Asfalt met ingedrukt stenenprofiel, beton met patronen

Bij verwarmd asfalt een steenprofiel net ingdrukt in het asfalt met een wals.

Twee weken geleden er in gestonken, paving_ stones gezet, waar BGT asfalt aan gaf.
Ter plekke gekeken, nogmaals, dan moet je heel goed kijken. Een instinker.
Ik was bezig met het verbeteren van de Qgiscloud site van Peewee .
Een mooie tool om gericht zaken oplossen.

Voor dit ingedrukt stenenprofiel zouden we daar een tag voor moeten gebruiken of algemeen houden met een note tag?

Hier in Noord Scharwoude ligt ook een heel stuk.

1 Like

Als je het bijna niet kan zien, dan maakt het ook niet uit. Ik zou er geen note voor gebruiken, note tags zijn niet voor nadere specificatie. Mischien een description tag.

1 Like

Ik heb het ook wel eens gezien en het is inderdaad zo’n vervelend geval van een werkelijkheid die zich niet aan het model wil houden.

surface=paving_stones met paving_stones:material=asphalt lijkt mij de elegantste oplossing binnen het OSM-taggingsmodel. Dan kun je verder ook andere subtags gebruiken om de pseudo-elementen verder te beschrijven.

Anderzijds, de pseudo-elementen zitten wel allemaal fysiek aan elkaar vast, dus in die zin is het wezenlijk verschillend van normale surface=paving_stones.

de oppervlakte heeft wel een asfalt uiterlijk. ruwer uiterlijk.
Hier een overgang naar echte stenen.

de richels gaan vol zand zitten.
je moet dan naar het detail kijken,

Als de opgang van en traffic_calming=table asfalt is, dan moet je opletten.

Bij beschadigng zie je het beter.

Ik dacht meer aan asphalt:pattern=herringbone het patroon aangeven, het wel bij asphalt houden.

Op een industrieterrein, de rode zijkant met een patroon.

Bij een traffic_calming links zie je niet de dwarsnaad.

Dit had ik gemaakt als opstapje bij tracks en meerdere wegen.
afbeelding

en vroeg me af hoe, het hier in te vullen.
of surface:left
asphalt:left:pattern=herringbone

2 Likes

Dat lijkt me een mooie oplossing, eigenlijk beter dan mijn suggestie. Het is technisch correcter en sluit denk ik beter aan bij de praktische werking van de verharding qua veroudering en hoe je het wegdek kunt openmaken. Tegelijkertijd sluit je met deze tagging nog steeds logisch aan op de paving_stones:*=*-tagging voor echte elementverhardingen.

Ik heb een soortgelijk geval bij mij in de buurt. Wat is het pad naar acceptatie van dit voorstel? Moet dit eerst internationaal voorgesteld en geaccepteerd worden? Of zouden we dit nu gelijk kunnen toevoegen?

Eens.

surface=asphalt
asphalt:pattern=brick|herringbone|cobble|slate|basketweave|tile|scallop|…

Dit kunnen we gewoon zo afspreken en bijtaggen, geen officieel voorstel voor nodig. Als het veel gebruikt gaat worden kan je altijd nog een voorstel doen.

(Anders krijg je een nooit eindigende discussie of het nou asphalt:pattern of asphalt:stamped of asphalt_pattern of asphalt_stamped moet worden…)

1 Like

Volgens mij wordt het in de wegenbouw Streetprint genoemd.

Dat is een commerciële term, een merknaam voor een gepatenteerd systeem dat patronen en kleuren in asfalt drukt.

brick is geen pattern en de andere?
neem de paving_stones pattern

Gisteravond een opzetje gemaakt.
Dit zijn diegene die ik tegenkwam.

Edit:

Toegevoegd aan de preset NL-Road

Deze kwam ik tegen als leverbare stamp patterns.

Ja je hebt gelijk zie ik. Toen ik nog werkte in die hoek wist iedereen wat streetprint was. Werd niet direct aan een merk gekoppeld.

CROW heeft het over printasfalt.

1 Like

Je hebt ook beton dat er uit ziet als straatstenen, en straatstenen (tegels) die er uit zien als kasseien… nog niet in Nederland gezien, maar jullie zijn gewaarschuwd :slight_smile:

:+1:

concrete pattern
Dat zie je regelmatig op traffic_island en de apron

1 Like