Sinds een tijdje ben ik actief op OpenHistoricalMap (OHM). Daarbij maak ik vaak gebruik van BAG-data. Recent kwam ik erachter dat deze dataset vrij te gebruiken is en ook door OSM wordt gebruikt. Aangezien in deze dataset het bouwjaar van ieder gebouw in Nederland staat, zou het een zeer waardevolle toevoeging voor OHM zijn om deze dataset te importeren.
Nu heb ik zelf geen ervaring met het importeren van datasets. Ik heb op het forum van OHM al wat advies gekregen. Ik ben benieuwd of ervaringsdeskundigen met het importeren van BAG-data naar OSM misschien ook tips hebben voor dit project.
Ik zag op de wiki dat er een BAG-plugin bestaat. Zou deze (mogelijk met wat aanpassingen) ook gebruikt kunnen worden voor het importeren naar OpenHistoricalMap?
Mochten er andere dingen zijn waar rekening mee gehouden moet worden bij deze import, laat het vooral weten! Ik hoor het graag.
Mooi initiatief, BAG importeur hier, klinkt als een goed idee. Maar geen idee hoe dat vanaf een development perspectief eruit zou zien.
@Sander_H weet daar hopelijk meer over, of je dat zo zou kunnen gebruiken.
Gebruiken jullie ook JOSM voor het editen van OHM?
Ik weet trouwens ook niet of de historische data ergens wordt bewaard als een gebouw uit de BAG wordt gehaald. Als dit niet het geval is, is OHM waarschijnlijk een goede manier om dit alsnog op te slaan.
De historische data wordt door de BAG zelf opgeslagen. Ze zijn op te vragen d.m.v. ID-nummer in de BAG Viewer, maar niet standaard zichtbaar op de kaart. Ik ben van plan binnenkort het Kadaster te vragen of deze data ook in een dataset verkrijgbaar is. Het zou hoe dan ook een waardevolle toevoeging voor OHM zijn.
De BAG bevat een volledige historie van alle gebouwinformatie sinds 2010, dus dat zou te importeren moeten zijn.
Alles van voor die tijd zit er niet in, behalve alles dat op dat moment nog bestond.
Is gewoon te downloaden via: Adressen ATOM
Vraag me af hoe geschoond je de data in OHM wilt inlezen. Er zit soms nogal wat rare zaken in de BAG die op enig moment wel gecorrigeerd worden, maar als je de history wilt inlezen zit je daar wel mee.
Bij het importeren in OSM is het soms al bewerkelijk genoeg om panden op elkaar te laten aansluiten, dus als je dat soort kwaliteitsslagen ook wilt doen, maar dan voor alle revisies van een pand wilt opschonen denk ik dat je teveel hooi op je vork neemt.
Om de data as-is in te lezen wil ik wel eens een proefje doen om een klein dorp/gehucht in te lezen. Niet via de BAG plugin, want die leest alleen de huidige panden uit, maar heb ook scripts om geojson bestanden te maken die gewoon in JOSM te importeren zijn.
OHM lijkt iig gewoon via JOSM te gebruiken te zijn: OpenHistoricalMap/JOSM - OpenStreetMap Wiki
Kan je ook die geojson geven, dan kun je er zelf eens mee spelen. Nog voorkeur voor welke plaats?
Hoe kan ik deze bestanden uitlezen? Openen in JOSM lukt niet.
Goed punt. Mogelijk is het het handigst om eerst de huidige status van gebouwen te importeren als basislaag. Gebruikers die vervolgens in een specifieke plaats meer historische details willen toevoegen, zouden dan de historische gegevens uit de BAG kunnen gebruiken als input.
Lijkt me leuk. Om het zo overzichtelijk mogelijk te houden: zou je Schokland kunnen doen?
Kan nog hieraan toevoegen dat BAG naast de administratieve historie sinds 2010, voor Panden ook het bouwjaar attribuut bevat. Dit geeft de fysieke historie. Hiermee is bijvoorbeeld, na conversie via nlextract.nl, deze interactieve kaart met bouwjaren van Panden, gemaakt door Bert Spaan.
Op zich niet ingewikkeld, denk met Vector tiles via Martin en MapLibre. Het is een redelijke eenvoudige ‘Choropleth’. Alleen de data moet per zoom-level ‘georganiseerd’ zijn. Zou dan semi-live kunnen, ipv pre-rendered, Bijv met PostGIS ST_Union, ST_Simplify. Maar is wat off-topic nu…