Beste manier voor fietspad bij tweebaansweg?

Hallo, ik heb een vraag over de IJburglaan in Amsterdam. Dit is een tweebaansweg (stadsroute) met een gescheiden fietspad en stoep, soms aan 1 kant, soms aan beide kanten. De autorijbanen zijn als volgt getagged:

  • foot = no, bicycle = no
  • foot = no, bicycle = use_sidepath
  • foot = use_sidepath, bicycle = use_sidepath
    Wat is hiervan de beste combinatie? Maakt het nog uit aan welke kant het fietspad is (dus alleen use_sidepath als er aan die kant ook een fietspad is)?
1 Like

De logica die ik hanteer, en volgens mij de rest van de NL-community ook:

  • Verkeersbord C16 (verboden voor voetgangers) → foot=no
  • Geen verkeersbord maar geen stoep en wel een losliggend fiets- of voetpad (parallel) → foot=use_sidepath (want men dient dan het parallele pad te volgen volgens het RVV)

  • Verkeersbord C14 (verboden voor fietsen) → bicycle=no en mofa=no (snorfiets)
  • Geen verkeersbord maar losliggend verplicht fietspad (bord G11) → bicycle=use_sidepath en mofa=use_sidepath

  • Verkeersbord C15 (verboden voor (brom)fietsen) → bicycle=no, mofa=no en moped=no (bromfiets)
  • Geen verkeersbord maar losliggend (brom)fietspad (bord G12a) → bicycle=use_sidepath, mofa=use_sidepath en moped=use_sidepath

Wat betreft de richting, gaat het erom of dit van toepassing is voor de richting van de (brom)fietser. Het maakt niet uit dat het pad aan de linkerkant van de weg ligt als het om een tweerichtingspad gaat.

Helpt dit je verder?

Toevoeging: zie ook NL:The Netherlands roads tagging - OpenStreetMap Wiki, daar staan veel verkeerssituaties al uitgewerkt.

2 Likes

Jazeker, dankjewel. Op de autorijbanen staan geen van de genoemde verkeersborden. Bij het fietspad staat op sommige stukken G11, en op andere stukken G12a. Dus dan kom ik op:

  • foot=use_sidepath
  • bicycle=use_sidepath
  • mofa=use_sidepath
  • soms: moped=use_sidepath (als er een G12a staat)

Correct?

2 Likes

Ik zou alks ik jou was dan later wel even controleren of het goed routeerd via bijvoorbeeld BRouter web client (update iedere dag geloof ik).

Er zijn routers zoals organic maps die xxx=use_sidepath interpreteren als xxx=no (weet niet of brouter dat ook doet). Dan moet je natuurlijk wel zorgen dat los getekende voet- en fietspaden goed verbonden zijn anders worden mensen omgestuurd.