Mijn vraag behoeft enige uitleg eerst:
Bij gebouwen waar veel verschillende functie’s samenkomen (te denken valt aan stations, stadions, congresgebouwen, vliegvelden enz)
zie je als je op de digitale kaart inzoomt overal zowel bij het station als bushalte, tramhalte enz.: Amsterdam Centraal Station staan, logisch want zo heet de halte nou eenmaal van de bus, metro, tram.
Met als gevolg: een eigenlijk niet meer overzichtelijke wordende kaart.
Mijn idee is om al die zelfde namen in 1 naam-relatie te stoppen en al naar gelang het zoom level gedetailleerd word niet de haltenaam maar de in de zoomlevel gekoppelde functienaam te laten tonen.
Voorbeeld:
Je zoekt op de digitale kaart: Amsterdam Centraal Station.
Op het minst getailleerde zoomlevel wordt dan het station getoont met daarom heen: voor alle met dezelfde naam de aanduiding: bus, metro, tram, veerboot enz.
Zoom level daarna: perron aanduidingen van betreffend bus, tram enz.
Zoom level daarna: bijvoorbeeld buslijn nummers enz.
Zoom level daarna: vertrektijden van een bepaalde buslijn.
Enzovoorts, enzovoorts.
Dus hoe gedetailleerder het zoomlevel, hoe gedetailleerder de relevante info.
Graag wat meningen & tips of en zo ja hoe dit voor elkaar te krijgen.
Bedoel je?
Ja dat bedoel ik, ondanks dat de bedoeling van het mappen correct is, wordt de kaart onoverzichtelijk.
Wat beter zou zijn is dat de kaart met elke inzooming de echte relevante info laat tonen op dat zoomlevel en niet de gekoppelde naam die wel correct is maar voor dat gekozen zoomlevel geen info waarde toevoegt.
Tja dan moet je zelf een kaart renderen, carto kan dat niet doen aangezien carto geen pre-processing doet en dat dat soort logica al snel pre-processing nodig heeft.
Ok ik dacht dat Carto of elk andere digitale kaart dat niet heeft omdat de OSM-database deze info niet opslaat per zoom level.
Dus eigenlijk leuke goede vraag maar niet behorend bij de scope van OSM-database ?
valt toch wel mee? Mache die Dinge so einfach wie möglich - aber nicht einfacher.
Maar Carto doet toch al precies wat je omschrijft.
Als ik inzoom wordt de tekst éénmaal zichtbaar.
Zoom ik verder in wordt er ook meer tekst zichtbaar.
De database bevat alles en wat de kaartenmaker wel of niet laat zien beslist hij/zij zelf.
Wat is dan het probleem ?
Busstation, tramhalte, metro halte, NS-station heten allemaal hetzelfde en logischer wijze op verschillende plekken omdat de verschillende halten gegroepeerd zijn per vervoerssoort.
Het zou mooi zijn als je op de minste detail zoom level waarop de halte naam zichtbaar zou worden NIET de haltenaam te zien zou krijgen maar vervoerssoort door een koppeling te maken met: zoomlevel nummer en weer te geven vervangende naam.
Voorbeeld:
(even veronderstellend dat zoomlevel 1 de minst gedetailleerde kaart weergeeft).
Als dan in OSM vastgelegd kan worden dat op zoomlevel 1 niet de haltenaam maar als vervangende naam: vervoerssoort weergegeven wordt zie je als gebruiker in oogopslag waar precies op dat station de bussen, metro, trams enzovoorts zich bevinden.
Als je zoomt naar level 5 zie niet de bij de bussen haltenaam maar: busperon naam
Level 10: niet haltenaam maar: buslijn nummers op dat busperon
Level 15: niet haltenaam maar: vertrektijd van bewuste ingezoomde buslijn
Enzovoorts voor trams, metro, veerpont, trein
Anderen zeiden het ook al:
OSM is de database, en hoe dat eruit ziet wordt bepaald door OSM carto.
Als je iets op dat gebied wil veranderen moet je daar zijn.
Je kan niet iets laten zien op Carto als het niet opgeslagen is in de OSM-database toch ?
Je zal dat op zoomlevel niveau in de database op moeten slaan om dit op de door mij bedoelde manier weer te kunnen geven.
Dat is een onjuiste conclusie.
Dat zal elke kaartenmaker in zijn eigen toepassing moeten opslaan.
En elke kaartenmaker kan dat op een andere manier doen.
Bovendien maak je een probleem waar elke kaartenmaker allang een oplossing voor heeft.
Hoe verder je inzoomt hoe meer details de kaartenmaker laat zien.
Je probleem is dus al lang geleden opgelost.
En die oplossing hoort dus niet thuis in de database van OSM.
Laat maar want ik krijg inmiddels de indruk express niet goed begrepen te worden…
Ik wilde een systeem in het leven roepen wat visueel op geografisch gebied wel al voor provincie, gemeente, wijk, buurt, straat gemaakt is maar nog niet voor verschillende vervoerstypen in het leven is geroepen bij gebieden waar veel verschillende vervoerstypen bij elkaar komen.
