moet zijn: foot=use_sidepath, en de wandelroute hoort het voetpad te gebruiken.
PS. Aangepast.
moet zijn: foot=use_sidepath, en de wandelroute hoort het voetpad te gebruiken.
PS. Aangepast.
Nee, dat is inderdaad niet correct.
Ook te vinden via Osmose, wil je een andere provincie dan Drenthe zien, wijzig dan de Country en klik Set
Ik wilde even melden dat er bospaden verwijderd zijn in natuurgebied Johanna Hoeve bij gemeente Arnhem:
Wel met uitleg, maar was het niet beter geweest om disused:highway=path en access=no te gebruiken met barrier=log, zoals elders in Johanna Hoeve?
Ik heb zelf ook wat aangepast n.a.v. survey. Zo is het hek in de noordoosthoek van de heide verdwenen (waar een verwijderd pad doorheen ging).
Als het daadwerkelijk dichtgegooid is met hout en bezig is te overgroeien, dan kan je het MI net zo goed gelijk verwijderen. De kans dat andere mappers het dan weer gaan toevoegen lijkt me dan klein.
Als het pad wel blijft bestaan, maar alleen toegankelijk voor onderhoud en bv brandweer, en dan kan je het MI beter laten bestaan, met de genoemde toegangsbeperkingen. Ik zie beide situaties vaak genoeg, maar in die buurt ben ik al een tijd niet geweest.
Het is nog maar pas afgesloten met takkenbossen, de paden/tracks zijn nog herkenbaar.
Kan je al wel zien dat de bedoeling is dat ze verdijnen? Takkenbossen gooi je niet neer als het een servicepad blijft.
Volgens de bewerker die erbij betrokken is zijn de paden permanent dichtgegooid, dus dat zegt genoeg denk ik. Maar zo laten?
Ik zou ze zo laten, in een vergelijkbaar geval heb ik zelfs een verzocht om de paden te verwijderen bij verbeter de kaart.
Het betrof een natuurbrug waar wildpaden ingetekend werden (schijnt in Duitsland normaal te zijn?) en waardoor er dus steeds meer mensen gebruik gingen maken van de paden.
De terreinbeheerder heeft toen ook met allerlei maatregelen het terrein ontoegankelijk te maken, maar ook de 461-SR bordjes werden weggehaald door wandelaars/fietsers.
Na het verwijderen van de paden (omdat voor mij duidelijk was dat het niet de bedoeling was om over de brug te wandelen of fietsen) uit OSM en bij verbeter de kaart, zie ik duidelijk dat er (bijna) niemand meer de wildpaden bewandeld.
Mijn mening is ook vooral dat je moet kijken wat de bedoeling van de rechthebbende is. In de Vijlenerbossen heeft SBB op die manier, in het verleden, ook veel paden onbruikbaar gemaakt.
Zo lang de paden op kaart staan blijven ze gebruikt worden, de access tags zijn leuk, maar alleen maar effectief bij het plannen van een route of navigeren via een app.
Eens, dat heeft inderdaad de voorkeur:
Dat is waar die lifecycle-prefixes voor decay voor zijn bedoeld, dus top als je die daar wil gebruiken, ik zou het als bospadenmapper erg waarderen ![]()
Is het niet erg lastig om uiteindelijk te weten wanneer ze echt verdwenen zijn? Je wil ze ook niet eeuwig laten voortleven.
Er lijkt op korte termijn (na 16 jaar) een nieuwe wandelgids uit te komen van het Floris V-pad tussen Amsterdam en Bergen op Zoom. Kwam er toevallig achter toen ik zelf de GPX wilde downloaden van mijn volgende etappe.
Overeenkomstig Wandelnet heb ik alvast het een en ander verwerkt; wat ik echter ‘niet’ meegenomen heb zijn de vele aanlooproutes en varianten voor honden.
Ik heb nog geen bericht gezien van Wandelnet, maar het Oosterscheldepad is inmiddels aangepast met begin- en eindpunt in Goes. Op het eiland Tholen zijn nieuwe routedelen opgenomen en de route loopt voortaan via de Slaakdam (samenloop GR5) en bij Bergen op Zoom inderdaad een deel van de Brabantse Wal overgenomen en ook nieuw is een stuk onderlangs via o.a. Rilland Bath en Krabbendijke.
Bij mijn in de buurt in Diemen was een “Dwars door Diemen”-route (pdf), met 25 bordjes en een cirkelvormige “korte” route van 9 km en 2 vleugels die de route 22 km maakten.
Inmiddels is er een nieuwe versie: https://historischekringdiemen.nl/routes/ verwijst naar pdf, die ook overeen komt met wat in het veld te zien is. Het zijn nu 30 bordjes, maar de “route” is verdwenen, het zijn nu losse punten geworden zonder logisch verband.
Ik ben gister alle bordjes behalve 8-9-10-11 langsgelopen (en 13, 2 en 3 die ik niet kon vinden), en ga deze sowieso als information=board op OSM zetten.
Zouden jullie hier ook een route-relatie zonder ways maar met de bordjes als nodes met rol station en in de route educational=yes, of niet omdat er geen sprake meer is van een echte “route”?
In de Achterhoek ligt een netwerkje, dat alleen maar bestaat uit wegwijzers, Ommetje Loil knooppuntnet
Als ik jouw beschrijving lees, lijkt jou netwerkje daar op.
Ommetje Loil is lwn en gaat prima samen met het rwn keuzepuntnetwerk van de Achterhoek
Dank je!
Ik heb het aangemaakt en op knooppuntnet / Relation: Dwars door Diemen (19789591) | OpenStreetMap is het resultaat te zien! Graag kleine check of het zo klopt?
De bordjes 2, 3 en 13 kon ik niet vinden, daarover heb ik een mail gestuurd naar de Historische Kring Diemen.
Ja, ziet er goed uit! En knooppuntnet vindt het prima.
Er is in Diemen nóg een “bordjesroute”, de WO2-route (https://historischekringdiemen.nl/routes/) maar daar zijn alle bordjes slechts een generieke QR-code - niet een specifieke per locatie maar alle bordjes die.linken naar KunstWebDiemen.
Er is ook de website van Oneindig Noord-Holland die door Noord-Holland honderden kleine plaquettes met een QR-code hebben, maar daar wordt nergens gepretendeerd een wandeling te zijn. Bijv Vijf namen bij de spoorbrug - ONH
Zouden jullie die opnemen op OSM?
Die bordjes van de “bordjesroute”, geven die op de een of andere manier een richting aan?
Nee. Het zijn gewoon 20 willekeurige punten in Diemen.
Dan zou ik er geen OSM-route van maken. De punten misschien aangeven met tourism=information en information=…