Hallo allemaal! Ik ben recent via StreetComplete begonnen met taggen en vervolgens met mappen, maar ik vraag me af: wat is er nuttig?
Ik zit op het moment vooral voetpaden toe te voegen en de sidewalks in te kleuren (wat in een bloemkoolwijk* nogal, eh, interessant is), maar is dit daadwerkelijk nuttige info of kan ik beter ergens anders op focusen?
Wat mij betreft is alles nuttig om te mappen. Veel mappers hebben een favoriete focus: de een bijv fietspaden, anderen zeg: landgebruik/bedekking: ânatural=â, stedelijk groen, tot zelfs uitsluitend bunkers. Maar er zijn ook veel âgeneralistenâ (zoals ik). Alleen voor adressen en gebouwen is er een specifieke workflow met BAG, zie pinned topic.
Wat ik kan aanraden voor buiten, met mobiel mappen, is naast StreetComplete, ook EveryDoor. Hiermee kun je veel nuttige Points of Interest toevoegen/wijzigen: winkels, horeca tot bankjes en vuilnisbakken. Zie deze link van een workshop die we van tijd tot tijd geven:
Hangt uiteraard af van je interesses en prioriteiten. Stel je wil vooral bijdragen aan Europese alternatieven voor alle Amerikaanse navigatie en maps, dan kun je je bijvoorbeeld richten op actualiseren en verbeteren van Points of Interest (POIâs) zoals winkels en bedrijven (waarvan veel oude of incomplete info is),en daarnaast correcties of verbeteringen aan voor navigatie relevante wegen (dan maakt bijv type bestrating van het voetpad niet zoveel uit)
Wat betreft sidewalks, in woonwijken heb je veel woonstraatjes (highway=residential), en men gaat er gewoon van uit dat die stoepen of een vergelijkbare loopvoorziening hebben. Dus de toegevoegde waarde om die apart in te tekenen of als wegkenmerk aan te geven is laag.
Probeer direct met JOSM (de meest gebruikte editor voor Openstreetmap) aan de gang te gaan. Als je dat in je vingers hebt, is er een scala aan hulpmiddelen en beschikbare data waarmee het mappen een stuk eenvoudiger wordt.
En kijk gewoon eens eerst in je eigen buurt, probeer wegen wat netter uit te lijnen, kijk of fietspaden de juiste taggings hebben, of landuse overal netjes is. Wat je maar leuk vindt.
Ok, zie net dat je âPlacesâ in StreetComplete kunt toevoegen. Wist ik niet. Een recente toevoeging (?). Ziet er wat voorgekookt uit, maar is ook weer handig.
Denk dat ieder voor zichzelf moet uitvinden wat fijnste werkt. Ik gebruik StreetComplete meer om bestaande objecten te verrijken, bijv breedte of âsurfaceâ van een weg (is nu zelfs aparte AVR meet-app voor). Ook voor map-notes heeft StreetComplete de mogelijkheid fotoâs toe te voegen zoals ik vanmiddag deed.
Heb idee dat EveryDoor sterker is in âmicromappingâ (benches, garbage cans..). Maar beide apps zijn volop in ontwikkeling en ieder moet voor zichzelf uitvindenâŚ
Een jaar of 2-3⌠SC probeert het zo eenvoudig mogelijk te houden, dus de mogelijkheden zijn daarom beperkt.
De makers van SC zijn best streng in het toelaten van nieuwe vraagtypes, dus als een voorstel erdoor komt betekent dat in ieder geval iemand het belangrijk genoeg vindt om die moeite te doen en is dus daarmee een soort filter voor ânuttig om toe te voegenâ.
SC is ook een internationale app: misschien is het in Nederland default dat straten verlicht zijn, maar dat is lang niet overal zo. Ook lijkt het me wel interessant voor een vrouw die âs nachts alleen naar huis fietst om paadjes met lit=no te kunnen vermijdenâŚ