Barrier in waterway, portage, A-B navigatie, waterstand verschil

Een kano route geeft aan dat je hier langs kunt. Maar even verderop, parallel, ligt een sluis. Hoog/laag waterstand verschil. Dan is het raar, als het water hier zomaar kan doorstromen, en wij varen.
2026 Slagboom en Peters images

Wat moet je dan aangeven?
Voor de deuren, waterway=security_lock (Tag:waterway=security_lock - OpenStreetMap Wiki) of wat anders?
maar ook die drijvende lijn. floating_barrier (Tag:waterway=floating_barrier - OpenStreetMap Wiki) is een connected node genoeg voor router werking?

En ook, die seamark tags toevoegen?

Nu vroeg ik mij wel af of er meer van deze plaatsen zijn, dat voor en achter een sluis, verbindingen zijn die niet kloppen. Is dat op een manier te controleren.

Ik kwam er achter door gebruik te maken van een brouter profiel.

1 Like

Heeft dan om de “route” te herstellen waarschijnlijk ook nog portage=* nodig?

Dat kan daar niet.
Met een route, bedoel ik een van A naar B berekening. Hier met Brouter.

Het lijkt erop alsof het betreffende brouter profielen nog niet goed helemaal goed om gaan met kanoroutes.

Hier een stuk van de Blauwe Verbinding, de portage over de Slinge en de Oldegaarde lijkt goed te gaan maar de route stopt op de grens van twee deelroutes.

Als dit inderdaad een kano route is dan is een portage route toevoegen een goed idee.

Om het te verifiëren:

Maar dat is alleen voor knooppunten een normale kano route kan je verifiëren in josm of met de OSM Relation Analyzer.

Dit lijkt een spuisluis en geen schutsluis , je bedenkingen over de bevaarbaarheid zijn terecht.
Op de waterway door de sluis kan je canoe=portage toevoegen om aan te geven dat dat deel niet bevaarbaar is en dat er omgedragen moet worden.

Kanoroutes zijn vaak een versimpeling waarbij eerst de waterway-lijn wordt gemodelleerd. Sommige obstakels (lage bruggen, stuwen etc ) zijn voor de ene vaarder wel te passeren terwijl andere vaarders daar moeten overdragen.. Niet elke omdraagmogelijkheid over land wordt ingetekend en soms wordt die pas later ingetekend. Op de foto die je linkte lijkt overdragen goed mogelijk te zijn.

Het routeren voor kano’s staat nog een beetje in de kinderschoenen en helaas wordt de kanovariant van Brouter die je linkte al meer dan 4 jaar niet geactualiseerd (routedatabase en vaarwegenlaag op de kaart)

En dan die deuren is bovenstaande tag correct?
waterway=security_lock

even verderop ligt deze en die komt uit bij schutsluis, kan je blijven zitten, maar zomers wel even wachten, komen op dezelfde punt weer uit. Door die schutsluis is het toeritisch dan leuker , evengoed portage invoeren?

Zet je dan de portage ook op dat waterway deel, wat je overslaat?

Suatiesluis of uitwateringssluis. Die functie heeft het nu niet meer. Het is nog wel mogelijk om via de sluis de stadsgrachten te voorzien van vers water.

Is er dan nog door de sluis heen sprake van een waterway=canal?

Lijkt mij wel goed om die portage ook in te voeren, het is een andere route-optie. De ene kanovaarder zal de route via de schutsluis verkiezen, de andere via de portage. Hangt af van de vaarder, boot, bagage, hoeveelheid motorboten en wachttijd bij de sluis.
Dan is het fijn om te weten dat er een overdraagmogelijkheid is en aan welke kant van het water de in- en uitstap is

Inderdaad ja, zoals ook aangegeven in de wiki:

For a waterway=* that is not navigable, but that can circumvented by carrying the canoe over land, add canoe=portage to indicate this — do not tag the waterway=* leading up the portage detour with this tag though!

Als daar nog wel een verbinding is die gebruikt kan worden voor water, dan zou ik dat wel canal laten , het is bij waterways bijvoorbeeld ook gebruikelijk om het onbevaarbare deel in een tunnel=culvert nog steeds te taggen als canal, het wordt daar niet gedowngrade naar waterway=ditch

Blijf nog over, hoe ik die deur moet noemen.

Dit is geen stroomrichting van het water.
En eigenlijk geen waterway=canal
Verder kijkend wordt daar waterway=link voor gebruikt wiki

Later, komt het in een style.

Wat doet men hier?
Hoe taggen?
(27 maart 2026)

Om dit nu een canal value te geven.

Lijkt op een smalle man_made=bridge die haaks op de man_made=pier staat?
Zoń looppplank zie je wel vaker tussen weilanden

De tag waterway=canal heeft in OSM een breder toepassingsgebied dan wat wij in het Nederlands
“kanaal” noemen. Als het redelijkerwijs bevaarbaar is (en daar lijkt het mij als kanovaarder wel op, vooral boven die vernauwing) dan is het canal en geen ditch.

Een zelfde soort verschijnsel zie je bij river vs stream:
in OSM taggen we een stroom als river zodra een normaal fit persoon er niet gewoon overheen kan springen. Bij zo’n breedte zouden de meeste mensen het in het Nederlands nog geen rivier noemen, maar een beek oid.

bij begin en eind een pier
maart 2026

21-8-2025

pier
maart 2026

21-8-2025

Mooi voorbeeld, ingericht voor bevaring, maar niet het hele jaar bevaarbaar.
Misschien iets in de trant van seasonal=winter; spring ?
(De schouw voor opschonen oppervlaktewater is doorgaans in de herfst, voorbeeld)

Sloot zit schouw op.

Vlak met water niet.