BAG Terugmelding plugin

Eind vorig jaar heb ik een JOSM plugin gemaakt om vanuit JOSM terugmeldingen te kunnen doen voor de BAG en bestaande BAG terugmeldingen te kunnen bekijken.

Na ongeveer een maandje binnen de BAG importeurs groep getest te zijn denk ik dat de tijd rijp is om de plugin aan een breder publiek aan te bieden.
Er zijn een paar zaken die beter zouden kunnen in de workflow, maar voorlopig is dit wat het is.

Als het goed is kun je alle informatie vinden op deze wiki pagina: NL:PDOKTerugmelding

Om geen eigen API key te hoeven aanvragen bij PDOK kun je het beste in de voorkeuren kiezen voor “Proxy Productie”.

Verder wijst alles hopelijk zichzelf en anders kun je je vragen in dit topic kwijt.

Heb je terugkoppeling van het kadaster gekregen hoe ze deze meldingen zien? Ik denk aan de problemen die automatische gegenereerde notes uit verschillende applicaties voor OSM wel eens opwerpen.

Voor de bronhouders komen deze meldingen op dezelfde manier binnen als een melding die via de bagviewer site gedaan wordt.
Enige verschil dat m’n plugin geen BAG id’s meegeeft (door diverse oorzaken vrijwel onmogelijk te realiseren), maar enkel de coordinaat, maar dat is voldoende om het op te kunnen pakken door de bronhouder en heb in diverse gemeenten reeds met succes zaken laten aanpassen.

Sommige bronhouders lijken er nogal afwijkende werkwijzen op na te houden en meldingen zelden of nooit aan te passen en enkel via hun mailnotificaties zaken op te pakken zonder zich te realiseren dat het handig is dat ze de melding ook in het systeem afsluiten.

In de praktijk maakt het dus volgens mij niet uit op welke wijze je een melding doet en deze plugin is slechts extra hulpmiddel voor ons om een aanpassing in de BAG doorgevoerd te krijgen en geen dubbel werk te stoppen in meldingen die al zijn gedaan.

Het kadaster was iig erg enthousiast dat er een plugin gemaakt is voor hun API en dan ook nog vanuit de OSM community ipv vanuit het bedrijfsleven wat ze zelf verwacht hadden volgens mij. Ze waren ook erg behulpzaam om issues opgelost te krijgen.

https://zakelijk.kadaster.nl/-/eerste-ervaringen-met-de-terugmelding-api

Ja, ik kwam t al tegen via LinkedIn :slight_smile: Eervolle vermelding.

Tof Sander!

Ik heb hem ook daadwerkelijk geĂŻnstalleerd, omdat ik een terugmelding wil doen.
Ik heb van een wat groter gebied de PDOK reports gedownload. Ik zie in de laag PDOK Reports een paar zeer kleine blauwe pins, maar ik kan er op klikken wat ik wil, de tap Report info blijft leeg (dwz ik zie de keys Registatrion numer, date etc, maar geen waarden).
Doe ik iets verkeerd?

Overigens, in de wiki meld je eerst hoe je een API key kan aanvragen en “eventueel” via de proxy kan werken, hier raad je juist aan via de proxy te werken. Wellicht handig dat wat duidelijker in de Wiki aan te passen.

Het is me wel gelukt om mijn eerste melding te doen, die is nu nog geel ipv blauw.

Inmiddels werkte de oude Terugmeld plugin niet meer door een wijziging in JOSM, vandaar dat er nu versie 0.4 is waarin dat is opgelost.

Laatste versie is te vinden op: NL:PDOKTerugmelding

Hallo @Sander_H,
Ik krijg sinds deze week een “Enexpected Exception” voor de PDOK API plugin met het verzoek deze te updaten. Vervolgens krijg ik een dump; maar daar wordt ik niet wijzer van.

Heeft de plugin een update nodig?

