access=designated?

Een nieuwe mapper heeft veel straatjes in het centrum van Utrecht omgetagd van access=destination (alleen bestemmingsverkeer dus) naar access=designated. Na de wiki-pagina [1] nog eens goed gelezen te hebben, kan ik me geen beeld vormen van de semantiek van deze tagwaarde, tenzij het de situatie vertegenwoordigt dat een overheid een bord heeft geplaatst met de betekenis van “iedereen en ieder voertuig is hier expliciet welkom”.

Of mis ik iets?

Colin
[1] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:access=designated

Zoals jezelf al aangeeft access=designated op een straat is ten allen tijde klinkklare onzin. De waarde designated heeft dan alleen betekenis met specifieke “voertuig” keys. Het zou mijns inziens gebruikt kunnen worden op fiets en voetpaden. Echter is niet iedereen het er over eens wat het dan betekent.

“Het zou mijns inziens gebruikt kunnen worden op fiets en voetpaden. Echter is niet iedereen het er over eens wat het dan betekent.”

Maar dan weer alleen op niet-verplichte voet- en fietspaden … in NL geen zinnige tag dus.

Ik denk dat in dit geval access=designated wordt gebruikt als shortcut voor “access=no/bicycle=yes/emergency=yes/goods:(08:00-11:00)=yes/psv=yes/horse=yes/moped=yes/mofa=yes/foot=yes” en de volgens mij niet bestaande “permit=yes”. Typisch een straat in een binnenstad.

Colin, heb je de mapper al om opheldering gevraagd? Misschien is het een beginnersfoutje.
Of een interpretatie van die waardeloze preset menus in Potlatch waardoor de beginnende mapper weer eens op het verkeerde been wordt gezet. Bij General Access staan nl een aantal opties, waaronder bij designated: “Permitted, according to signs or specific local laws” Van access = destination heeft Potlatch kennelijk nog nooit gehoord! :open_mouth: