Ik wilde een melding oppakken voor het toevoegen van bedrijfsinformatie op de kaart, toen ik merkte dat alle adrespunten op een kluitje staan. Dit maakt de zichtbaarheid op de kaart, alsmede het toevoegen van gegevens aan een adrespunt schier onmogelijk.
Toen ik later op de Sarphatistraat wat gegevens toevoegde, zag ik weer hetzelfde.
Ik heb in het verleden wel wat meldingen gedaan op Verbeterdekaart (o.a. voor de Weena in Rotterdam), om het in de bron juist te krijgen. Het lijkt er echter op dat in het BAG geen echte standaard is voor het toekennen van coördinaten van individuele adrespunten. Integendeel: soms staan er tot wel 70 punten op één coördinaat, of een “pixel” van elkaar verwijderd.
Weet iemand hoe hiermee om te gaan? Het lijkt mij te ver voeren om ze handmatig te rasteren, tenzij daarvoor een soort ‘raster-plugin’ bestaat.
Waar de adrespunten staat wordt bepaald door de gemeentes en verschilt dus per gemeente. De BAG eist alleen dat ze binnen de countour van het pand staan. In het begin van de BAG werden alle adressen in een pand, of alle adressen met een gedeelde ingang op het zelfde punt ingetekend. Dat maakte het nagenoeg onmogelijk om een idividueel adres aan te passen. De BAG plug-in trekt de adressen daarom zo ver uit elkaar dat ze in de reguliere editors op het hoogste zoom-niveau individueel aan te klikken zijjn. Meestal zijn de meeste punten op zo’n kluitje appartementen en zitter er 1 of 2 bedrijven tussen. Zelf sleep ik dan dat ene adres een eindje weg van het kluitje en voeg dan de extra tags met bedrijfsinformatie toe.
De laatste tijd zie ik in Utrecht dat de gemeente de adressen meer verspreidt over het pand in een raster. Zoals bijvoorbeeld in Leidsche Rijn Centrum. Ik ben er nog niet van overtuigd dat dit een vooruitgang is. Als er al een relatie is tussen het adrespunt en de positie van de woning in het pand, heb je daar niet zoveel aan. Voor routeren zou je toch uit willen komen bij de brievenbus en de bel van de woning/bedrijf. Daar zit normaal gesproken ook de deur die open gaat asl de bewoner op een knopje drukt.
Als de gemeente de adrespunten netjes bij de juiste ingang zet en je vervolgens zou rasteren over het hele pand, raak je informatie kwijt over waar de ingang zit.
Dat laatste ben ik niet helemaal met je eens. Een adres in een pand zou ongeveer moeten zitten waar de centroide van de ruimte is - alleen met gestapelde woningen is dat weer lastig.
Bij de voordeur van de flat (ipv van het appartement) is heel raar - en daar zijn andere methoden voor, zoals addr:flats.
Ik heb dat toegepast op mijn flat, zo is mijn “voordeur” ingang C
Niet om je aan te vallen, maar volgens mij is het het handigste om te doen waar concensus over is. Dus wat op de wiki staat, en als dat er niet is, dan hier concensus bereiken en dat op de wiki te zetten.
Als ik kijk op https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:addr staat hier nog niets over. Bovendien staat hier informatie die conflcteert met wat wij in Nederland doen (namelijk dat je addr: op een building zet als het bijv eengezinswoningen zin - wij doen ook dan addr-nodes)