ANWB app zet gebruikers op het verkeerde been

Soms worden met de beste bedoelingen door nieuwe mappers fiets- en wandelroutes aangepast of knooppunten verplaatst.

In de app van de ANWB staat de volgende suggestie:

Een fout in een
knooppunt melden

De informatie op onze kaart komt
vanuit OpenStreetMap. Als een knooppunt niet goed staat, kun
je dit zelf aanpassen. Zo zorgen we samen dat alle knooppunten
up to date zijn!

Maak een account aan op

OpenStreetMap.org.
Log in en dien een
verzoek tot aanpassing in.

De suggestie wordt gewekt dat je dit zelf kunt aanpassen… wat natuurlijk zo is, maar ik denk dat men bedoelt om een opmerking op de kaart te zetten.

Niet gehinderd door enige kennis gaat iemand dan een knooppunt en/of knooppuntroute verleggen.

De gevolgen zijn te raden.

Eigenlijk zou die site van de ANWB aanpassing behoeven.

edit.. Bv de tip.. Zet (anoniem) een opmerking op de kaart en ga niet als beginner zelf sleutelen aan fietsroutes.

Een account aanmaken zou dus ook niet nodig zijn.

2 Likes

Je hebt gelijk. Het voorstel om snel een eigen account bij OSM aan te maken en het probleem (met succes) op te lossen, lijkt me naĆÆef en ondoordacht.

Ik ben het eens met je alternatieve voorstel.

1 Like

Dit is ook niet handig:

Een kapot of ontbrekend bordje doorgeven
Dit kun je doorgeven via meldpuntroutes.nl. De melding wordt dan doorgestuurd aan de juiste regio.

Dan krijgt meldpuntroutes meldingen als OSM een (op de weg) verwijderd knooppunt nog heeft staan. Want de gebruiker ziet op de kaart een punt, maar het bordje ontbreekt.

Een fout in een knooppunt melden
De informatie op onze kaart komt vanuit OpenStreetMap. Als een knooppunt niet goed staat, kun je dit zelf aanpassen.

Dat is ambigu: een fout in een knooppunt, dat kan op de weg zijn of op de kaart. Ik denk dat gebruikers het zullen lezen als ā€œeen fout in een knooppunt op de wegā€, omdat het in dezelfde lijst staat als ā€œeen kapot of ontbrekend bordjeā€. Beter: Als een knooppunt niet goed op de kaart staat…

De handigste oplossing zou zijn: alles melden aan meldpuntroutes, en met meldpuntroutes afspreken hoe die het bij ons melden als het een OSM-dataprobleem is.

2 Likes

Inderdaad… nog niet eens aan gedacht Peter.

Soms komt het voor dat in OSM meer identieke knooppunten staan op enige afstand van elkaar..

Dit met het doel om de routerelatie goed te krijgen.

In werkelijkheid staat er maar ƩƩn bordje in ā€˜het veld’.

Tja dan ā€˜kun’ je dus melden dat een bordje ontbreekt.

Dan worden gebruikers op het verkeerde been gezet.

Of in geval van de tip van de ANWB wordt het knooppunt op de kaart verwijderd. :slight_smile:

Er staat daar immers geen fysiek bordje.

Nu heb ik zelf het idee dat dit allemaal niet veel voorkomt. Toevallig vandaag was iemand op het verkeerde been gezet na de tip van de ANWB.

Door Dick inmiddels opgelost met een ā€˜extra’ knooppunt

Gebruiker was verwezen naar bovenstaande links omdat de route in OSM nog niet klopte; Het meldpunt en de site van OSM

1 Like

Ik heb het aangekaart bij de contactpersoon van de ANWB

5 Likes

Ben wel benieuwd Eggie, heeft de ā€˜editor’ inmiddels gereageerd op je verstuurde pb of is ie geschrokken en heeft daardoor niet meer gereageerd ?

Met mapper PB contact gehad. Andersom. Mapper heeft contact met mij gezocht nav opmerkingen.

Die was zich van geen kwaad bewust. Niet iedereen heeft de bedoeling om een nieuwe hobby te starten.

Je zoekt je een ongeluk naar een route en als de anwb dan ā€˜zegt’ dat je dat zelf kunt aanpassen in OSM bij gebruik van de anwb routeapp dan doe je dat. Zou ik zelf ook doen.

Kan me iets herinneren dat jij ook zo bent begonnen :grinning_face:

… en Dick bedankt voor je actie.

1 Like

Er zijn vrij weinig mensen die dingen melden of willen aanpassen. Je rijdt of loopt erlangs, moet even zoeken hoe het zit en hoe je het op moet lossen, en dan weer door. Eenmaal thuis hou je je bezig met jubelverhalen/horrorverhalen op facebook, en met je volgende trip. Melden is maar gedoe, en voor je het weet sta je als fietser op het verkeerde been, dat blijkt maar weer!

1 Like

Daar maak ik me zelf ook schuldig aan.

O ja.. dat knooppunt routebordje in het Wielwijkpark hebben ze verkeerd teruggezet. Edit.. denk zelfs dat ā€˜t is blijven staan op de plek waar vroeger een fietspad liep.

Je rijdt dan van knooppunt 47 af.

Overigens zijn alle fietspaden daar gewijzigd en zullen nog verder wijzigen. Het bordje is een weesbordje. De route loopt er niet meer langs.

Dat heb ik nu al 3x geconstateerd, maar eenmaal thuis :grimacing:

2 Likes

Haha, ja ik kom ook geregeld wandelpaaltjes tegen die door een lolbroek een kwartslag gedraaid zijn… dat meld ik niet, ik trek het paaltje er gewoon uit en zet het goed terug. ff aanstampen en klaar!

Hoe ik weet dat het gedraaid is? Ik ben markeerder van een LAW en een SP, die schildjes zitten ook op de wandelpaaltjes, en dan zie ik gelijk dat ze verkeerd zitten want ik ken de route natuurlijk uit mijn hoofd.

3 Likes

Sterker nog ik heb binnen ID een enorme bug gevonden die nog steeds niet gefixed is….
Als je in ID bijvoorbeeld een lijn tekent en koppelt aan een niet pedestrian weg en je de pas getrokken lijn definieert als pedestrian weg word alles wat aan elkaar gebonden is een pedestrian weg… Als dan tevens de niet pedestrian weg relatie’s bevatten is dat de reden dat relatie’s stuk gaan als je niet op de revert knop maar de situatie gewoon opslaat…
En dan te bedenken dat ID nog steeds de webbased default editor is…

Ik heb antwoord gekregen van de contactpersoon van de ANWB en de tekst wordt als volgt gewijzigd:

De informatie op onze kaart komt vanuit OpenStreetMap. Als een knooppunt volgens jou niet goed staat, kun je in OpenStreetMap een opmerking plaatsen. Een ervaren ā€˜mapper’ pakt de opmerking vervolgens op en voert eventueel de wijziging door. Zo zorgen we samen dat alle knooppunten up to date zijn. Zo doe je dat:

Maak een account aan op OpenStreetMap.org (via dit account wordt evt. contact opgenomen voor verduidelijking of feedback).

Log in en plaats een opmerking op de kaart.

6 Likes

Ahhhh … Top Dick!

Maar even de tijd geven om de site van de ANWB aan te passen.

1 Like