AssociatedStreet Relaties

Robert, kijk hier eens: http://webhelp.esri.com/arcgisserver/9.3/java/geodatabases/spatial_operations.htm. Let vooral op Buffering en Intersection.

Frank

Tuurlijk kan het wel. Als blijkt dat een object dicht bij 2 of meer straten ligt, bepaal je welke straat de kortste afstand heeft tot het object. En tja, als het object op een hoek staat en de afstand naar 2 straten is gelijk, dan boeit het sowieso niet of het bij straat X of Y hoort.

Je kunt veel meer oplossen met spatial queries dan je denkt :slight_smile: En het zorgt ervoor dat je geen redundante informatie, zoals associated street relations, hoeft bij te houden, met risico op inconsistente / foutieve data. Puur de lokatie zegt al genoeg.

Als ik in mijn werk gedachtes van anderen niet begrijp en onlogisch en soms dom lijken, ga ik er van uit dat ik zelf misschien niet zo ver heb door gedacht. Jij gaat direct uit van het negatieve van de ander.

Er als je dan zo’n vreselijke held bent in het maken van extracties en volledig achter het artikel staat die je zo triomfantelijk hebt gepresenteerd, daag ik je uit om de volgende extractie te maken:

Geef mij een lijst van alle objecten die behoren tot de Postweg in Putten.

Wedje leggen dat je:

  • of afhaakt en niet meer reageert
  • Verder gaat met mij te bestrijden en de uitdaging niet aandurft
  • Het toch gaat proberen en, omdat het niet lukt, het resultaat niet terugmeld.

Ik ben benieuwd.

En als het je wel lukt, zal ik de eerste zijn om jouw gelijk hier te bevestigen.

Frank,

Dank je voor je wijze antwoord, daar kunnen mensen een voorbeeld aan nemen. Ik snap je antwoord en ik heb zelfs getracht de stukken te lezen over buffering en intersecties. Wel moet ik toegeven dat ik het diepe er niet van begrepen heb. Wel begrijp ik je verhaal hierboven.
Toch zijn er een paar dingen die te weinig belicht zijn.
Als eerste is er bij mij nog niet bekend dat er een gebruikersvriendelijke en geschikt voor niet Goefreaks (en dat bedoel ik niet negatief) tool is waar ‘de wereld’ vragen zoals ik aan Cartinus heb gesteld kan beantwoorden. Dat betekend dat de waarde van OSM nooit verder zal kunnen gaan dragen dan de plaatjes makende hobbyisten of de Developers die wel weten hoe ze Spacialqueries moeten bouwen. Toch zijn er hele veel doelgroepen die niet zoveel kennis hebben en toch gebruik willen maken van de OSM kennis.
Als tweede is mij altijd verteld dat OSM vrij was om gegevens in op te slaan, ongeacht de wensen van de developer of de plaatjesmakers. Vanwaar dan deze toch bijna dwingende artikelen waarmee Cartinus komt. Lijkt tegenstrijdig.

@all: Mijn excuses voor de vervuiling van mijn replys aan Cartinus. Tijdens onze eerste ontmoeting in Utrecht jaren geleden is er kennelijk iets misgegaan, ergeren we ons aan elkaar en ben ik bang dat het nooit meer goed gaat komen. :wink:
Dus vergeef mij.

Al deze problemen zouden er niet zijn als we straten als gebied zouden mappen in plaats van als lijnelement. Als vervolgens alle aanliggende percelen aan de straat worden gekoppeld heb je hetzelfde bereikt zonder gebruik te maken van extra relaties.

Hoe kan ik een discussie “winnen”? Laat ik de andere partij een opdracht geven die zoveel tijd kost, dat geen zinnig mens hem zal uitvoeren alleen om z’n gelijk in de discussie te halen.

Nodig om de taak uit te voeren:

  • met behulp van luchtfoto’s, bestaande 3dShapes import en verkenningen te voet alle perceelsgrenzen en erftoegangen in kaart brengen. (Lijkt me meer een taak voor ZMWandelaar, aangezien hij daar in de buurt woont.)
  • data downloaden
  • extract importeren in een database
  • queries schrijven

Dat laatste ga ik zoals je inderdaad al aangegeven had natuurlijk niet voor je doen, maar als je er echt in geïnteresseerd bent: Lees eens wat over ST_within (om bijgebouwen en percelen aan een gebouw met een adres te koppelen) en “nearest neighbor” (voor het straatmeubilair) op het internet.

En nu zijn we aangeland bij de crux van het probleem. Dat lezen. Ja, dat lezen. Dat is namelijk wat je meestal niet gedaan hebt, voordat je weer met een “nieuw” idee komt. En wat je meestal ook niet echt doet als anderen op je idee reageren. Dat doe je zelfs niet de enkele keer dat je om advies vraagt, dan lees je de reacties ook maar half. Dat lijkt inderdaad wel wat op die ontmoeting tijdens de mapping party in Utrecht. Veel praten, weinig luisteren was het toen. De irritatie is echter volledig te danken aan dat niet lezen.

V.w.b. gebruiksvriendelijke tools: Tom McWright en Alex Barth van MapBox gaan zich hierop richten. Zie http://mapbox.com/blog/kicking-off-knight-work/. Uiteindelijk zullen de zaken die jij noemt door mensen met een geo-achtergrond opgepakt worden. Niemand zal ontkennen dat het voor de argeloze gebruiker te zware kost is. Waar je wel mee moet uitkijken is om allerlei ideeën te verzinnen en keihard te verdedigen die op een andere manier beter op te lossen zijn. Daar maak je geen vrienden mee. Het is je vast opgevallen dat OSM een zeer sterke geo-component heeft, dus dan ligt het ook voor hand om voor bepaalde zaken oplossingen uit de geo-wereld aan te dragen. In die zin is “spatial” nog steeds “special”.