Actueel hoogtebestand Nederland, landuse en forensisch natuuronderzoek

Het valt me in communicatie met medemappers en bekijken changesets op dat relatief weinig mensen kennis hebben of gebruik maken van de AHN Hillshade view (Klik op het layers icoon en selecteer AHN3 DTM Hillshade of kijk anders op het (oude) forum hoe je dit als achtergrond in je editor kunt instellen)

Ik zie nogal eens dat mappers door mij gemapte of of aangepaste landuses samenvoegen omdat zij menen “dat het toch maar een aaneengesloten bosgebied is”, “3dshapes verouderd is” of op AHN uitgelijnde zaken opnieuw uitlijnen volgens BGT terwijl de kwaliteit daarvan in natuurgebieden vaak erbarmelijk slecht is

Terwijl ik (die bos- en natuurbeheer gestudeerd heeft) toch echt een veelvoud aan percelen zie met specifieke boomsoorten, ontginningsmethoden, bodemsoorten, oude grenzen, verdwenen wegen enz. In het Engels heet dit “forest forensics” (ik ken geen nederlandse vertaling). Hier staat een youtube video over dit onderwerp.

Ik voeg heel veel van de zaken die ik hierboven noem niet aan de kaart toe omdat OSM dat niet ondersteunt of omdat ik daar simpelweg niet altijd de tijd niet voor heb. (OSM is al zo verslavend :grinning:)

Waar het uiteindelijk om gaat is dat deze begrenzingen als lijntjes op OpenTopoMap getoond worden en dit mij en anderen bij navigatie en onze natuuractiviteiten helpt.

Afgelopen week ben ik helaas weer een uur kwijt geweest met gedeeltelijk reverten en uitleggen waarom.

Aansluitend heb ik alle eerder door mij bewerkte landuses de source 3dShapes vervangen door AHN aangezien ik daar eerder niet zo consequent in was. Valt de trigger “3dshapes is verouderd” weg en is mijn voortgang eindelijk te zien.

Dank voor jullie begrip!

4 Likes

Celtic fields bij Lunteren, karrensporen … je hebt er weinig aan voor OSM (hoewel, grafheuvels vind je er ook op terug), maar die Hillshade is geweldig!
Ik dacht meteen aan deze zaken bij ‘forensisch’. En inderdaad, voor het goed karteren van bos is de AHN ook zeer bruikbaar. Net als voor bijvoorbeeld wallen van forten in onze waterlinies.

Goed initiatief!
Als een landuse echt geupdate wordt dan haal ik ook de “source=3dshapes” weg zodat duidelijk is dat deze vorm niet meer de originele import is.

Allereerst: bedankt voor de noeste arbeid in de ontelbare bospercelen die ons land rijk is. Alle lof. Leuk hoe je achtergrond weerklinkt in het werk dat je verricht aan de kaart.

Ikzelf stort me bij tijd en wijlen op dergelijk werk. Met name in de kom tussen Bunnik en Wijk bij Duurstede heb ik veel uren gestoken. AHN is een krachtig hulpmiddel, zeker in combinatie met de kadastrale grenzen. Zeker in dergelijke regio’s (waar ruilverkaveling nog niet zijn verwoestende werk heeft gedaan) zeggen kadastrale percelen nog veel over de geschiedenis; hoogteverschillen vullen dat nog verder in met, wat je zegt, greppels, paden, dijklichamen en andere sporen in het landschap.

Ik ben gelukkig nog geen 3dshapesverwijderaars tegengekomen. Jouw ervaringen pleiten ervoor om bij grote wijzigingen inderdaad maar de bron te wijzigen. Ik doe dat slechts sporadisch. Een aansporing om die bronnen ook meteen mee te pakken.

Om het werk van medecartografen niet te schaden is het sowieso een goed gebruik om eens naar de historie van een object te kijken (control+H in JOSM). Wie heeft er aan gesleuteld en met welke reden (vandaar dat je het heeeel fijn is gedetailleerd te melden wat je gewijzigd hebt, zeker bij grote sets). Via de obliekbeelden kun je met een beetje geluk ook nog terug in de tijd om te zien in hoeverre het gebied sindsdien is veranderd.

Trouwens, misschien vind je forensisch natuuronderzoek een leuk onderwerp om eens over te komen vertellen bij het OSM-treffen. Lijkt me mieters!

Ik zal kijken of ik aankomende zaterdagochtend bij treffen aan zal schuiven

AHN is zeer handig als er bomen staan om de paden goed te mappen. Je kunt de exacte loop van de paden en boswegen goed herkennen en op de juiste plek leggen.
Ook voor waterlopen en waterplassen onder bomen zijn goed te herkennen in de AHN laag.

1 Like

Boswerkzaamheden met zwaar materieel geven ook diepe sporen. Het verwijderen van bomen. Wat je ook terug ziet op maaiveld AHN. Niet elk tweesporige is een track.

Leuk onderwerp.
Kwam tijdje terug bij het fietsen in Drenthe een toeristisch bordje tegen met daarop een AHN-hillshade kaartbeeld. Uit de begeleidende tekst bleek dat een lokale historicus met behulp van AHN het verloop van een oude handelsroute had kunnen reconstrueren. Er waren op het tracé van de voormalige route (die dwars op het fietspad liep) karrewielen geplaatst waardoor je best een aardig beeld kreeg van hoe dat liep, zie de wielen op deze foto van Marc:

En ik me maar afvragen: “waarom staan die wielen daar?”
Bijzonder om te zien hoe zo diverse onderdelen bij elkaar komen!

2 Likes