Algemeen Openbaar Vervoer (NL)-topic

Ik start bij deze een algemeen topic voor al de OV-gerelateerde discussie, een opvolger van Buslijnen, halteinfo, OV-routes - overzicht en discussie op het oude forum. Dan is info makkelijker terug te vinden.

1 Like

En dan gelijk een voorzetje: De volgende OV-concessies zijn aangepast aan de drgl 2023:

  • GVB Amsterdam: Was al gedaan. Langdurige tijdelijke wijziging van N82 niet meegenomen. Pont F9: exacte situatie onduidelijk, en gaat pas per 9 januari varen.
  • Noord-Holland Noord: Compleet bijgewerkt naar nieuwe drgl (Nieuwe lijnen 239, 251, 260, 269 toegevoegd, en update Abbekerk Busstation) → Update, lijn 251 ook de zaterdagroute erbij (oeps, vergeten terwijl ik die zelf bedacht heb ;-))

Concessie Arnhem Nijmegen heb ik afgelopen dagen ook bijgewerkt.

1 Like

Ik heb de volgende concessies bijgewerkt:

  • Almere
  • Gooi en Vechtstreek
  • IJssel-Vecht (de andere Vecht dan die van Vechtstreek :smile:)
  • Veluwe-Zuid
  • Hoofdrailnet (als het goed is moeten er nog twee treinseries)
1 Like

Goed bezig! Lijn 320 rijdt in de ochtend enkele ritten door van Hilversum station naar Arenapark, en in de middag enkele ritten terug, die zitten er nog niet in. Omdat het slechts een “verlenging” is zou ik dat eigenlijk in de oorspronkelijke route willen doen maar het past zo niet bij deze lijn dat ik dat ook wat raar vind. Hoe leg je dat nou het best vast? Ik heb er voor nu maar even korte lijntjes van gemaakt met de note dat het de spitsverlenging is.

Bedankt, die verlenging heb ik over het hoofd gezien. Eigenlijk horen de gehele ritten ingevoerd te worden. De verlengde ritten zijn dus Amsterdam Amstel naar Hilversum Arenapark, niet slechts Hilversum Station naar Hilversum Arenapark.

Groningen-Drenthe is ook gedaan, door mapper Robin van der Linde. Ik heb zelf nog een paar minieme toevoegingen aangebracht.

Ik heb de afgelopen dagen de gehele concessie Achterhoek-Rivierenland nagelopen en heb her en der wat schoonheidsfoutjes opgelost; betreffende haltes aan de verkeerde kant van de weg gebruikt in een relatie, wegen waar de bus niet overheen rijdt, routevarianten die nog niet op OSM stonden.

Ik zag ook nog lijnen staan die tijdelijk opgeheven waren in de COVID-tijd, maar het merendeel is inmiddels definitief opgeheven en zouden dus verwijderd kunnen worden.

Het busstation in Sneek is volledig vernieuwd. Ik heb de nieuwe situatie nu grof ingetekend met de aangepaste straat en het heringerichte verblijfsgebied.

Helaas is het aantal perrons ook gewijzigd. De routeplanners voor het OV hanteren nog de oude perrons. Is iemand bekend met de nieuwe inrichting? Ik heb de buslijnen nog niet volledig kunnen herstellen hierdoor; ze beginnen en eindigen nu bij de in- en uitgang van het busstation.

De wandelroutes zijn wel weer hersteld. Of ze daadwerkelijk ook zo lopen als nu zal later moeten blijken; de stickers en andere aanduidingen zullen nu nog ontbreken ter plekke.

Het kruispunt bij Quatrebras aan de N355 is verbouwd en heropent. Daar zijn de bushaltes ook flink opgeschud: Quatrebras Noord en Oost vervallen, West is nieuw, en Zuid is verplaatst. Ik heb de buslijnen aan de nieuwe situatie aangepast, maar ik weet niet of er ook lijnen aangepast zijn tegelijk met deze verbouwing. Heeft iemand daar zicht op?

