Hallo dames & heren van het goede cartograferen,
Gisteren was ik thuis op de kaart aan het kijken hoe ik later op de dag ergens heen kon lopen, en ik dacht, ik kan op een zeker punt wel even de tram pakken voor 2 haltes. Helaas voorzag de kaart mij niet van een snelle link naar de vertrektijden vanaf die halte, dus bedacht ik dat het handig zou zijn die toe te voegen.
Ik zag dat dit bij trein- en metrostations gedaan wordt met een website tag. Ik was van plan te linken naar de halteinformatie bij U-OV, de huidige naamvoering van het openbaar vervoer in de provincie Utrecht, maar kwam bij een treinstation een website link tegen naar 9292, en dacht: dat is ook wel een goed idee, want de naam waaronder het OV rijdt verandert hier nogal eens (Midnet, Connexxion, Qbuzz, U-OV, vanaf 2035 weer iets anders), dus dan voorkom je dat je die links elke zoveel jaar aan moet passen.
Bovendien is 9292 voor zover ik begrijp een samenwerkingsverband van de OV-bedrijven in Nederland, dus ook soort officiëel en niet zomaar een site. Daarnaast biedt 9292 meer duidelijkheid: tram- en bushaltes hebben gescheiden pagina’s, terwijl U-OV de lijnen van alle naast elkaar gelegen haltes op één hoop gooit, wat onduidelijker is en verwarring kan veroorzaken over de lijnen die daadwerkelijk vanaf de betreffende tramhalte (en niet naast- of verderop gelegen bushaltes) vertrekken.
Dus ik heb er een hoop moeite in gestoken om elke tramhalte van de juiste link te voorzien, want ik dacht, laat ik ze dan ook gelijk allemáál even doen.
Nu ben ik door DwarfNebula vriendelijk naar het forum verwezen om e.e.a. te bespreken, dus hier ben ik dan. DwergNevel merkte op dat de website tag voor de officiële website is en er dus toch naar U-OV gelinkt zou moeten worden, of dit anders even bediscussieerd dient te worden.
DN noemde ook dat een “automatische” edit eigenlijk eerst besproken moet worden op het forum. Verwijst automatische edit hier naar het toevoegen van hetzelfde soort informatie aan alle haltes in plaats van een enkele? Het ging namelijk helaas alles behalve automatisch…
Wat dat betreft heb ik ook nog even gekeken naar oude discussies hier over het OV, haltepaalnummers, GTFS (open OV) data enzovoorts, maar ik was niet van plan er een hele studie van te maken, dus toen ik zag dat website= taggen al heel gebruikelijk is heb ik het dankbaar daarbij gelaten voor dit van beperkte omvang zijnde projectje.
Nu kan iemand die op de kaart zit te kijken in ieder geval snel even doorklikken naar de actuele vertrektijden. Maar de vraag is dus: mag dat 9292 blijven, of moet dat U-OV worden—ondanks de nadelen die daarbij horen?
En de bredere vraag is natuurlijk: wat is de beste of juiste manier om ervoor te zorgen dat de gebruiker van een interactieve weergave van OpenStreetMap zonder moeite de actuele vertrektijden bij een halte kan raadplegen?
Betreffende changeset:
Verschil tussen 9292 en U-OV:
2 tramlijnen en 9 buslijnen in één overzicht, de bussen vertrekken niet vanaf de tramhaltes maar vanaf de naast- en verderop gelegen bushaltes
De tramhalte heeft een eigen pagina, of bij deze specifieke versie: de pagina heeft aparte tabbladen voor trams en bussen, waarbij direct naar het tramoverzicht gelinkt kan worden