1 Like

Ja, waarschijnlijk krijg je onderstaande fout:

SEVERE: Handled by bug report queue: java.lang.NoClassDefFoundError: org/opengis/referencing/FactoryException. Cause: java.lang.ClassNotFoundException: org.opengis.referencing.FactoryException
java.lang.NoClassDefFoundError: org/opengis/referencing/FactoryException
        at org.openstreetmap.josm.plugins.nl_pdok_report.utils.api.JsonReportDetailsDecoder.decodeReportInfos(JsonReportDetailsDecoder.java:25)
        at org.openstreetmap.josm.plugins.nl_pdok_report.io.download.ReportDownloadRunnable.run(ReportDownloadRunnable.java:35)
        at org.openstreetmap.josm.plugins.nl_pdok_report.io.download.BoundsDownloadRunnable.run(BoundsDownloadRunnable.java:60)
        at org.openstreetmap.josm.plugins.nl_pdok_report.io.download.ReportSquareDownloadRunnable.run(ReportSquareDownloadRunnable.java:31)
        at java.base/java.util.concurrent.ThreadPoolExecutor.runWorker(ThreadPoolExecutor.java:1136)
        at java.base/java.util.concurrent.ThreadPoolExecutor$Worker.run(ThreadPoolExecutor.java:635)
        at java.base/java.lang.Thread.run(Thread.java:840)
Caused by: java.lang.ClassNotFoundException: org.opengis.referencing.FactoryException
        at org.openstreetmap.josm.plugins.PluginClassLoader.loadClass(PluginClassLoader.java:92)
        at java.base/java.lang.ClassLoader.loadClass(ClassLoader.java:525)
        ... 7 more

Blijkbaar is de opengis library uit de geotools.jar gevallen waar ik afhankelijk van ben.

Zal wel uit deze change komen: Fix error_prone version issue and dependency updates (see #23218) · JOSM/josm-plugins@1d92d38 · GitHub

Zal eens kijken of ik het weer werkend kan krijgen.

Ja klopt!
Zou fijn zijn als je het weer werkend krijgt; het is en prettig plugin om snel een terugmelding te doen als je toch ergens bezig bent.

Die verwijzing was zo opgelost (heel org.opengis blijkt inmiddels in org.geotools.api te zitten), maar je rolt van het ene in het andere issue.

Layer class die al in jaren niet gewijzigd lijkt te zijn in JOSM vereiste ineens een ander datatype.
En tijdens testen zag ik maar een klein deel van de bestaande terugmeldingen. Bleek ineens dat de seconden nu ipv 3 tot wel 6 decimalen achter de komma stonden.

In ieder geval heb ik nu versie 0.5 op JOSM Plugins - BAG Import OSM gezet.

Heb zelf alleen nog Java 17 op m’n machine staan, mogelijk heb je die ook nodig. Laat maar weten als dat problematisch is kan ik nog wel eens kijken of het ook met 11 nog gaat lukken.

Dat doe je rap! En natuurlijk is het nooit Ă©Ă©n dingetje!

Ik draai op de Azul Zulu JDK 21.28.85; ik laat je het weten of het werkt :slight_smile:

En top! Hij werkt weer!
Vraagt wel behoorlijk wat compute; CPU hop omhoog naar >85%.
Pas als ik de layer weer verwijder kalmeert hij wat.

Dat ie JOSM af en toe veel CPU verbruikt is me ook weleens opgevallen, maar geen idee waar dat door komt. Is al jaren en even de laag weghalen en weer opnieuw inladen lost het meestal wel op.

Maar ook zonder deze plugin schiet JOSM wel eens omhoog wat betreft verbruik. Blijft vaag allemaal en als je er in wilt duiken gedraagt alles zich natuurlijk voorbeeldig…

Ja. voorheen werkte weghalen wel; maar met 0.5 moet ik JOSM opnieuwe opstarten voorday de CPU load omlaag gaat.