Bara se "egna" delar?

Hej!
Jag undrar om någon vet om det går att se det man själv lagt in i OSM? Finns något sätt att filtrera bort alla andras tillägg?

/M

Sent svar, men eftersom ingen annan svarat så…

Om du använder JOSM-editorn kan du skapa ett filter som kanske gör ungefär det du vill (beroende på exakt vad du är ute efter):

Börja med att leta reda på filterdialogen. Om den inte syns bland dialogerna till höger på skärmen kan du behöva klicka på tratt-ikonen i skärmens vänsterkant.

Klicka på “Add”!

Till vänster står det “Please enter a filter string”. Där skriver du “user:Mazze” (utan citattecken).

Kontrollera att alternativet “add to selection” är valt, annars väljer du det.

Klicka på “Submit filter”!

Ditt filter dyker upp i listan, men filtret filtrerar bort alla objekt ändrade av dig. Precis tvärtemot vad du ville. Sätt därför ett kryss i “Inverse filter”. Kolumnen är ganska smal så du ser förmodligen bara ett “I” i rubriken".

Nu har du ett filter som plockar bort alla objekt som inte är ändrade av dig. Du slår på och av filtret genom att kryssa i rutan “Enable filter” längst till vänster i filterlistan. Även denna kolumn är väldigt smal, men du kan se vad som finns i de olika kolumnerna genom att hålla muspekaren still över rubriken.

Precis när man gett upp hoppet att få svar… Tackar!

Filter kan vara väldigt användbara till många saker och jag använder dem ofta.

Exempelvis gör ett busenkelt filter som plockar bort “landuse” att man slipper den gråa hinnan över saker man sitter och finlirar med.

Jag brukar också använda filter när någon klantig användare (inklusive mig sjäv) har råkat gegga till det så att det finns en flera objekt som delar samma noder, fast det inte var tänkt så. Typ lagt in vägar ovanpå en annan väg. Innan jag använde filter hade jag ibland ett elände att försöka dissekera trasslet utan att rubba nodens position. Med ett lämpligt filter blir det plötsligt avsevärt lättare att greppa tag i de objekt man tänkt sig. Enklast är i många fall att helt enkelt filtrera bort det man vill ha kvar, så går det inte att slita tag i det oavsiktligen.

Ytterligare ett användningsområde är att höja kvaliteten på databasen. Man kan tex välja att visa enbart vägar, och då endast de som saknar maxspeed-tag (eller surface eller lit eller vilken tagg man nu önskar jobba med). Så kan man sitta hemma vid skrivbordet och tagga vägsegment som råkat bli missade, förutsatt att man har kunskapen i huvudet förstås. Vartefter man jobbar slocknar vägarna man taggat. Himla smidigt!

Ett ännu senare svar/tips, men…

ITO:s OSM Mapper (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_Mapper) är ganska kul att använda om man är intresserad av att kolla hur kartan utvecklats i ett område. Man kan filtrera på sig själv om man vill, samt tidsperiod etc…