Alphen a/d Rijn wat bijgewerkt

Ha BikePC,

Onder het oog van een surveillancewagen van de politie de rotondes gerond in het holst van de nacht en de stromende regen. Had geen zin om midden in de nacht uit te leggen wat OSM is :slight_smile: Dat je dan midden in de nacht aan het mappen bent.
De track heb ik ook openbaar op OSM gezet. (knooppunt Alpen ad Rijn) Potlatch 2 loopt bij mij helaas steeds na twee minuten vast als ik de track open. Couldn’t load the map. De tracks zie ik wel, maar de wegen laden niet meer.

Met Potlatch 1 zie ik geen tracks. Als ik in Josm het knooppunt selecteer krijg ik een foutmelding (Api en nog wat… volgens de HELP zou dit tijdelijk zijn). Helaas gisteren ook al, terwijl ik in de ochtend nog m’n vakantietracks in Frankrijk had ingevoerd. Aan het eind van de ochtend begon de ellende.
Heb alleen de aansluiting van de N207 naar de 1ste rotonde verdubbeld. De rotondes zijn van die ingewikkelde dingen waar je van te voren een keuze moet maken welke rijbaan je neemt.

Misschien kun jij wel de track downloaden terwijl de kaart laadt?

Groet,
eggie

@eggie, ik heb de dubbele aansluiting van de onderste rotonde op de N207 wat laten zakken cf. jouw trace. Nog een vraag: je hebt een stukje serviceroad ‘Gouwestraat’ gemaakt bij de rotonde Steekterweg. Is dit bedoeld als correctie voor het links daarvan liggende stukje Gouwestraat dat ik had ingetekend, of zitten er daar werkelijk twee aansluitingen? En ik neem aan dat de stukjes Gouwestraat dan ook nog aan elkaar geknoopt moeten worden? Mooi werk en dat onder het toeziend oog van hermandad…

Ha Bike,

Daar ben ik gedraaid. Een soort parkeerplaatsje nu. Heeft geen verbinding meer met de Gouwestraat en is dus extra. Dus niet vastknopen. Toen ik met de rotonde bezig was die vast zat aan het bouwland liep de boel weer vast. Heel even ontbrak een stukje rotonde. Heb ik later in potlatch1 weer hersteld.
Hoe krijg jij die track geopend? Bij mij loopt de boel vast in potlatch2 na 1 minuut. Ook op m’n laptop. Mappen met tracks lukt dus even niet.

Bij mij werkt het oproepen van GPS-traces normaal met Potlatch 2 direct in edit-mode via het ‘edit’ linkje. Potlatch 2 is bij mij de default editor en ik werk met Firefox 5.0

En Johan… je hoeft je hier niet meer te ergeren dat je over “niet bestaande wegen” rijdt. :slight_smile:

Je ziet wat zo’n opmerking over zo’n knooppunt teweeg brengt.
Groet,
eggie

Ja, inmiddels is me dat wel duidelijk dat mijn track, mijn beginnersacties en die puinhoop in Alphen daar behoorlijk wat teweeg hebben gebracht. BikePC die speciaal daarnaar toe fietst, Eggie die midden in de nacht rondjes rijdt, maar door een politiewagen in de gaten gehouden wordt :wink: en een behoorlijk bijgewerkte kaart. Bedankt daarvoor.

Trouwens die rotondes zijn zeker van die fortuijnrotondes met zo’n band ertussen.

Voorlopig weet ik even geen plekken meer waar de boel overhoop is gehaald :), dus zal het weer bij kleine beetjes worden.

beetje offtopic: Nu maar daar kunnen jullie denk ik niets aan doen, als ik een nieuwe openfietsmap laadt (nog even op wachten dus), zou het nog leuk zijn dat mijn Garmin me over de fietspaden leidt, ipv over de autowegen zelf. Af en toe heb ik de indruk dus dat Openstreetmap/Openfietsmap hele kromme routes maakt.

Even over dat laatste. Da’s een goeie die opmerking! Je moet aan een autoweg de opdracht verbinden Bicycle=no, mits er natuurlijk een fietspad naast loopt.
Heb ik dus net gedaan op het knooppunt. Daar kun je dus straks niet meer overheen gestuurd worden met de fiets!

Als mappers fietspaden tekenen ook opletten dat je een autoweg niet verboden verklaart voor fietsers als er nog een fietsroute overloopt. Die moet dan verplaatst worden naar de fietspaden. Veel werk dus.
Ook ontbreken vaak oversteekmogelijkheden.
Het is vaak een hele klus om fietspaden “goed” te tekenen.
Eggie

Maar hier zijn al vele discussies over gevoerd.

De Steekterweg richting Bodegraven heb ik ook maar op bicycle=no gezet. Daar kom ik in Zwammerdam op Bing (Vinkenbuurt) trouwens een rotonde tegen die nog niet gemapt is. Zit dus nu ook in OSM. de fietsroute zit nu op het fietspad in de Vinkenbuurt. De volgende rotonde zit volgens mij niet helemaal op z’n plaats. vanaf Zwammerdam tot Bodegraven zou de autoweg. bicycle=no moeten worden. Up to you Johan :slight_smile:
Eggie

Die rotonde bij Zwammerdam ligt er inderdaad en je mag inderdaad niet op Steekterweg en het stuk tot Bodegraven fietsen. Dit was namelijk heel veel jaren geleden de oude N11. Zie mijn nieuwe topic over fietspaden.

filmpje van alphenstadtv http://www.youtube.com/watch?v=UjNIB5v5e9U

We zullen die gasten van Alphenstad vragen om van elk knooppunt in Nederland een reportage te maken :slight_smile:

google is er ook weer snel bij: http://maps.google.nl/maps?q=Alphen+aan+den+Rijn&hl=nl&ll=52.114438,4.670005&spn=0.008697,0.043945&sll=52.469397,5.509644&sspn=2.208688,7.064209&vpsrc=6&z=15

Google heeft overigens de vreemde gewoonte om er soms te snel bij te zijn: http://maps.google.nl/maps?q=tilburg&hl=nl&ll=51.598827,5.000839&spn=0.035188,0.110378&sll=52.469397,5.509644&sspn=2.208688,7.064209&vpsrc=6&z=13
dit is de situatie volgens googlemaps maar osm geeft de huidige situatie: http://www.openstreetmap.org/?lat=51.6007&lon=4.9874&zoom=14&layers=M terwijl google maps een weg voltooid geeft die nog niet af is. worden mensen dadelijk over een niet bestaande weg gestuurd. hoe komt het toch dat google kaarten uit de toekomst heeft? Terwijl ze soms ook juist weer achter lopen http://maps.google.nl/maps?q=utrecht&hl=nl&ll=52.081979,5.048336&spn=0.002176,0.006899&sll=52.469397,5.509644&sspn=2.208688,7.064209&vpsrc=6&z=17 is allang af.

Als je de routering instelt op snelste tijd dan krijgen op de OFM fietspaden zoveel mogelijk de voorkeur. Vink je ook ‘Vermijd Tolwegen’ aan, dan krijgen fietsroutes een hogere prioriteit. Route(tussen)punten niet verder dan 20km uit elkaar leggen. Als ik al een route maak, dan converteer ik die met WinGDB naar een track en vervolgens naar een koers (.tcx) met Edge/Forerunner aangevinkt via optie 0.

Heb dat ook gedaan in ander belang. Op zondag 28 augustus wordt onder auspicien van het Disctrict Zuid-Holland van de NTFU “Zuid-Hollands Mooiste” verreden. Een prachtige toertocht door het Groene Hart, Midden-Delfland en het Westland met startpunten in Zoetermeer, Hoogmade, Alphen aan den Rijn, Delft en Honselersdijk. Er zijn routes van 40, 85 en 125km. De hoofdroute van 125km passeert het hier inmiddels overbekende knooppunt Alphen ad Rijn en mede daarom ben ik erin gesprongen toen je dit knooppunt ging aanpakken teneinde ook de beschikking te kunnen hebben over correcte gps-tracks. Bedankt voor de inzet en eggie ook natuurlijk! <<<< einde off-topic >>>>

@eggie, @johanmyst, het ontbrekende stukje fietspad Steekterweg - Goudse Schouw in Alphen ad Rijn is nu ook klaar en gemapt. Het fietsknooppunt is verschoven en ik heb de fietsroute-relaties aangepast (hoop dat het goed is).

Mooi werk! Zo snel is Garmin en Tomtom vast niet! Bij Zwammerdam heb ik nog een rotonde en wat oversteekmogelijkheden gemaakt een tijdje geleden. Die ontbraken nog.
Daar kun je Zuid-Hollands-Mooiste rustig overheen sturen. :slight_smile:

Eggie

2 weken geleden was dat stukje fietspad nog niet klaar :wink:

beetje offtopic: als ik daar nu fiets met OFM kan ik een kleine glimlach niet indrukken als je die blauwe borden ziet van : Navigatiesysteem met een rood kruis erdoorheen. Dan denk ik mooi niet, deze kaart laat precies zien zoals het erbij ligt.

Laatst zag ik een programma op TV waarin ze bij een naamsbord een onderbord hingen met de tekst “Dieronvriendelijke gemeente”.

Dit zou ons kunnen inspireren om onder jouw bord een onderbord met de tekst “M.u.v. OSM”.

Wie zoekt de sponsoren?

Misschien wil Garmin ons wel sponsoren? :stuck_out_tongue:

Garmin leest vast mee.

Even wachten op hun reactie?