Algemeen Openbaar Vervoer (NL)-topic

Lijn 428 Meppel - Dwingeloo (11/4/2024)

1. Na afrijden station rechtsaf Parallelweg
  2. Verkeerslichten rechtdoor Burg. Knopperslaan
  3. Voor tankstation Total linksaf Marktstraat
  4. Na halte Prinsenplein gaat Markstraat over in Kromme Elleboog
  5. Kromme Elleboog gaat over in Brouwersstraat
  6. Y-splitsing rechtsaf Kleine Oever
  7. Kleine Oever gaat over in Grote Oever en Eendrachtsstraat
  8. Rotonde linksaf (3e afslag) Ceintuurbaan
  9. Rotonde 1e afslag N375 Steenwijkerstraatweg
  10. 1e weg links N371 Steenwijkerstraatweg
  11. Na brug op rotonde 3e afslag N371 Rijksweg
  12. Met bocht mee naar links en weg vervolgen N353 Van Helomaweg
  13. 2e weg rechts Dorpsstraat
  14. Na Albert Heijn links en meteen weer rechts Dorpsstraat
  15. Bij voorrangskruispunt links (voor de brug) N371 Rijksweg
  16. Weg volgen via kleine knikken in de weg tot Dieverbrug N371 Rijksweg
  17. 1e weg rechts (voor rotonde) naar busstation Dieversluis / Busstation
  18. TIJDHALTE Dieverbrug, Busstation Busstation Dieverbrug
  19. Einde weg rechts over brug richting Dwingeloo N855 Dwingelderdijk
  20. Rotonde eerste afslag Entingheweg
  21. Na de Y-splitsing eerste weg links Brink
  22. Na halte Brink 3e weg links (1e weg is verboden in te rijden) Brink
  23. 1e weg links Brink
  24. 1e weg rechts De Weijert
  25. Weg gaat over in Weverslaan Weverslaan
  26. Minirotonde rechtdoor Weverslaan
  27. Eerste weg links Valderseweg

Gevonden, heb de route beschrijving erbij gedaan , wijkt af van de route die aangegeven wordt op openstreetmaps

mvg JJM

Tja, Qbuzz is niet erg goed in routekaarten voor het publiek.
Vooral in Meppel moet je dan wat improviseren.
Ik pas de route aan.
Pure nieuwsgierigheid: waar haal je die routebeschrijving vandaan ?

1 Like

Op de transport kaart kijken

Daar staat 428 bij de lijn.

Misschien even de kaart cache legen.

Ctrl-F5

Ik ben chauffeur bij Qbuzz gd en kan makkelijk bij routebeschrijvingen komen.

Mvg

JJM

1 Like

En ik moet beter andere posts lezen op de smartphone, sorry, voor de niets toevoegende post.

Dank voor die routebeschrijving.
Dat helpt ons op de goede weg :slightly_smiling_face:
Mag ik in de toekomst nog eens een beroep op je doen ?

3 Likes

Tuurlijk mag dat

2 Likes

Kun je ook deze lijn 12 maken tot Bellingwolde en weer terug naar Winschoten.

Lijn 12 Winschoten – Bellingwolde
Winschoten – Blijham

1. Vertrek Winschoten station perron D. Station af rechts Stationsweg
  2. Einde weg rechts, spoor over Blijhamsterweg
  3. Rotonde 1/2 rond rechtdoor Blijhamsterweg
  4. Winschoten uit. rotonde 1/4 rond rechts Winschoterweg N368
  5. Rotonde 1/2 rond rechtdoor Winschoterweg N368
  6. Rotonde 3/4 rond links richting Blijham en Bellingwolde Oosteinde N969
  7. Weg vervolgen Blijham uit Blijhamsterweg N969
    Bellingwolde
  8. Na paar kilometer vlak voor bocht naar links rechtsaf Blijhamsterweg
  9. Meteen linksaf Bellingwolde inrijden Blijhamsterweg
  10. Einde weg links Hoofdweg
  11. Voorrangskruising net na de Coop supermarkt rechtdoor Hoofdweg
  12. Weg vervolgen tot halte Hoofdweg 246. Na de halte rechtsaf Kerkweg
  13. Na verlaten 30 zone 1e weg links Oostersingel
  14. 5e weg links Noorderstraat
  15. Ritten tot Bellingwolde:
    a. Einde weg rechts Westersingel
    b. Einde weg links Molenlaan
    c. Einde weg links Hoofdstraat
    d. Einde rit bij halte Reiderlandstraat

de terug weg
14. Via halte Reiderlandstraat (ritten af Bellingwolde beginnen hier) Hoofdweg
15. Weg uitrijden tot einde voorrangsweg. Hier rechtdoor oversteken Hoofdweg
16. In flauwe bocht naar links rechtsaf slaan (= fietsroute ri Winschoten) Blijhamsterweg
17. Meteen na verlaten bebouwde komgrens rechtsaf, daarna linksaf Blijhamsterweg N969
18. Weg vervolgen naar Blijham
Blijham – Winschoten
19. Weg vervolgen door Blijham naar rotonde. Deze 1/4 rond rechts N368 Winschoterweg
20. Rotonde 1/2 rond rechtdoor naar Winschoten N368 Winschoterweg
21. Na de brug op de rotonde 3/4 rond links Winschoten in Blijhamsterweg
22. Rotonde 1/2 rond rechtdoor Blijhamsterweg
23. Over het spoor, meteen linksaf Stationsweg
24. Linksaf het busstation op Station Winschoten

mvg JJM

1 Like

Staat er op.

