeren.

Marcel, zo zijn alle wegen hier en elders ook begonnen, ik dacht dat de Romeinen de eersten waren die een vorm van wegennet opzetten met keitjes of houten palen als verharding in dit natte land hier. Want met het gebruik en de belasting neemt de wens om langer door te kunnen toe. Ps of gravel_fine als het kleine korreltjes zijn.

Doe maar andersom: fine_gravel :stuck_out_tongue:

Romeinen zullen hier nooit zijn geweest, dat waren toch geen zeevaarders??
Hier kun je gerust spreken van een droog land met vaak een keiharde ondergrond / bodem…
Het classificeren van de diverse typen “straten” en wegen bezorgd mij vaak kopzorgen :wink:
Hebben jullie een expert onder de leden die mij informatie kan geven want met de WiKi kom ik er niet uit. Die is zo geënt op de NL situatie!

Kan ik hier foto’s van straten plaatsen dan mogen jullie het zeggen :slight_smile:

Je kunt ze beter plaatsen op mapillary.com
Zorg dan wel dat de gps locatie zo nauwkeurig mogelijk is.

Je zou dan de links hier kunnen plaatsen.
Natuurlijk zou je de foto’s ook hier kunnen plaatsen, maar of het er overzichtelijker van wordt betwijfel ik.

Och Marcel… al voor , Brandaan, de Noormannen, Asterix en Obelix, de Chinezen en Columbus (ook een Italiaan trouwens) waren er al Romeinen in Midden-Amerika. :slight_smile:

zie

http://www.volkskrant.nl/archief/chinezen-romeinen-hebben-amerika-ontdekt~a784838/

Dus binnenkort toch Romeinse heerwegen op de Antillen?

Marcel en wat gebeurt er op de nadere tropische eilanden of landen in die buurt ? Die kennis is dan misschien ook bruikbaar, veel zoekwerk ja :slight_smile: Je bent een voorbereidende pionier die bergen moet verzetten :wink:
Succes.
Persoonlijk kom ik bij onverharde wegen uit op track en dirt, kijk ook eens naar Polen, daar kennen ze ook veel onverharde wegen met residential of de binnenlanden van USA waar ze ook veel dirt roads hebben.

Kun je er makkelijk fietsen surface=fine_gravel (routeert op sommige kaarten bv OFM anders. Grotere steentjes surface=gravel.
Of gewoon unpaved.
surface= dirt zul je weinig tegenkomen op de eilanden, want regen valt er niet zo veel… behalve àls het regent… Dan is het gelijk een blubberboel.
Kan me van Bonaire herinneren dat de oppervlakte soms ook uit gemalen fossiel koraal bestond. Of daar een “tag” voor bestaat? Was in ieder geval niet aan te raden voor de autobanden.