beginnersvraag

hallo,

ben eigenlijk toevallig op OpenStreetMap terecht gekomen door een link te volgen … keek wat rond en zag dat de Contenderstraat in R’dam IJsselmonde niet correct op de map staat - een zijstraat loopt te lang door. Ik heb de zijstraat ingekort en mijn straat ‘opgerekt’, ook nog 2 speelplaatsen op de kaart gezet en van ikoontjes voorzien. Daarna wijzigingen opgeslagen (Potlatch 2).

In Edit mode ziet alles er goed uit, maar in View zie ik niet mijn wijzigingen. Gaat daar soms wat tijd overheen ivm controle of zo ??

EDIT: typisch geval van te snel tikken en niet eerst nadenken … Ik was al in- en uit-gelogd maar blijkbaar blijft image toch gecached. Na ctrl-F5 zie ik mijn wijzigingen ook in View mode. Sorry … :frowning:

Nou, welkom bij de klup, zullen we maar zeggen :slight_smile:

Inderdaad kan het soms een tijdje duren voordat edits zichtbaar zijn op kaarten. Afhankelijk van de kaartmaker kan dat ook dagen of weken duren, overigens.

Ik zag dat de Contenderstraat bij de Oostdijk een fietspad kruist, maar dat op het fietspad niet een ‘node’ is geplaatst. Hierdoor is het fietspad niet aangesloten op de Contenderstraat, terwijl dat in de werkelijkheid waarschijnlijk wel zo is. Dit is o.a. van belang voor routering-software.

Hoi @Goner,

Zo’n node van die kruisende wegen kun je plaatsen door bv het fietspad even aan te klikken. Het wordt dan actief. Daarna met Enter ingedrukt precies op het kruispunt te klikken met de muisknop. … en vervolgens ENTER.
Je kunt het controleren door de node iets te verslepen. De wegen moeten dan ook bewegen.

Wegen kun je controleren met keep right :
http://keepright.ipax.at/report_map.php?zoom=13&lat=51.92502&lon=4.52149&layers=B00T&ch=0%2C30%2C40%2C50%2C60%2C70%2C90%2C100%2C110%2C120%2C130%2C150%2C160%2C170%2C180%2C191%2C192%2C193%2C194%2C195%2C196%2C197%2C198%2C201%2C202%2C203%2C204%2C205%2C206%2C207%2C208%2C210%2C220%2C231%2C232%2C270%2C281%2C282%2C283%2C284%2C291%2C292%2C293%2C311%2C312%2C313%2C350%2C380%2C411%2C412%2C413&show_ign=1&show_tmpign=1

ook met dit programma duurt het enige tijd voordat fouten zijn opgespoord na verkeerde edits.
Succes…

Eggie

@eggie, in welke editor doe je dit? Zit het te proberen in Potlatch 2, maar ik krijg geen node op het kruispunt (Firefox 9.01) als ik jouw aanwijzingen volg

Ah, gelukkig, dat ligt dus niet aan mij … ik krijg met Enter en muisklikken ook geen node. Ik heb uiteindelijk een stuk straat verwijderd en weer toegevoegd met de nodes op de aansluitingen.

http://www.openstreetmap.org/edit?lat=51.901832&lon=4.559681&zoom=18

Heb ik nog een (beginners)vraag ; de Oostdijk waar oa. de Contenderstraat op aansluit, is opgeknipt in allemaal korte stukjes tussen de nodes in … heeft dat een bedoeling ? Het lijkt me makkelijk om er 1 stuk van te maken met nodes. Nu moet je alle extra info (snelheid etc) voor elk stukje toevoegen !

Als iemand die kleine stukjes zo gemapt heeft, laat ik dat meestal zo. Je kunt in Potlatch 2 wel in 1x de gezamenlijke tags aanbrengen door eerst de wegdelen te selecteren (muisklik met CTRL ingedrukt) en dan onder ‘Advanced’ je tags aanbrengen. Dat bespaart dan wel wat werk.

Naast het feit dat de AND import in het verleden zonder reden wegen in stukjes heeft aangemaakt, hebben die stukjes veelal een diepere reden.

  1. aansluitende wegdelen hebben andere eigenschappen
  2. aansluitende wegdelen behoren tot een verschillende groep relaties. Denk hierbij aan bus, of wandelroutes. Ik noem maar twee heel belangrijke route soorten.

Samenvoegen van de wegdelen zou dit geheel verstoren. Kan wel, maar zeker geen beginnersklusje. Het is overigens ook niet nodig. Je kunt je tijd beter aan andere zaken besteden. Bijvoorkeur OSM zaken. :wink:

Ha Goner en BikePC,

Kruisende wegen van een ontbrekende node voorzien.

Die laatste Enter hoort er uiteraard niet bij. (gebruik potlatch2) Best lastig als je iets veel doet om uit te leggen wat je doet merk ik :slight_smile:
… het gaat zo automatisch!
'k Maak altijd één weg actief door er voorzichtig op de klikken en klik met de linkermuisknop en tegelijk Enter ingedrukt op het kruispunt.
Daarna controleer ik of de wegen aan elkaar zitten.

@eggie, je vergeet erbij te zeggen dat je op het kruispunt, nadat je een van de wegen actief hebt gemaakt, met Shift-klik (linker muisknop) eerst een nieuwe node moet maken. Dan klik met Enter ingedruk en het werkt. Je ging er misschien vanuit dat dat vanzelfsprekend is, of dat er al een node zou staan…? Het maken van fool-proof instructies is lang niet eenvoudig… :wink:

Ha BikePC

Shift-klik… Je hebt gelijk. Kun je nagaan hoe dat allemaal eigenlijk automatisch gaat zonder er bij na te denken. :confused:
… en zelfs met nadenken kom ik er niet eens op :slight_smile: