Alle de der danske anvendelser. Hvem ved, hvordan man gør?

Aktuelt sad jeg lige og så på Skalks google map baserede app og tænkte, at OSM var et meget bedre udgangspunkt.Faktisk kunne/burde det blot være baseret på alle punkter der var tagget “Historic”. I mange tilfælde indeholder OSM allerede både bedre navne og beskrivelser end Skalks app. Og hvorfor gøre tingene dobbelt? Men før jeg opfordrer dem, ville det være godt med lidt ‘sådan-og-sådan’ dessiner…

Her er Skalks “Find Fortiden”: https://app.skalk.dk/

3 Likes

Jeg har et lille projekt om at indføre genforeningssten, befrielsessten, krigergrave fra WWII, og nogle andre mindesmærker i OSM; men kan ikke sige, at jeg er ekspert. OSM virker som et godt, generelt udgangspunkt/værktøj, og som et godt supplement til andre arkiver (Grænseforeningens arkiv af genforeningssten fx). Det virker godt nok lidt tosset, at gøre tingene dobbelt eller at bruge to forskellige værktøjer; men måske er der en grund jeg ikke kender? Nogen der ved hvorfor?

1 Like

Der er masser af det i systemet allerede. Grenforenigssten er nemme at gå til, for de hedder jo det samme. Et opslag via OSMAND på debilen viste en masse registreringer på¨Sjælland og næsten ingen i Nordjylland:

.minder

Jeg ville gøre som jeg gjorde med fangsthytter i Norøstgrønland og som jeg lige nu er i gang med for Grønlandske stednavne: Først få et udtræk i et regneark, så der er noget at sammenligne med og krydse af i. Afhængigt af mængden er det så blot at supplere én for én eller, hvis der er mange, og man godt vil have detaljer med, så bruge den nørdede IT-metodik: Få trukket tilsvarende udtræk i OSM og så elektrisk sammenligning, ‘oversættelse’ af felter, og import med JOSM. Husk lige, at dataejerne skal huske at få koordinater med fra databasen. Det slåsser jeg lige nu med m.h.t. de Grønlandske stednavne.

Krigergravene? Er det bare Grænseforeningens, som min oldefar, eller også andet, som f.eks. “De snekker mødtes i kveld på hav” på Odden Kirkegård?

Oldefar - veteran 1864:

Jeg har netop færdiggjort Region Sjælland mht. genforeningssten, så det forklarer sagen i OsmAnd. Jeg regner med at lave hele Danmark med tiden, men foretrækker at ‘se’ hver sten på luftbilleder, skråfotos, eller i virkeligheden.

Krigergravene er sværere og her er flere kilder. Jeg koncentrerer mig om anden verdenskrig indtil videre og er startet i Sydvestsjælland. Der findes et engelsk arkiv af ‘Commonwealth War Graves’; er der mon nogen dansk institution der har et tilsvarende arkiv over krigergrave?

Der er teværtefælde en liste ovre de tyske https://1940-1945.dk/index.php/de-tyske-krigsgrave-i-danmark/

1 Like