Naar aanleiding van de suggestie van Jeroen in een ander draadje toch maar even een nieuw topic gestart. Ik ben benieuwd wat jullie van deze tag vinden en ook van het gebruik hiervan?
Ik kwam toevallig vandaag een tag tegen die hier enigszins aan verwant is.
Ik zag in NL een aantal wegen die volop in gebruik zijn en toch deze tag hebben. Zie deze postpass query. Het leek mij een vreemde tag en al helemaal voor deze wegen.
Als een voormalige autoweg omgebouwd wordt tot normale weg (een primary hier), dan is er van verval geen sprake. abandoned:highway past dan volgens mij niet. Iets als was:highway=trunk kan wel, maar of dat iets toevoegt bij twee wegtypes vraag ik me af.
Hier pas ik was:railway=rail wel toe, omdat dit nog tot uitdrukking komt in de naamgeving en aankleding van het fietspad.
Een combinatie met abandoned:highway kan trouwens wel als er ook verval is. Deze voormalige autoweg wordt nu alleen gebruikt voor bouwverkeer (en illegale straatraces), maar wordt niet onderhouden en het verval is zichtbaar. Hij is nu disused:highway=secondary (daarvoor was het nog een trunk) samen met highway=track en toegangsbeperkingen, maar zou al bijna naar abandoned kunnen, ware het niet dat de weg toch al opgeruimd wordt in de toekomst, en hij nu nog bruikbaar is. Voor disused geldt ook dat een feature met die prefix nog redelijk eenvoudig te herstellen valt.
@JeroenvanderGun Die in Utrecht en Amersfoort zijn van jouw hand denk ik? Die kunnen wellicht naar was:highway als die informatie nog relevant is, maar aangezien het al vijf jaar terug is het eigenlijk ook geen informatie meer die relevant is, of wel?
De wegen zijn onderhouden en volop in gebruik namelijk.
abandoned:highway=trunk op de Waterlinieweg in Utrecht geeft aan dat dit een gedowngrade autoweg is (dit bestond uit mijn hoofd uit verlaging maximumsnelheid, versmalling rijstroken, toevoeging busstroken). Mijn idee achter de tagging was dat het nu geen highway=trunk meer is en dat het, in tegenstelling tot disused:highway=trunk, kostbaar is om het terug te bouwen naar highway=trunk: de weg is vervallen als highway=trunk, maar is in prima staat in zijn nieuwe leven als highway=primary.
Kijkend naar de lifecycle-prefixes op de wiki denk ik dat ik hier beter demolished: in plaats van abandoned: had kunnen kiezen om bovenstaande tot uitdrukking te brengen (downgraden is een menselijke ingreep, geen natuurlijk fenomeen).
demolished: is het ook niet, omdat er geen sporen van achter bleven en er ook niet echt van sloop sprake was. De weg is gewoon omgekat, maar is nog steeds een (onderhouden) weg. In essentie is het ook dezelfde weg, maar met een andere inrichting en belijning. In zo’n geval past was: als prefix beter, alleen vraag ik me af tot in welke mate zulke informatie nog op OpenStreetMap hoort. Valt nog te herleiden dat dit een autoweg was?
Misschien is het goed om even aan te geen welk doel je voor bv een data consumer nastreeft. Als ik bij een huidig in gebruik zijnde highway (deel)tags zie als “abandoned” of “demolished” dan krijg ik het idee dat het geen volwaardige weg meer is. Als die termen gebruikt worden ome een oud feature te beschrijven dan krijg ik het gevoel dat het een poging is om historische data in een actuele database vast te leggen en dat is nou net niet de bedoeling van OSM. In de historie van de weg valt m.i. voldoende af te leiden. Wat mij betreft voegen de tags niets toe en kunnen ze beter verdwijnen.
Zeker. Dat ligt vast in de historie van de weg.Maar dat is iets waarvan ik het vermoeden heb dat je het zelf ook had kunnen bedenken dus wellicht bedoel je iets anders?
Dat hangt ook van ervaring en kennis af. Wij hebben hier de Hoofdweg, waar je niet heel veel voorstellingsvermogen hoeft te hebben om te herkennen dat het vroeger de rijksweg was, die vrij abrupt radicaal tot secundary omgekat werd omdat er een totaal nieuwe snelweg A20 naast gelegd werd. Inmiddels wordt hij weer opgevoerd en gaat hij qua layout weer meer op een hogere weg lijken, met ver gescheiden tweestrooks-rijbanen, afgrenzingen en zelfs vangrails, brede middenberm, parallelwegen beiderzijds.
Pas op, anekdote
Vroegâh, toen ik tijdelijk in de Slachthuisstraat op Crooswijk woonde en de A20 er nog niet was, gaf ik de rijinstructie van Utrecht naar mijn adres als volgt: Pak de grote weg van Utrecht naar Rotterdam, en in Rotterdam bij de Slachthuisstraat linksafslaan, nummer … (hm, ik ben het nummer vergeten).
Het klopte precies, maar niemand (behalve ik) heeft het ooit voor elkaar gekregen. Er stonden onderweg namelijk zoveel richtingwijzers naar andere delen van Rotterdam, onder meer Rotterdam (zonder meer) wat naar het Hofplein leidde, dat op een gevement de druk om toch af te slaan te groot werd.
Ik vind het ook goed om het naar was: te wijzigen.
Het oorspronkelijke ontwerp als autoweg/snelweg werkt door in de hedendaagse vorm/ligging van de weg, vandaar dat ik het als noemenswaardige levenscyclusinformatie over de nu bestaande weg beschouw. Als je een description=* zou schrijven, zou je dit waarschijnlijk ook in de tekst noemen.
Ik heb toevallig net Way: 1495453954 | OpenStreetMap toegevoegd, een restant asfalt, echt ongebruikt, van de oude Amersfoortseweg, toen deze nog echt dwars door Soesterberg liep
Daar zou ik juist abandoned:highway=primary toepassen. disused past niet echt, omdat deze weg niet zomaar meer hersteld kan worden (wel als parkeerterrein of zo, maar niet als hoofdweg).
highway=road (wegtype onbekend) hoeft trouwens niet. Met de lifecycle-prefixes kun je gewoon de laatste classificatie aanhouden (primary denk ik?). Als je de huidige functie wil taggen (als die er is; dit kan samen met abandoned:highway) dan kom je op een higway=service of highway=track uit.