Voor OSM-onderhoud bedoel je? Kan, maar ik voor mezelf denk niet dat het het extra werk waard is. Je kan op WMT goed zien of de locale route en de knooppuntroutes van elkaar afwijken, in het gebied waar je geïnteresseerd bent.
Vandaag een aangename verrassing tijdens het surveilleren. Het lijkt erop dat de startpunten geplaatst beginnen te worden. Ik denk dat ik vandaag nog langs wat andere startpunten in Nijmegen ga fietsen.
En de nieuwe wandelknooppunten zijn te vinden op Routeplanner. De OSM attributie van de achtergrondkaart is onvoldoende, bekend probleem bij Mapbox. Ik weet niet wat op de panelen als achtergrondkaart is gebruikt
Ik ga er vooralsnog van uit dat we niet direct mogen overnemen van het paneel of de kaart, weet niet precies hoe dat juridisch zit.
Op basis van hoe de paden lopen is de achtergrondkaart gebaseerd op OSM (Google, Here, PDOK hebben allemaal andere paden). Er ontbreekt echter een vermelding van Openstreetmap (Enkel © Falkplan BV). Ik heb hier een mail over gestuurd naar Visit Arnhem Nijmegen, Folkersma Routing en Sign, en Falkplan BV. Ik ben benieuwd wat daar uitkomt en of ze de attributie erbij gaan stickeren zoals ik heb voorgesteld.
Interessant. Mogelijk loopt die kaart zelfs voor op de fysieke werkelijkheid want afgelopen weekend was er nog geen keuzepunt H20, en op het hoedje van H88 staat 20 (zonder H). Kan natuurlijk dat dit punt er gister is bijgekomen ofzo, ga nog wel even kijken binnenkort. En dan uiteraard overnemen op basis van eigen observatie en niet dat kaartje
Wat ik denk dat er is gebeurd is dat Falk is gevraagd om (de kaart op) de panelen te ontwerpen, en dus de knooppunten en routes is geleverd. Deze hebben ze verwerkt in hun digitale planner voordat planner.visitnijmegen.nl is bijgewerkt. De routes kloppen niet altijd met de werkelijkheid. Op de groene route (~4km) die ik net heb ingevoerd loopt de route op twee plekken al net wat anders. Het is dus nog steeds nuttig om de routes zelf langs te lopen, los van het juridisch argument om dat te doen.
Zoals beloofd langs wat startpunten gefietst, hieronder de namen van de routes
S71 voor Orientalis:
- groen, 3.7km, Ommetje de ploeg
- geel, 5km, Rondje Heilig Landstichting (start B79)
- blauw, 4.8 km, Bos en De But
- paars, 9km, Romeinse Aquaductroute
S65 bij N22 Kops Plateau
- zwart, 5.8km, Zwarte route
- oranje, 8.8km, Oranje route
- paars, 9.8 km, Aquaductroute
S66, Centraal station
- rood, 5.8km, Rode route
- groen, 11.8km, Groene route
- paars, 11.8km, Lingewaardpad
- turquoise, 14.8km, Doornikpad
- (zalm), 117km, Streekpad Nijmegen
S67, De Oversteek bij N13
- zwart, 6.8km, Zwarte route
- oranje, 10.6km, Oranje route
- (zalm), 117 km, Streekpad Nijmegen
- (blauw-paars), 286 km, Romeinse Limespad (LAW)
S70, Station Heyendaal
- geel, 8.0km, Gele route
- rood, 13.1km, Rode route
Ik ben wel teleurgesteld dat niet alle routes een leuke naam hebben gekregen. Om te eindigen nog de startpunten zichtbaar op de kaart waar ik niet ben geweest.
S60 Station Lent - bezocht, niet geplaatst.
S59 Bushalte Ressen, bij N85
S58 Oosterhout, Sint Leonarduskerk, bij O47 (nog niet gemapt)
S69 Station Goffert
S72 Hatert, Kadinsky college (nabij N44)
S76 Zweefvliegveld Malden bij H54
S64 Beek, bij B27
Het is nuttig om deze te bezoeken zodat we weten waar ze precies staan en om meer van de kaart te kunnen zien (waaronder meer startpunten)
S72 gezien, inderdaad weinig inspiratie in de namen
- Zwarte route
- Groene route
- Turquoise route (had niet verwacht dat dat ook de officiële naam zou worden)
Heb S72 ook maar op de kaart gezet met zelfde tags als S71 (uiteraard m.u.v. ref
)
Update rondom de startpunten:
S76 Zweefvliegveld bij H54 - Nog niet aanwezig
S77 Malden bij H79
- WOII-route Malden - Heumen (geel) - 15,6km
- Ommetje Malden (rood) - 8,5km
- Ommetje Bos en Kuil (groen) - 10,7km
S98 Heumen bij H47
- Ommetje Heumen kort (zwart) -5,3km
- Ommetje Heumen lang (blauw) - 11,9km
- Linie van Prins Maurits (rood) - 21,8km
En de nieuwe app is gelanceerd: https://nijmegen.planner.routemaker.nl/planner/wandelen. Achtergrondkaart en routering via OSM. Heeft tenminste wel attributie - al moet je wel op de i klikken (strikt gezien mag dat niet van de licentie).
Het is een geïntegreerde planner geworden.
Niet meer losse deelgebieden en gelijk de Veluwe erbij.
Opvallend is gelijk dat de Veluwe zijn startpunten wel gemarkeerd heeft en Arnhem Nijmegen niet.
En ook een flinke lap richting west zo tot Druten/Dodewaard
De planner lijkt ook nog niet volledig qua routes. Ik mis bijvoorbeeld turquoise, zwart en turquoise langs de oost-zijde van het Maas-Waalkanaal. Zwart bij de Bemmelse waard. Zwart bij Nijmegen Oud-West.
Staan er überhaupt zwarte en turquoise routes op de kaart in die kleuren? Zie ze ook niet bij Malden/Heumen en de Hatertse Vennen. Die stukken lijken nu allemaal donkerblauw. Als een zwarte of turquoise route een segment deelt met een andere kleur zie je dat ook niet terug. Wordt nog aan gewerkt waarschijnlijk. Lijkt me dat de startpunten er uiteindelijk ook moeten komen want die kun je wel selecteren voor weergave.
Minstens twee keuzepunten zijn momenteel nog niet in het veld aanwezig (vermoedelijk nog wel meer dus). H20 tussen Malden en Molenhoek was er afgelopen vrijdag nog niet. H65 in Malden ook niet. Op dat punt heb je de keuze tussen de gele route en streekpad, nu aangegeven met losse bordjes. Vraag me af of een keuzepunt daar wel nodig is want er komen geen andere kleurenroutes op uit.