Het heeft eigenlijk niet met OV te maken, maar ik kwam erachter dat railway=preserved niet meer renderde op de standaard kaartlaag. Ik heb alles zorgvuldig veranderd in railway:preserved=yes.
In Nederland was het meeste (behalve een smalspoortje bij de Werklust in Losser dat ik niet kende en de Elektrische Museumtram Amsterdam) goed, maar in Belgie en Frankrijk was nog heel veel railway=preserved:
@Leo_Slager
Hoe ver ben je met West-Brabant? Ik zag dat er in de nieuwe dienstregeling nogal wat lijnen opgedoekt zijn die nog wel in OSM staan. Ik wil ze wel verwijderen, maar wil jou ook niet in de weg zitten als je er nog mee bezig bent.
Osm route id
Match Rate
Matching
Netex line number
Osm name
5735281
0
No Netex match for OSM route
620
Bus 620: Dordrecht Centraal Station => Werkendam Plein
5735282
0
620
Bus 620: Werkendam Plein => Dordrecht Centraal Station
5761406
0
615
Bus 615: Breda Mencia de Mendoza => Zundert Oranjeplein
10118034
0
854
Bus 854: Breda Centrum => Oosterhout Vrachelen
10407480
0
820
Bus 820: Bravoflex Bergen op Zoom
5761407
0
615
Bus 615: Zundert Berkenlaan => Breda Mencia de Mendoza
8275819
0
328
Bus 328: Tilburg Centraal Station => Oosterhout Vrachelen
8275818
0
328
Bus 328: Oosterhout Vrachelen => Tilburg Centraal Station
5756810
0
674
Bus 674: Andel Prinsentuin College => Loon op Zand Busstation
5756811
0
674
Bus 674: Loon op Zand Busstation => Andel Prinsentuin College
5749492
0
673
Bus 673: Andel Prinsentuin College => Dongen Middellaan
5761275
0
613
Bus 613: Wouw Omgang => Steenbergen Ravelijnstraat
5761332
0
617
Bus 617: Willemstad Steenpad => Zevenbergen Steenpad
5761404
0
621
Bus 621: Werkendam Plein => 's-Hertogenbosch Centraal Station
13650207
0
603
Bus 603: Willemstad Steenpad => Roosendaal Scherpdeel
5749493
0
673
Bus 673: Dongen Middellaan => Andel Prinsentuin College
5761405
0
621
Bus 621: 's-Hertogenbosch Centraal Station => Werkendam Plein
12765679
0
617
Bus 617: Zevenbergen Station => Willemstad Steenpad
5749496
0
675
Bus 675: Andel Prinsentuin College => Vlijmen Vijfhoevenlaan
5749497
0
675
Bus 675: Vlijmen Vijfhoevenlaan => Andel Prinsentuin College
West Brabant is wat mij betreft gereed.
Op de website van Arriva was dat 17 pagina’s tekst.
Nou heb ik al wat langer de indruk dat Brabant veel achterstallig onderhoud had.
Wat mij opvalt is dat het vooral scholierenlijnen zijn.
Kan dat het gevolg zijn van de zomervakantie ?
Wat mij betreft kunnen ze allemaal verwijderd worden, maar ik heb mijn twijfels bij de lijnen naar Andel Prinsentuin. Worden die routes nog herzien ivm het nieuwe schooljaar?
Die zou ik voorlopig even op disused zetten.
Als ze dan in september terugkomen onder hetzelfde lijnnummer, scheelt dat heel veel werk.
Maar ik heb geen inside information, dus ik kan het helemaal mis hebben.
Op 6 juli 2025 ging de concessie West-Brabant van start waarbij de exploitatie in handen bleef van Arriva. De concessiestart ging gepaard met grote wijzigingen in het netwerk. Lijn 621 kwam te vervallen en werd vervangen door een verhoogde spitsfrequentie op de lijnen 180 en 181.
Tja, als Arriva dat niet vermeld bij de door te voeren wijzigingen, heb ik dat ook niet gewijzigd in OSM.
Eindconclusie lijkt mij dan dat al die lijnen uit OSM kunnen worden verwijderd.
Ik heb de routes verwijderd inclusief de route masters. Alleen lijn 820 (Bravoflex Bergen op Zoom) heb ik behouden. Deze is opgegaan in Bravoflex West-Brabant. Dat is nog even uitzoekwerk.
De bushalte Waterschap blijkt in tegenstelling tot OSM en OVinfo ‘onder’ het gebouw van het WSHD te liggen bij de hoofdingang. Iemand dit dan aanpassen en dan ook de busroutes over het parkeerterrein?
Zelf geconstateerd toen ik daar onlangs voor mijn werk een vergadering had.
In de Queyras, in de Franse Alpen waar ik vaak kom is een netwerk van buslijnen die alleen in de toeristenseizoenen rijden, al jaren in de zomer en in de skivakanties. Maar de routes tijdens de skivakanties zijn iets anders dan in de zomer (zie op de webpagina de knop zomer- en winter), en een groot deel van het jaar rijden ze helemaal niet.
Hoe zou ik dit mappen?
De route van lijn 33 in Haaglanden is tot en met 2027 geknipt vanwege de herinrichting van de N468 en gelijktijdig maatregelen voor versterken van de oevers van de Gaag. Lijn 33 rijdt nu tussen Delft en Schipluiden en tussen Maasland en Maassluis.
Is het nu niet een idee om de bestaande 33 tijdelijk op ‘disused’ te zetten en twee nieuwe relaties te maken voor de beide takken van lijn 33? Hoe denken anderen daar over?
Daar is mijnerzijds geen enkel bezwaar tegen.
Zeker als een omleiding of stremming van een deel van de route meerdere maanden gaat duren, dan ben ik ervoor om de routerelatie ook aan te passen.
Die geeft dan ook de realiteit weer.
Voor een kort durende stremming of omleiding (enkele weken) zou ik het niet willen doen.
Een verzoek aan een (bus)route-expert.
Bus 23 regio Den Haag wordt in Voorburg over een niet bestaand stukje weg (een doorsteek) geleid.
In werkelijkheid slingert de (gelede) bus bij de kruising met de Aart van der Leeuwkade, halte Bruijnings Ingenhoeslaan van de busbaan naar de hoofdrijbaan van de Koningin Julianalaan en komt zo aan bij halte Mgr v Steelaan.
Wie legt de busroute even om? De doorsteek kan dan weg.
De wijzigingen van de concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten per 14 december 2025 staan er in, met uitzondering van wat details.
Zijn er andere mappers van plan om concessies aan te passen ?
Ik sla even over. Ik heb de afgelopen 15 maand (professioneel) aan de concessie Utrecht Binnen gewerkt en ben een beetje klaar met OV-lijnen op kaarten leggen. :-p