Användning av bicycle=use_sidepath

Jag undrar hur vi taggar med bicycle=use_sidepath i Sverige.
Taggen summeras till mig som att den sätts på vägar när det t.ex. finns en GC-väg med påbudsmärke, och då man måste använda den om man cyklar.

I Sverige har vi ju dock lite mer liberala regler som att man får cykla på bilväg om det är <=50 km/h maxhastighet (m.m.) även om det finns cykelbana bredvid.

Är det rätt att använda bicycle=use_sidepath på bilvägar med tilliggande cykelvägar med påbudsmärken i Sverige?
Är det rätt, även när maxhastighet är <= 50 km/h?
Vanligtvis ritas ju cykelbanor som separata ways, så jag lägger även till cycleway=separate (eller mer specifikt) på bilvägen.

Jag är skeptisk till att börja använda bicycle=use_sidepath brett i Sverige.

Dels känns nyttan ganska begränsad, eftersom routrar redan kan föredra separat ritade cykelbanor/GC-vägar utan att vi behöver tagga om den allmänna vägen. Dels skulle det vara ett väldigt stort arbete att implementera konsekvent.

Det blir också många tolkningsfall: är GC-vägen verkligen parallell med just den här vägen, gäller den för båda riktningar, hur långt ska taggen sträcka sig, osv?

Sedan har vi de svenska undantagen. Man får i vissa fall cykla på körbanan även om det finns cykelbana, till exempel vid högst 50 km/h, och även annars om körbanan är lämpligare med hänsyn till färdmålet.

3 Likes