Lijntaxi 513 is nog een vraagteken voor mij. Dat is de enige lijn die nu niet langs een van de nieuwe bushaltes rijdt. Is die misschien qua route aangepast?

Volgens het busboekje rijdt 513 langs Quatrebras West.
Het lijkt dan logisch dat hij via de rotonde aan de W-zijde terug komt en zijn route vervolgt.

Overigens is tabel 513a identiek aan tabel 513b. Dat zou je kunnen melden aan Arriva.

Geheel toevallig was ik zaterdag op bezoek bij de Arriva-garage in Leeuwarden en in de kantine hing daar een plattegrondje met welke lijnen op welk perron thuishoren (overigens stonden dan weer niet alle lijnen daarop). Ook blijkt er een uitstapperron langs de Kanaalstraat te zijn, die heb ik ook ingetekend, maar die ligt mogelijk niet helemaal goed.

Ik heb in OSM de routes aangepast en ik kwam meteen tot de ontdekking dat lijn 98 niet meer rijdt tussen Bolsward en Heerenveen en dat lijn 99/199 geknipt zijn in Sneek. Tussen Heerenveen en Sneek rijden lijn 91 en 191 en tussen Sneek en Harlingen rijden lijn 99 en 199.

Ik zat al te kijken hoe je aan die informatie kwam; handig! Kloppen de perronletters A t/m E zo? Dan zet ik ze ook op de vlakken.

Die kon ik ook nog niet helemaal plaatsen. Komt wel als de BGT bij is of er nieuwere beelden zijn.

Maar welke kant van West pakt hij dan als halte?

Volgens de afbeelding zijn dit inderdaad de perrons; op perron E zullen straks de Sneekermeerbus en treinvervangend vervoer komen en er is ook nog een perron F, zijnde de taxistandplaats + Opstappers.

Op dat grote eiland? Ik kan die nog niet plaatsen zo.

Ik heb ook gelijk de nieuwe indeling van Busstation Hilversum er in gezet. De Uitstaphaltes zijn hierbij vervallen, alle lijnen stappen nu uit op het “tijdelijke” (tot 2026) busstation.

Ik heb in heel Zeeuws-Vlaanderen alle bushaltes nagelopen; een deel daarvan lag op de verkeerde locatie ten opzichte van OSM (LuFo + Streetview). Ook alle buslijnen die binnen Zeeuws-Vlaanderen rijden, zijn bijgewerkt conform de dienstregeling per 28-08-2023.

Wel zit ik nog even met de relaties van de Haltetaxi’s, lijnen in de serie 900. Ze zijn nu weergegeven met een routelijn, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is en dat er rechtstreeks tussen in- en uitstaphalte wordt gereden. Is hier iets mee te doen?

Als ik je goed begrijp doel je op losse opstaphaltes die middels een relatie gegroepeerd zijn ?
Als voorbeeld MeerOV in gemeente Haarlemmermeer: Relation: ‪MeerOVBus‬ (‪9181767‬) | OpenStreetMap
Zo ja dan heb je meteen je oplossing voor jouw losse opstap haltes.

De methode is goed (al zou er een tag moeten zijn voor dit soort systemen). Maar deze specifieke relatie is volgens mij een WMO-vervoer en daarvan zeg ik dat dat niet op Openstreetmap zou moeten.

OV op Maat en AML Flex zouden daarbij wel horen.

Het verschil tussen die twee is dat OVopMaat echt een “puntenwolk” is, waarbij je van één knooppunt naar elke andere punt, of van elk punt naar het knooppunt mag reizen, maar niet tussen twee punten onderling, terwijl AML Flex een soort bellijntaxi is: je moet hem reserveren, maar als de route tussen twee haltes korter kan dan via de “lijnroute” dan neemt de taxi die kortere route.