Bag Import: gegevens 2012 vervangen ?

Hoi allemaal,
Na even een paar dagen geen BAG, wilde ik verder met gemeente Tiel, ik dacht eerst maar bebouwd gebied.
Nu staan er in osm al BAG info vanuit 2012, zie bijvoorbeeld https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.8729/5.4055
Veel in Tiel is al voorzien van BAG-info uit 2012 (gebouwen), bepaalde wijken zijn voorzien van adresnodes. Static_caravan komt niet voor.
De gebruikte tags wijken wat af van wat we nu vanuit de import gebruiken.
Ik heb met de mapper van 2012 contact gehad en deze geeft aan dat het geen probleem is data te vervangen (hij was begonnen maar om redenen van hogerhand moest er gestopt worden).

Ik zit even te puzzelen hoe verder. Osm-data krijg ik met de filters uit de plugin-handleiding niet weg. Dus eigen filters gaan maken en waarop dan ?
ODS-data gaan filteren om wat er al staat te behouden en ontbrekende toevoegen lijkt me niet te gaan werken.
Daarnaast zag ik bij adresnode’s van 2012 id’s die ik niet terug vind in de Bag-viewer nu.

Het lijkt er dus toch op dat ik de huidige osm-data (bag van 2012) geheel ga verwijderen en de nieuwe ods-data volledig importeer conform de huidige systematiek.
Bij de gebouwen is een tag “source:Gemeente Tiel” de gemeenschappelijke deler, bij de adresnodes het voorkomen van de tag “bag:nummer_id” (=“”)

Ik wacht eerst jullie reactie af (betere ideeën) voordat ik ga experimenteren.

Alle bestaande BAG data heeft een positief id attribuut in de database, je kunt alle nieuwe BAG data filteren met: “id:0”. De inverse is dan alle bestaande BAG data uit 2012. Je kunt ook filteren op de source:data tags die alleen de nieuwe BAG data gebruikt.

Het mooiste is om de individuele panden met de Replace Geometry functie te vernieuwen met de recente data. Zo blijft de ontwikkeling van het object mooi zichtbaar in diens history. De plugin heeft hier nog geen functionaliteit voor, maar dat is wel nodig om de nieuw geimporteerde BAG data bij te kunnen houden met recente ontwikkelingen.

Even rondgekeken in Tiel. Ik zie panden uit de BAG maar geen adressen. De panden zijn meestal voorzien van drie tags: building, source, bag:pand_id of bag:vbo_id.
De huidige BAGimport plugin gebruikt de tag ref:bag ipv bag:pand_id; de waardes zouden overeen moeten stemmen. De tag bag:vbo_id zou ik op adresnodes verwachten maar vind ik hier bij panden.

Ik zou alle 2012 BAG-panden met deze drie tags gewoon vervangen door de ODS-data van de BAGimport plugin.
Zijn er meer tags dan die gevallen nalopen en wanneer dit extra info bevat zorg je dat je die tags overzet.

Zo heb ik het in Gorinchem en Giessenlanden ook gedaan. Daar zat nog wat meer BAG info op de tags (o.a. gebruiksdoel van adressen). De huidige BAGimport plugin genereert nu tags conform de bereikte overeenstemming in 2013 en dat is voor mij leidend.

Bedankt voor jullie antwoorden.
Vooralsnog kies ik de “route” die Ruud aangeeft, zat ik zelf ook al aan te denken.
Maar ik zet Tiel even in de wacht en ga eerst met Neder-Betuwe aan de slag.

Ik zie nu pas dit topic. Afgelopen dagen Tiel geïmporteerd, omdat het nog een witte vlek was op de kaart. Net als Overbetuwe en Neder-Betuwe. Alle gebouwen in Tiel verwijderd. Vervolgens van alle “afwijkende” gebouwen zoals scholen, ziekenhuis, stadhuis, kantongerecht en het Tielse Flipje museum overgenomen.
Ik ga met OSM inspector de boel nog controleren, maar OSM inspector doet het op dit moment niet.
Mocht iemand hier in de buurt bekend zijn, dat is het misschien een optie om even te controleren of alles is overgekomen.

René.

Niet direct bekend, maar ik zie nu wel een zeer vreemd render-artefact?? bij de Rijksscholengemeenschap op zoom-level 18 (niet zichtbaar op andere zoom levels). Ik weet niet of dit de consequentie is van geometrie-problemen, of een echt render-artefact/bug in de rendering. Zie de vreemde vlakjes met onderbrekingen rechts van het schoolgebouw op zoom 18.:

http://www.openstreetmap.org/#map=18/51.88279/5.42695

En met kaartgegevens weergave zie je ook geen blauwe nodes of ways op die “objecten”:
http://www.openstreetmap.org/#map=18/51.88273/5.42705&layers=D

@mboeringa
Kun je er een schermopname van maken? Ik zie geen vreemde vlakjes. Misschien is het inmiddels hersteld.

René.

Ik zie ze ook niet meer, misschien heeft iemand inderdaad een geometrisch probleem aan 1 van die vlakken hersteld, en anders is het toch 1 of ander tijdelijk render-artefact dat misschien met de continue “updating” van de verschillende tile-sets voor de verschillende zoomniveau’s te maken heeft…