amenity=charging_station voor bussen

Beste mappers,

Bij Delft ontdekte ik een oplaadstation voor 16 bussen (https://www.openstreetmap.org/node/8097566188).
Een foto is hier te vinden: https://paste.opensuse.org/35788001

Mijn voorstel om dit op de kaart te zetten is:

access private
amenity charging_station
bicycle no
bus yes
capacity 16
motorcar no

Ik wilde uw mening horen, als er hier iets aan toe te voegen is. Deze laadstations laden voorover en niet bij een stopcontact. Ga ik dat extra tegen of niet.

Met vriendelijke groet,

lyctkel

Hoi Lyctkel.

Ik werk zelf bij Connexxion, wij hebben een aantal terreinen met hetzelfde type laders.
Bij de stalling in Amstelveen had ik de laders op openstreetmap gezet, met access=private.
Ik heb het verzoek van de logistiek manager (die dit wist) gekregen om deze weer van Openstreetmap af te halen, omdat er vrij regelmatig mensen het terrein op kwamen om hun auto te laden.
Dat kan uiteraard niet aan deze busladers, maar wij hebben ook een aantal “gewone” laders waar je zonder pas kan laden - die zijn niet bedoeld voor personeel en zeker niet voor externen, maar voor onze eigen aflosauto’s (waarmee chauffeurs van de stalling naar een vergelegen punt gaan om een ander chauffeur die toe is aan pauze/einde dienst af te lossen.)

Er zullen vele bedrijven zijn die privé-laders hebben en - ja, het is niet-taggen voor de renderer - maar ik zou er toch voorzichtig voor zijn om laders die niet voor publiek toegankelijk zijn op OSM te zetten.
Met als opmerking dat vele transportbedrijven ook een dieselpomp op hun terrein hebben voor eigen gebruik, en daar over het algemeen ook geen amenity=fuel op gezet wordt. Het is immers geen “public amenity”.

Wat bedoel je met

?

Ik kan me wel volgen in de beweegredenen van IIVQ.

Hoewel er principieel geen bezwaar is om iets wat privé is te taggen, kan tagging hiier leiden tot onbedoeld ongewenst en niet succesvol bezoek.

De chauffeurs van het busbedrijf weten wel waar het laadstation is…:slight_smile:

Tsja, ik zal niet te veel uit de school klappen over bedrijfsinterne aangelegenheden, maar ik heb gister en vandaag een groot deel van de dag overleg gehad over hoe we onze chauffeurs informeren over hoe bij de juiste lader te komen… En morgen verder. :smiley:

Weet je zeker dat OSM de “oorzaak” was dat deze mensen het terrein op kwamen? Laadpunt staat namelijk ook op GM: https://goo.gl/maps/gRhRTEiVsmzyLtHk9

Brengt me bij een ander dilemma. Waarom willen we wel privé wegen op boerenerf taggen (met access=private) maar privé laadpalen niet?

Dit is voor mij de reden om een priveweg te mappen: Als je onderweg bent in een gebied dat je niet kent en een afslag ziet verwacht je die ook op de kaart.
Het is een orientatiepunt. Als deze ‘doodloopt’ bij een boerderij is het handig om dat ook te zien op de kaart. Beter ook een prive weg in te voeren als prive als dat iemand dat doet vanuit een luchtfoto en zonder de access tag.

Een laadpunt verwacht ik normaal niet op een (topografische) kaart, maar wel wegen (al dan niet openbaar), net als bossen, weilanden, akkers, e.d. die ook niet openbaar toegankelijk zijn.

Beste mappers,
Nu heb ik verschillende hekken, poorten en paden getekend. Alles is gemarkeerd als privé. Bovendien zijn de poorten altijd gesloten, of sluiten ze meteen weer. Ik denk dat het gevaar dat iemand onbevoegd op het terrein komt, klein is.
Zoals JanWandelaar al zei, zijn oriëntatiepunten op de kaart belangrijk. Dit omvat straten of opvallende gebouwen enz.
Ik gebruik OSM op een iPod Touch met OamAnd en Pocket Earth maar zonder GPS. Ik ben afhankelijk van oriëntatiepunten en de lader is opvallend.
Bedankt voor je feedback.
Met vriendelijke groet,
lyctkel