BAG en overlappende gebouwen: JOSM validator niet goed genoeg.

Waarschuwing voor alle BAG importeurs.

De validator in JOSM vindt niet alle overlappende gebouwen. Hij vindt ze alleen als er in het overlappende deel minstens één node niet door beide gebouwen gedeeld wordt.

Dit is het resultaat als ik met osmose in de bebouwde kom van Houten zoek naar overlappende gebouwen. 34 stuks die allemaal niet door JOSM zijn gevonden.

Ik laat ze deze week nog staan zodat het als voorbeeld kan dienen, maar daarna worden ze allemaal gefixed.

Even uit mijn hoofd, volgens mij worden deze overlappende gebouwen als duplicated ways of ways at same position door de validator ontdekt.

Nee, dat is het niet. Ik kom er ook net achter dat veel gebouwen die ik geïmporteerd heb fouten bevatten, terwijl de validator van JOSM geen meldingen geeft. Zoals cartinus al zei, wanneer gebouwen een punt delen en elkaar dus niet kruisen, geeft JOSM geen foutmelding, maar Osmose wél (zoals het ook hoort). Er is nu weer genoeg te doen… :confused:

Ook ik heb het nu gezien. Onderstaand voorbeeld wordt niet ontdekt door de validator. Ook in mijn gebied zijn er honderden van dit soort crossings.
Osmose werkt trouwens zeer mooi en snel.

Tip: Als je met je User_BAG account inlogt op osmose, kun je de exportfunctie naar JOSM gebruiken. Dan hoef je niet per “error” te downloaden. Volgens mij wel 500 errors limited per view.