Barriere van hout (stuk boomstam)

In de bossen wordt regelmatig (tenminste in mijn omgeving dan) een stuk boomstam gebruikt om een zandweg door het bos te blokkeren voor gemoteriseerd verkeer.

Soms is het een hele stam die in de lengte ligt (waar je niet overheen komt), dan zijn het stukken van de stam en weer een andere keer een stapel flinke takken.
Voetgangers en fietsers kunnen en mogen er langs. Gemotoriseerd verkeer niet.

Hiermee bedoel ik dus niet een stapel takken die gebruikt wordt om een wandelpad af te sluiten in een bos.

In het Duitstalige gedeelte was er een discussie over een soortgelijke vraag :
http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=69627

Mijn voorkeur gaat uit voor de tagging van de blokkade met
barrier=block
foot=yes
bicycle=yes
note=boomstam

De zandweg is dan highway=track

De omschrijving van de barrier block verwijst expliciet naar rotsblokken, dus eigenlijk klopt het niet helemaal.

Is dit correct, of is een andere tag beter?

Ik zou een nieuwe barrier introduceren. Barrier=general. Ie de note kun je de verdere informatie geven…

Om de tag algemeen geaccepteerd te krijgen. maak je een keurige omschrijving in de vorm van een engelse Tag-pagina (Gebruik voldoende steekwoorden om hem goed vindbaar te maken), waarbij je desnoods een voorbeeldenlijstje start met de note en een foto en een uitnodiging voor anderen om deze aan te vullen. In de loop van de komende maanden zie je vanzelf of de tag aanslaat.

Crowd quality start often by individual initiative.

Groeten uit regenachtig Toscane. :frowning:

Ik rij met de motor ook wel eens door bossen die niet goed onderhouden worden. Dan komt het nog wel eens voor dat er een boom over de weg is gevallen. Onverharde wegen mogen niet zomaar afgesloten worden, dat moet gewoon via de gemeente lopen. Een omgevallen boom werkt dus ook niet als officiele afsluiting van een weg. Ik weet als gewone burger ook niet het verschil tussen een omgewaaide boom, een omgezaagde boom die nog opgeruimd moet worden of een boom die zogenaamd als afsluiting moet dienen.

Ik ben pas begonnen met een kaart voor allroadrijders, waar routering over onverharde wegen centraal staat. Ik ben daarom ook wel voor een aparte tag, zodat ik daar rekening mee kan houden.

ik zie trouwens bij de barriers eigenlijk uberhaupt geen natuurlijke obstakels.

Het lastige van tags als general is dat je niet goed weet wat het is en wanneer je het moet gebruiken.

Ik refereer niet naar een omgevallen boom, maar een halve stam of een flinke moot van de stam.

Die ligt dan aan het begin van het pad, vlakbij een weg waar meer verkeer over komt.
Soms ligt er een flinke moot aan het begin en een aan het einde van een pad.
De versperring is er duidelijk (met een zware machine) naar die plek toe gebracht en niet met de hand te verplaatsen.
Het pad was ooit een weg die open was voor (landbouw)verkeer, maar nu niet meer.

Bij de laatste plek stond aan de andere kant van het bos ook een melding ‘vanaf heden geen toegang meer met gemotoriseerd verkeer of paarden’.
De paden waren breed en aangezien borden in Nederland niet bij iedereen effect hebben, is er een extra blokkade opgeworpen.

Soortgelijke versperringen zijn er in andere bossen bij mij in de buurt met een groot rotsblok (die duidelijk niet uit het bos zelf komt).
Hiervoor ik de barrier block gebruikt aangezien daar ‘natural boulders’ genoemd worden in de omschrijving.

Indien er een voorkeur voor een algemene tag is, dan zou het een tag moeten zijn waarmee duidelijk is dat voetgangers en fietsers doorgang hebben, maar
geen brede voertuigen. Maar dat is dan mijn mening.

Een afsluitingsbord met daarbij een boomstam ter verduidelijking is wat anders dan alleen een omgevallen boom/ boomstam die nog niet helemaal is weg gehaald. Zeker als er een pad om de boomstam heen gaat is het voor mij niet duidelijk dat ik daar met een gemotoriseerd voertuig niet zou mogen komen.

Als je dit enigszins hetzelfde wilt houden als alle andere tagging in OSM dan gebruik je niet barrier=general, maar barrier=yes. Vergelijk building=yes en bridge=yes versus de specifieke tagging building=apartments en bridge=viaduct

Ik kom nog even terug op de blokkades die we in het bos nog wel eens tegenkomen. In juni was er rond boomstammen nogal wat verwarring. Inmiddels is het scala aan barriers flinks uitgebreid en kunnen boomstammen op de grond (barrier=log) en die palen waarmee een bospad is afgesloten en vaal met een slot vergrendeld is (barrier=swing_gate) ook keurig worden gemapt.

Veel plezier er mee.