Bij zoeken op adressen en plaatsnamen in en rondom de Alblasserwaard valt mij op dat de resultaten van OpenStreetMap Nominatim deze plaatsen altijd koppelen aan België ipv Nederland:
Voorbeeld:
Administratieve grens Dordrecht, België
Stad Dordrecht, België, Europe
Wat is hier aan de hand?
Ik ben zelf vooral op straatniveau aan het editen met JOSM en zal waarschijnlijk een andere tool nodig hebben om dit te analyseren en evt. te fiksen.
Dit is iedere keer terug te voeren op fouten in de Nominatim database. Het ligt meestal niet aan de data in OSM. Ik probeer het nog een keer na te vragen.
Ojee, dat zijn we vergeten hier op het forum te vertellen. We hebben de Alblasserwaard verkocht aan België. Ze waren zo verdrietig dat wij Baarle Nassau hadden. België wil graag na 180 jaar opnieuw integreren in het moederland en heeft zo ook een stukje in Nederland.
Nou, het is echt een zootje bij Nomatim.
Het gebied met verwijzingen naar België strekt zich oostelijk uit tot Geldermalsen, bevat ook de Bommelerwaard.
Zoek ik op Kerkdriel, krijg ik dit resultaat:
Stad Kerkdriel, België
Dorp Kerkdriel, 5331, België
Administratieve grens Kerkdriel, Amersfoort, Gelderland, Nederland
Ik heb gevonden dat ik problemen kan aanmelden bij http://trac.openstreetmap.org
Dat ga ik doen en maar zien wat er van komt.
Ik weet niet of Nominatim hierdoor beter door wordt, maar voor de Garmin kaarten is de adres zoekfunctie te verbeteren als er aan de administratieve levels ook tags worden gehangen als is_in bijv is_in:country=Netherlands
Voor het opzoeken van adressen kijkt de kaart naar admin_level=10, alleen het land staat hier niet bij. Is het mogelijk mbv een bot de tags is_in:country=Netherlands toe te voegen? En misschien ook aan admin_level=8.
Ja hoor eens … Wij gaan niet lopen taggen voor de renderer … Dat zou niet nodig moeten zijn.
Mij is vanaf vorig jaar al gezegd dat beperking in CPU kracht bij de eindgebruiker geen reden is om principieel overbodige tags aan een object toe te voegen.
Toch ???
Maar ik ben het er overigens wel mee eens dat als een dergelijke kleinigheid de bruikbaarheid van het eindproduct significant verbeterd, we dat direct moeten uitvoeren.
Ik ben dergelijke problemen ook tegengekomen waarbij Apeldoorn in een Duitse Kreis zou liggen.
Uit overleg met de Nominatim ontwikkelaar blijkt dat de administrative grenzen een groot probleem zijn (ieder land heeft weer een eigen interpretatie van de level indeling) en dat de tag place_name in NL soms fout gebruikt is (in Assen bijvoorbeeld).
Het probleem met de administrative grenzen zou ondertussen opgelost moeten zijn in Nominatim (in iig voor Apeldoorn lijkt dit het geval) maar wellicht zijn er nog meer uitzonderingsgevallen.
Dat pleit er juist voor om aan die administratieve grens een land tag te hangen.
Ik zit nl met hetzelfde probleem dat bijv in belgië de woonplaatsnamen gekoppeld zijn aan level=9 terwijl in Nederland die aan level=10 gekoppeld zijn.
Als er hier in NL bij level=10 een tag komt is_in=NL ofzo dan wordt het wat beter te renderen. Dat voorkomt rare situaties als straten in Breda die in Duitsland liggen en straten in Enschede in Duitsland.
De problemen die ik ondervond met Nomatim zijn voor plaatsen in en rond de Alblasserwaard opgelost. Ga weer fijn verder huisnummeren in Gorinchem-Oost.
Sinds kort een echte gebruiker van OSM en ik ben direct tegen hetzelfde probleem aangelopen. Doetinchem ligt ook nog steeds in Kreis Borken.
In de toekomst heb ik veel meer tijd, dus wil ik me graag gaan storten op evt. assistentie voor het verbeteren/aanvullen van OSM.
Tevens vind ik mijn eigen straat niet als ik er heen wil navigeren [routeren] terwijl hij in OSM wel staat aangegeven.Dit laatste zal ik in dit forum nog even opzoeken, er staat vast wat over beschreven.
Kan ik als gebruiker dit ‘Kreis’ probleem zelf aanpassen en zo ja, kan iemand me op weg helpen?