Algemeen Openbaar Vervoer (NL)-topic

Ik heb de wijzigingen in GVB-lijnen 41, 47, 49 doorgevoerd, alle overige bus- en tramwijzigingen van GVB mag iemand anders doen.

Op Muiden P+R-terrein heb ik het hele busplein tot highway=pedestrian gemaakt met de individuele halteranden tot public_transport=platform, alleen bij de haltepalen staat nog een resterende highway=bus_stop.

Ik wil je toch echt vragen om de haltenodes intact te laten. Meerdere taggingsschema’s kunnen prima naast elkaar bestaan. Zoals je eerder al aangaf is Openstreetmap van ons allemaal, niet van 1 persoon. Dat lossen we op door tags en objecten die we zelf belangrijk vinden toe te voegen, terwijl we tags en objecten die anderen belangrijk vinden te laten staan.

Als je haltenodes niet belangrijk vind, maar anderen wel, dan is het dus niet de bedoeling om die leeg te halen.

Thanks Leo Slager voor het afmaken van buslijn 21 in Arnhem. Ik was er dapper aan begonnen, maar kwam er eigenlijk niet helemaal uit :).

2 Likes

Ik laat ze bestaan, maar met als enige doel het tonen van de halte op de carto- en transportlagen van openstreetmap.org.
De rest van de informatie staat, zoals bedoeld, van de public_transport=platform way.

Volgens mij doe ik het precies zoals op de wiki-pagina’s van PTv2 beschreven staat met als aanvulling de “legacy” highway=bus_stop.
Ik probeer hier keer op keer een discussie over aan te zwengelen om hier overeenstemming over te bereiken, maar als de enige reactie van jou komt dat Openstreetmap niet van 1 persoon is maar het ondertussen wel allemaal moet zoals jij het zegt (in weerwil van eerder bereikte overeenstemming), dan is de lol er wel gauw vanaf.

1 Like

De perronletters die ik had toegevoegd zijn nu niet meer zichtbaar op de transportkaart, omdat je de tag local_ref van de haltenodes af hebt gehaald. De perronletter is van toepassing op het perron, de stop-positie en de haltepaal, dus geen reden om deze te verwijderen.

Ik weet dat je geen voorstander bent van haltenodes, maar dan kun je er toch van af blijven, i.p.v. alle tags te verwijderen?

Daarnaast doe je alsof ik alleen haltenodes map, maar dat is niet waar. Kijk naar alle gemapte bushaltes in Nederland en je ziet dat vrijwel overal haltenodes zijn, met highway=bus_stop, public_transport=platform, bus=yes en vaak een lijst met tags over de bushalte zelf.

De overeenstemming waar je het over hebt, kan ik ook niet vinden. Ik zie vooral veel mensen die haltenodes willen behouden, zoals @Allroads @Leo_Slager en @Gertjan_Idema

Zou iemand van de OV mappers deze aanpassingen van een startende mapper kunnen checken. Ik krijg vooralsnog geen contact.

Naam wordt toegevoegd aan spoorlijn. Changesets by Bram Kuiper | OpenStreetMap

2 Likes

Vechtdallijnen is de naam van de concessie, niet van de individuele spoorlijnen. De wijziging is dus incorrect.

1 Like

Thx @A67-A67.. De laatste twee changesets heb ik al teruggedraaid. De eerste changesets zijn niet in Nederland.

1 Like

@eggie stuurde mij een berichtje over Way: ‪Stichtse Lijn‬ (‪598989577‬) | OpenStreetMap, (gek genoeg wordt de lijn niet getoond met de history, klik hier om de lijn te tonen) als “geplande OV-verbinding door Almere Hout”.

Versie 1 is 8 jaar geleden door @A67-A67 aangemaakt als proposed=highway “Grote Denkersdreef”, hij heeft daar een maand later een proposed=service zonder van gemaakt en 6 jaar geleden (versie 8) is er bij gekomen dat het een geplande OV-verbinding was. Vanaf versie 11 is het een proposed=busway geworden. Ik heb zelf onbewust versie 19 nog bewerkt (maar dat was omdat ik de quarter Oosterwold bewerkte).

De “Stichtse lijn” is een idee voor een OV-verbinding. De ruimte wordt vrijgehouden en pas na 2030 vindt er verdere besluitvorming plaats.

Key:proposed - OpenStreetMap Wiki zegt:

Note that generally, OpenStreetMap encourages information to be verifiable on the ground. Proposed features that are not visible on the ground should therefore only be mapped in exceptional cases and after a discussion with the relevant OSM community, lest they might be deleted for lack of verifiability.

Ik zou zelf een spoorweg alléén als proposed intekenen in de periode nádat een tracébesluit én het aanlegbesluit zijn gepasseerd, tot het moment dat de eerste schop in de grond gaat, dan kan het op (high/rail)way=construction.

In dit geval zou ik zeggen: weg ermee. Tenzij er een goede tag voor “ruimtereservering” is.