Aantal inwoners van "villages" / kleine plaatsen

Mooi werk!

Over de inwonertallen (population-tag) heb ik een Nederlandstalige Wiki-pagina aangemaakt met de nodige uitleg.

Beste allemaal,

Sorry dat ik als aanstichter van dit project het verzaakt heb om in de discussie te blijven participeren. Na mijn initiële bijdrage en ook edits, heb ik het te druk gehad met andere zaken, hoewel ik wel zo nu en dan nog wat van de discussie heb gelezen. Ik vond het overigens wel erg leuk om te zien met watvoor enthousiasme dit is opgepakt, en de soms stevige discussies rond inwoneraantallen en classificatie. :wink:

Ik wil jullie nu wel trouwens wat leuke resultaten laten zien van al jullie noeste arbeid. In mijn “ArcGIS Renderer for OpenStreetMap”, waar ik al vier jaar mee aan het ontwikkelen ben, heb ik nu ook een doorwrochte rendering voor OSM plaatsen toegepast, met veel labelklassen die zowel gebruik maken van de basisclassificatie van “isolated_dwelling/hamlet/village/town/city”, als van inwonersaantallen, en zelfs aparte rendering voor landelijke (admin 2) en regionale (admin 4 - in NL provincie) hoofdplaatsen.

Binnen een klasse, b.v. “town” zijn er weer meerdere labelklassen die met verschillende lettergrootte en soms grijstint, de “ranking” van de plaats visualiseren m.b.v. de nu ingevoerde inwoneraantallen. Dit geeft een zeer genuanceerd beeld van de plaatsgroottes, die denk ik dicht ligt bij het ideale plaatje en hoe mensen de “ranking” van plaatsen in hun omgeving ervaren.

Bekijk de plaatjes maar. Misschien vinden jullie het wat “druk” met labels, maar toch denk ik dat dit een veel natuurgetrouwer beeld geeft, dat ook dicht bij dat van topografische atlassen ligt, dan menige kaartenwebservice, waar het soms lijkt alsof in het buitengebied helemaal niemand woont
 :roll_eyes:

Klik overigens op de links om plaatjes op volledige grootte te zien:

http://www.boeringa.demon.nl/OSM/OSM_Forum/Thread_Aantal_inwoners/ArcGIS_Renderer_for_OpenStreetMap_Zuid_Holland.jpg

http://www.boeringa.demon.nl/OSM/OSM_Forum/Thread_Aantal_inwoners/ArcGIS_Renderer_for_OpenStreetMap_Achterhoek.jpg

http://www.boeringa.demon.nl/OSM/OSM_Forum/Thread_Aantal_inwoners/ArcGIS_Renderer_for_OpenStreetMap_Groningen.jpg

Dat ziet er zeker heel wat gezelliger en dichtbevolkter uit. Een mooie kaart voor de liefhebber. :smiley:

Het ziet er inderdaad mooi uit maar ik mis toch wel een aantal plaatsen waaronder Zaandam. Ook is het niet duidelijk of Alkmaar ontbreekt vanwege het algoritme of doordat de stad naast de kaart is komen te liggen.

Beste goedegazelle,

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt? Het label voor zowel Alkmaar als Zaandam staan gewoon in de kaart. Zie het eerste, bovenste plaatje. Klik dan even op de link, zodat je het op volledige grootte ziet.

Houd er verder rekening mee, dat mijn rendering, de middelste is! Dus niet de Bing kaart links, of standaard openstreetmap-carto(Mapnik) rechts. In de Bing kaart komt inderdaad geen “Zaandam” voor, het heet daar “Zaanstad”.

In mijn kaart staat het label van Alkmaar een klein beetje naar links verschoven, net naast het centrum. Dit is echter in topo kaarten niet ongebruikelijk, om een plaatsnaam naast een plaats weer te geven in plaats van “smack-in-the-middle”, op een plek waar wat ruimte is, en er nog zicht blijft op de plaats zelf. Daartoe geef ik grote plaatsen zoals Alkmaar in de labelregels wat meer vrijheid om het label wat verder van het eigenlijke labelpunt te plaatsen. Bij kleine plaatsen (laag inwoneraantal) gebeurd dit niet, of alleen sterk ingezoomd (deze kaarten zijn trouwens 1:250k).

Dus eigenlijk heb ik je een compliment gegeven?

Mooi werk!

De rendering van plaatsnamen is (obv blik op het gebied dat ik goed ken) is inderdaad informatief en komt qua ordening inderdaad goed overeen qua belang, zowel in stedelijk als landelijk gebied.

Wat me opviel (klagen is een miljoen keer makkelijk dan iets maken):
op basis van de plaastnaamlabels lijkt Voorschoten pal ten *zuiden *van Hazerswoude-Rijndijk te liggen, terwijl het er eigenlijk ca 10km pal ten westen van ligt.

(Voorschoten ligt eigenlijk helemaal bij de eerste letter van de naam, Hazerswoude bij de laatste letter)

Zou zoiets misschien zijn op te lossen door de lange naam Hazerswoude-Rijndijk af te breken over twee regels (net zoals Alphen aan den Rijn)? Dat geeft weer wat ruimte. Of kom je met zo’n regel weer elders in de knel?

Zijn je kaarten ergens in online in verschillende schalen te bewonderen, bijvoorbeeld Arcgis Online ?