Åpningstider

I går oppdaterte jeg en del restauranter med info om at de har vegetarisk og vegansk mat, så de skal bli synlige i OpenVegeMap. Da la jeg også inn åpningstider, og det er et skikkelig herk. Jeg tenkte på at dette er det jo restaurantene selv som burde gjøre, for de har glede av det og jeg gjør gratis arbeid for dem – og at det egentlig burde være en database med åpningstider for alt mulig et sted, som de kunne oppdatert ett sted, og så kunne det importeres inn i OSM, Facebook-sida deres, osv. Istedenfor at de må manuelt gå inn på forskjellige steder og oppdatere.

Så i dag oppdaget jeg apningstider.com, og tenkte at man kanskje skulle hørt med dem om mulighet til å importere fra dem til OSM. Men egentlig er jeg veldig skeptisk til om de faktisk holdes oppdatert. Det er ihvertfall spam i kommentarfeltene, og kart som ikke fungerer og sånn der, så jeg får ikke helt troa på kvaliteten.

Uansett, det var en rant/en drøm om noe som antagelig ikke går an å oppnå, men en slik åpen database, som slike butikker faktisk selv hadde hatt incentiv til å holde oppdatert, og kunne importeres inn hadde vært helt gull.