2 Likes

Is er iemand die de nieuwe situatie van het spooremplacement van Leeuwarden in kan tekenen? De werkzaamheden zijn in volle gang, dus wie wil kan los.

Toevallig is er nét voor ik bovenstaande postte iemand al losgegaan (@Josbert_Lonnee).

Voor de provincie van de maand heb ik afgelopen maand de routes in Limburg gecontroleerd en waar nodig gerepareerd.
Van 81 busroutes komen de haltes exact overeen met de NeTeX data van de OV bedrijven. Bij 165 routes zitten er nog verschilletjes binnen een busstation (Perron A ipv Perron B oid). Bij 10 routes zijn er nog echte verschillen:

Bus 1: Roermond Kitskensberg => Roermond Station : Route inactief t/m 24 november
Bus 1: Roermond Station => Roermond Kitskensberg : Route inactief t/m 24
Bus 1: Venlo Station => Tegelen Spechtstraat : Foutje in de NeTex data
Bus 2: Kerkrade Bleijerheide => Brunssum Wilhelminastraat : Foutje in de NeTex data
Bus 63: Roermond Station => Roermond Station : Tijdelijke routewijziging t/m november 2024
Bus 662: Roermond Station => Herkenbosch Centrum : Tijdelijke routewijziging t/m november 2024
Bus 663: Herkenbosch Centrum => Roermond Station : Tijdelijke routewijziging t/m november 2024
Bus 811: Venlo Station => Venlo Station : 1 NeTex route is opgesplitst in 3 routes in OSM. Dit is een zgn Vlinder route.

Hebben we afspraken over tijdelijk (langer dan bijv 2 maanden) gewijzigde of geannuleerde routes? Ik overweeg nu om bij tijdelijk gewijzigde routes alleen de haltes aan te passen en de routes/stop_positions. Met rust te laten. Wat vinden jullie van dat idee?

Ik zoek nog naar een handige methode om te corrigeren naar het juiste perron met de bijbehorende aanrijroute. Met de hand is dat nog best veel werk voor een route die voor de rest klopt.

Voor de nieuwste provincie van de maand (Noord Brabant) ontbraken er nog ruim 1800 halte codes (ref:IFOPT). De meeste heb ik toegevoegd, zodat ik kan beginnen om de routes te controleren.
Op dit moment 506 routes, waarvan 52 kloppend tot op halteniveau en 125 kloppen tot op haltegebied-niveau. Dus nog even wat werk.

2 Likes

Voorzover ik weet is dat in de laatste jaren niet ter sprake geweest.
In de corona periode hebben we opgeheven lijnen getagd met disused:
In de verwachting dat die lijnen later weer operationeel zouden worden.

Zeker als het meerdere maanden duurt is het nuttig om de omleidings-route op de kaart te zetten. Wellicht is het dan nuttig/makkelijk om een nieuwe route te maken en de oude route te voorzien van disused:
De einddatum vastleggen (ook in mijn agenda) zodat ik de omleidingsroute ook weer kan verwijderen.
Zie bijvoorbeeld lijn 318 in Valkenswaard.

1 Like

Per a.s. zondag krijgt lijn 100 in Blaricum/Huizen ook een “omleiding” die alles bij elkaar ruim een jaar gaat duren (met middenin ook nog een wijziging van die route). Ik denk dat ik daar gewoon de echte route van ga maken, het gaat om maar een paar haltes (en ik zit vrij dicht op degene die de nieuwe routes maakt, dus dat krijg ik wel mee).

@Gertjan_Idema: Per 21 juli gaat in Noord-Holland-Noord een “herijking”, een behoorlijke wijziging van de routes, in. Welke gegevens moeten er in routes/stop_positions/platforms zitten voor jouw cotnrolescript? Is er een manier om de REF:IFOPT toevoegen te automatiseren, dat is namelijk nogal een k-klus (ja, ik kan het zo doen met een exportje vanuit mijn werk, maar dát mag ik niet)

Mijn script kijkt naar nodes met public_transport=platform, bus=yes, naam en ref:IFOPT. Sinds kort heb ik een script/werkwijze om ref:IFOPT tags toe te voegen. Daarmee heb ik in Noord Brabant ruim 1800 tags toegevoegd. Ik heb 1 geval gevonden waar een foute code was toegekend. Als er te veel haltes bij elkaar zijn (busstations) of de osm haltes te ver van de CHB lokaties liggen werkt het nog niet goed. Ik zal het script alvast loslaten op Noord-Holland-Noord dat zou zo’n 440 ref:IFOPT tags moeten toevoegen.
Ook kijk ik nog even naar de haltes met een perron letter (A, B etc.) die zouden niet moeilijk mogen zijn.

Deel 1 is gelukt. 443 ref:IFOPT tags toegevoegd in Noord-Holland-Noord. Nu even puzzelen op de busstations.

2 Likes

Supergaaf. Er komen ook nieuwe haltes (per 21-7, zouden al in het CHB moeten zitten), heb je die ook al meegenomen?

Die heb ik niet meegenomen. Tot nu toe is de kwaliteit van de locaties in het CHB bestand volgens mij nog niet goed genoeg om ze klakkeloos te importeren in OSM. Ook staan er veel oude haltes in, zonder einddatum. Of de kwaliteit voor nieuwe haltes beter is weet ik nog niet. Daarnaast moet moet ik mijn CHB data weer even updaten. Die is nu van 16 juni.
Daarna kan ik wel een osm bestand uitdraaien met alle bushaltes. Daar zal je dan voorlopig nog even zelf de nieuwe haltes uit moeten knippen, controleren en plakken.

1 Like