Afgelast: Mapping party: zaterdag 1 juli, Dordrecht

Goed idee, ik wil zeker ook wel eens een keer naar het noorden komen!

De mapping party in Dordrecht is volgende week zaterdag al! In verband met de organisatie is het handig dat geïnteresseerden even doorgeven dat ze komen (hier, per PM of op meetup).

Ik heb nog vrij weinig definitieve aanmeldingen tot nu toe - als er te weinig aanmeldingen zijn heeft het denk ik niet zo veel zin het door te laten gaan, en dat zou zonde zijn. Last dus even weten of je komt.

Lijkt mij ook een goed voorstel.

Wegens onvoldoende aanmeldingen gaat de mapping party in Dordrecht zaterdag helaas niet door. Jammer, volgende keer beter!

Ik heb nog wel een verzoek: voor organisatoren in de toekomst lijkt het mij erg nuttig om te weten wat jullie beweegredenen zijn om wel of niet naar een OSM-evenement te komen. Zouden jullie kunnen aangeven welke redenen op jullie van toepassing zijn? Dat kan op de volgende (anonieme) Google Forms (maar één enkele vraag):

https://docs.google.com/forms/d/1KBpkQLv-MJqYkzWrQoLC4xUCuMw-K2IoROfm3Qgfl3k/edit

Bij voorbaat dank!

En de uitslagen (dank aan alle respondenten):

Om welke reden(en) heb je je niet aangemeld voor de mapping party in Dordrecht? (12 respondenten)

2x De datum
6x De locatie in Nederland
3x Het type locatie (binnenstad)
4x Het thema (winkels en POI)
5x Het geringe aantal andere aanmeldingen
3x De gekozen locatie is voldoende gemapt
1x Ik ben niet geinteresseerd in activiteiten met andere mappers

Andere opmerkingen:

  • Ik had dat weekend al een ander evenement, anders was ik waarschijnlijk gekomen
  • Het is de eerste keer voor mij, moeilijk beeld te creeren wat het allemaal inhoudt
  • Zoek locatie die nog veel bijdragen kan gebruiken.
  • Ik denk dat de community te klein is om 10 man bijelkaar te brengen…

Ook aan de response op je mini enquête zie dat het aantal osm-ers toch vrij beperkt is. Die dit forum lezen en dus geïnteresseerd zijn in de doelen van OSM. Is dat in deze gemeenschap structureel (is er een dalende trend van vrijwilligers?). Zijn er statistieken van edits en gebruikers in Nederland? Ook bij wikipedia zie je een dalende trend. En bij Mapillary een vrij constante groep bijdragers van beperkte omvang. Het is altijd een vrij beperkt clubje, helaas.

http://osmstats.neis-one.org/?item=countries&country=Netherlands

En ik heb er al eerder een uitgebreid verhaal over gepost.

Niet iedere OSM’er zit ook op het forum. En er zijn natuurlijk ook mensen die niet elke dag op het forum kijken, maar het een paar keer per maand bekijken, dan kan je net de enquête gemist hebben.
Of er een dalende lijn in zit weet ik niet. Ik denk dat het vrij constant is als je over de lange termijn kijkt. Tja, misschien is het ook juist een voordeel om in een beperkt clubje te werken. Als er veel meer mensen actief zijn, is het forum bijvoorbeeld ook niet meer te volgen, dan moet je om de haverklap kijken of je niet iets gemist hebt, anders volg je het verhaal niet meer.
Hoe meer mensen meedoen, hoe lastiger het ook wordt als er iets gereverd moet worden.

Voor zo’n mapping party is het natuurlijk jammer, iemand komt met een leuk idee, maar het gaat niet door omdat er te weinig mensen zich hebben aangemeld. Misschien moet je zulke dingen nog verder van tevoren aankondigen, zodat meer mensen het hebben gelezen. Hoewel 31-5-2016 nu iets meer dan een maand geleden is, en een maand vind ik toch best wel ver van tevoren…

Ik mijn geval kwam het door de afstand. Ik ben vanuit het noorden zo dik twee uur onderweg.