Bedankt voor de tip.
Alle buslijnen zijn aangepast.
Thanks voor het snelle aanpassen! Bij het kruispunt verderop (met de Weerdsingel) heb ik ook nog wat aangepast. Buslijn 3 stond er hier ook al niet goed in (verkeerde kant van de groenstrook). Ook hebben we tegelijk gewerkt, waardoor het splitsen van deze way niet goed is gegaan, waardoor deze way nu ontbreekt.
Excuus voor het dubbele werk, had het beter wat later kunnen vragen
Kruispunt:
Dat is een nare eigenschap van de editor iD waar je mee werkt.
Als je een way opknipt, wordt de routerelatie die in de richting van de way loopt, correct gewijzigd.
De route in de tegen-richting wordt altijd beschadigd. De ways staan dan in de verkeerde volgorde of 1 van de 2 nieuwe ways verdwijnt uit de relatie.
Met JOSM als editor is dat echter makkelijk te herstellen
Goedenavond,
Is er iemand die de buslijnen die over de Moezeldreef en Meester Tripkade lopen opnieuw kan neerleggen? Beide wegen stonden onterecht als één way in OSM.
Alvast bedankt
Buslijnen bijgewerkt. Verder nog fietspaden/éénrichtingsverkeer bijgewerkt en sidewalk toegevoegd:
https://overpass-api.de/achavi/?changeset=166991433
https://overpass-api.de/achavi/?changeset=166992026
Rondom Breda/Roosendaal gaat de dienstregeling ingrijpend gewijzigd worden:
Nieuwe dienstregeling West-Brabant vanaf 6 juli 2025 | Bravo
Omdat ik in de 2e helft van juni daar geen tijd aan kan besteden, ben ik reeds begonnen met het aanmaken van de nieuwe buslijnen.
De Bravodirect lijnen zijn gereed en kunnen op 5 juli van disused gehaald worden.
De komende twee weken wil ik op diezelfde wijze doorgaan met de Bravo streeklijnen.
Ben ik weer haha
Ik kwam net deze way tegen welke er als busway in stond. Ik ken geen enkele bus die zo rijdt en het lijkt mij ook niet erg geschikt voor een vaste buslijn. Volgens de relatie in OSM rijdt nachtbus 8 erover, maar volgens de site van Keolis/Syntus niet. Kan iemand deze route aanpassen?
Alvast bedankt!
Bedankt voor de tip, de routerelatie is aangepast.
Ik ben in een ander topic begonnen over de tagging van het openbaar vervoer in Utrecht en met namen de operator die de lijnen uitvoeren.
Ik wou het hier ook even onder de aandacht brengen.
Het klopt alleen niet helemaal:
NU is het zo:
- Concessie Regio Utrecht door Q-Buzz onder productnaam U-OV
- Concessie Provincie Utrecht door Syntus onder productnaam Syntus Utrecht (Marketing: Hart voor U) - dit is dus nog geen U-OV!
Vanaf 14 december zijn beide concessies onder de productnaam U-OV
- Concessie Utrecht-Binnen door Transdev
- Concessie Utrecht-Buiten door Keolis Nederland
En binnen U-OV zijn dan de formules U-Bus (inclusief Buurtbus), U-Tram (alleen binnen), U-Link, U-Liner (alleen buiten) en U-Flex (sowieso binnen, ik weet niet of Buiten dit ook heeft).
Deze way wordt wel degelijk regelmatig gebruikt (ook overdag) als omleidingsweg voor bussen.
Maar prima om het zo een highway=service te noemen, het wordt tegenwoordig ook niet meer bebord als busbaan (Eerder wel ).
Iemand interesse in Concessie NoordWest Noord-Holland
Ontwerp Programma van Eisen documentatie voor OSM-doeleinden ?
Nee, niemand. Uit dat PvE zijn de routes niet te halen. Die concessie gaat over meer dan 3 jaar (juli 2028) pas rijden. Pas ongeveer een jaar daarvoor wordt, in grote lijnen, bekend gemaakt wat de routes zijn, of veel later als er bezwaar gemaakt wordt. Pas een week of 6 van te voren worden definitieve routes bekend.
Ok, ik dacht meer aan algemenere bushalte-data elementen (meta-data dus) die daar beschreven worden waar nu al in OSM rekening meegehouden zou kunnen worden wellicht ?
Waar zat je aan te denken?
Uit deze publicatie word in sectie 6.4 ‘informatie op haltes’ de minimale info weergave eis op een halte bepaald.
Het zou zo maar kunnen dat daar dataelementen bij zitten die nu nog niet in OSM vastgelegd worden omdat daar nog nooit over nagedacht is.
Dan is het juist ideaal daar (een) OSM key uitbreiding(en) voor te bedenken en richting OSM voor aan te vragen… Zo’n uitbreiding kost tijd en consensus maar dat geeft nu niet want over 3 jaar pas gaat de halte info eis in…