Dat is niet helemaal eerlijk.
Sommige kaarten makers willen bij inzoomen de nadruk leggen op bussen, andere op treinen en andere weer op drinkwaterkranen of hondepoepverzamelbakken.
Het omgekeerde zou waar moeten zijn - de database moet “vlak” zijn en alle details bevatten - de kaartenmakers moeten weten hoe ze de data moeten/willen interpreteren.
Het is aan een (goede!) kaartenmaker om daar zelf de hiërarchie in te kiezen die ze zelf weer willen geven, op een manier die hun kaart het beste tot hun recht doet komen.
Extreem voorbeeld: bedenk een kaart van NL met op alle steden een een dikke stip boven op de OV hubs, klikken op de stip geeft details over alle vertrektijden van multimodaal transport. Dit zit nog steeds op zoom-level 0, de informatie -hoe veel dat ook moge zijn- is van jouw level 15.
Of realistischer: uitgezoomd - welke steden of dorpen laat je zien? Belangrijkheid op inwonertal, toeristische bezienswaardigheden, bijdrage aan GDP of aantal hondepoepverzamelbakken? Dit is een keuze van kaartenmakers - en hoort niet de database thuis.
Prima dan sluiten we daar dit onderwerp mee af…
Ooit gaat er iemand melden: ow dat bedoelde hij daar mee…
Vruchten pluk je als de tijd maar vooral ook als de vruchten zelf ook daadwerkelijk rijp zijn.
Hoi Dillen_GJ,
Je bedoelt een punt met naam, gekoppeld aan een gebied?
Zoals: Node: Stadsstrand Hoorn (11112023170) | OpenStreetMap
Nee dat bedoel ik niet & uit frustratie blijkbaar niet het juiste duidelijk te kunnen maken in dit forum stop ik voorlopig met dit onderwerp.
Ik hoop dat de mensen die zich hard maken om Openbaar Vervoer beter in OSM zichtbaar te laten maken wel een idee hebben waar ik het over heb en laat hun eerst aan het woord. Misschien had mijn vraag ook niet moeten zijn: bestaat er zoiets als een naam relatie maar: bestaat er zoiets als een zoom relatie binnen OSM.
Immers naarmate het zoom-niveau groter of kleiner wordt, wordt het gerelateerde onderwerp (wat eerst in een OSM-database opgeslagen moet worden om door een kaartenmaker in beeld te kunnen brengen) anders, wat wel alles te maken heeft met de relatie op dat zoomlevel.
Maar hoe zie je dat voor je dan? Het aangeven vanaf welk zoomlevel iets gerenderd moet worden is niet handig. Alleen al omdat “zoom level” niet iets constants is, het is een bedacht concept en dat kan dus veranderen van kaart naar kaart. En dat staat nog los van dat de als je van de evenaar afgaat dat alles veel meer ruimte krijgt:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Zoom_levels
Ik denk Importance=* het dichts bij komt met wat je wilt:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposal:Importance
Veder moet ik wel zeggen dat ik het irritant vind als je zelf een onderwerp en dan vrij snel alweer zegt dat het onderwerp maar gesloten moet worden.
Je start een onderwerp over een probleem + oplossing.
Mogelijk snappen mensen het probleem en hebben ze hier een oplossing voor. Maar doordat jij al je eigen oplossing hebt bedacht ontneem je de vrijheid voor anderen om met een eigen oplossing te komen.
De oplossing heeft problemen die kaarten mensen aan, en dan i.p.v. de oplossing te verduidelijken of een nieuwe oplossing te zoeken voor het probleem, kom je met dingen aan zoals:
Je eerste punt snap ik. Als verschillende samenhangende objecten dezelfde naam dragen, wil je dat de naam niet voor elk object afzonderlijk verschijnt maar slechts één keer.
Dan moet de renderer wel kunnen weten welke objecten onder die samenvoegregel vallen.
Jouw oplossing is dat je die objecten dan in een relatie zet, waarin de gemeenschappelijke naam staat.
Vergelijkbaar met de site-relatie, denk ik.
Het voorbeeld snap ik op zich ook: hoe meer je zoomt, hoe meer detail, maar ik zie niet hoe dit met de gemeenschappelijke naam samenhangt. En je haalt "zoeken erbij, en dat is nog een heel ander onderwerp. Wil je dat het zoeken of de zoekresultaten afhankelijk zijn van het zoomlevel?
Ik denk dat als je verder inzoomt, het juist weer belangrijk wordt om de naam weer elk object afzonderlijk te tonen ipv voor de hele collectie objecten.
Wat je in ieder geval niet kan voorschrijven is: welke objecten met welke details de renderer toont op welk zoomniveau. Als de details in de database zitten, bepaalt de renderer wat zhij toont op de verschillende zoomniveaus.