aanpassing niet goed verwerkt...

Een tijdje geleden heb ik de kruising Moleneind - Roderweg (N372) tussen Peize en Roden aangepast omdat deze kruising niet meer te gebruiken is voor meer dan 2 wielers. De kruising is met tijdelijk versmald en alleen fietsen kunnen vanaf het fietspad het Moleneind op. Auto’s kunnen niet meer vanaf de roderweg afslaan het Moleneind op.
Ik heb dat aangepast op de kaart, en deze zijn wel verwerkt, maar YOURS de routeplanner stuurt er wel auto’s langs… Wat heb ik verkeerd gedaan?

Groeten,
Eric

Is dit een tijdelijke afsluiting ivm wegwerkzaamheden of een permanente wijziging?

Op de site van YOURS staat dat de navigatie gebaseerd is op de data van 28 juni 2011, dus het klopt dat de wijzigingen die je maakt nog niet verwerkt zijn in de routeplanner.

Vandaag ben ik er langs gekomen op de fiets. Op de OFM staat de situatie goed vermeld.

Wat me wel opvalt, is dat er in die buurt nog heel wat te mappen en juist te taggen valt. Enkele fietspaden staan als verhard op de OFM, terwijl het schelpenpaden zijn. 't Pad (bij Nuis) was daar een voorbeeld van. Ik heb dit net veranderd.

Je kan de OFM echter niet testen voor de auto, probeer deze eens:
http://www.openrouteservice.org/index.php?start=6.4691756,53.1490964&end=6.4757846,53.145184&pref=Fastest&lang=nl&noMotorways=false&noTollways=false

Die paden zijn toch fietspaden, een cycleway is volgens mij niet per definitie verhard. Dat er geen surface vermelding bij staat geldt voor heel veel meer fietspaden. Was mij eerlijk gezegd niet opgevallen. Ik zou dit dan als “surface=shells” hebben gemapped (tagwatch 127x, ook “crushed shells” is in gebruik).

Ben hier een paar weken geleden nog langs gekomen om fietsknooppunten te mappen. Heb jij toevallig het fietknooppunt bij de Coendersborg gezien? Denk dat daar ergens nummer 09 moet zijn. Maar kon de bordjes niet vinden.
Gebeurt me trouwens regelmatig daar in Groningen, zal wel komen omdat het netwerk nog in aanleg is.

In de praktijk zijn er twee soorten fietspaden in gebruik op de OFM: (verharde) fietspaden en halfverharde. Cyclepath of cycleway surface=concrete, of surface=asphalt heeft precies hetzelfde resultaat als wanneer er geen surface vermelding is, n.l. een doorlopende rode lijn (in mijn typ file een blauwe lijn). Vanwege deze reden kom ik tot de conclusie dat een fietspad verhard is als er geen surface vermelding is.

Het is een kleine moeite om surface= ? in te vullen.

Vandaag kwam ik er ook achter dat track zonder surface vermelding, wordt weergegeven als halfverharde weg, b.v. Sandebuur. Een zijweg, een zandweg, stond ook als halfverharde weg op de OFM. Daar heb ik surface=sand van gemaakt, overeenkomstig de werkelijkheid.

Toen ik via 't Pad (een schitterend schelpenpad en oud kerkepad) naar de Coendersborg fietste, volgde ik de richting naar nummer 9 . Helaas heb ik het knooppunt niet gezien, althans ik heb er niet op gelet. De Coendersborg leidde mijn aandacht te veel af:-)

Dat is waar, maar voor veel fietspaden is dat niet gebeurd. De tagging wordt in de loop van de tijd natuurlijk ook veel uitgebreider en consequenter. Toen ik begon met OSM werd het volgens mij nog niet zoveel gebruikt. Het zit bij mij derhalve nog niet zo heel erg in mijn systeem om dit ook toe te voegen. En ik wil meestal met fietsen ook nog een beetje opschieten en kilometers maken dus veel details die ik zou kunnen toevoegen sla ik over.
Heb sinds kort ook een Garmin, dus ik denk dat ik straks wel meer op surface-tags ga letten, en ook toevoegen. Het valt me met de Garmin ook sneller op als straatnamen verkeerd zijn, is toch duidelijker als het boven aan het scherm staat dan in een kaart op de weg ingetekend.

't Pad, dat is vanaf knooppunt 11 bij het Iwema steenhuis neem ik aan. Ben zelf via Jonkersvaart gefietst. Zag dat er een route via het fietspad naar de coendersborg ging, ben doorgefietst en later vanaf Marrum via het schelpenpad teruggefiets om dit knooppunt te vinden. Moet ergens naast de Coendersborg zijn waar het fietspad uit het bos komt. Ik denk dat we kunnen concluderen dat dit hier nog niet aangebracht is.

Aaanvankelijk vond ik niet belangrijk of het een verhard pad of een schelpenpad is. Op beide kun je goed fietsen. Maar afgelopen voorjaar fietste ik op een schelpenpad waarop net een nieuwe laag lag. Ik kwam bijna niet vooruit. Vanaf dat moment denk ik er consequent om bij het taggen. Een verhard pad tag ik niet en laat surface open in Potlatch. Ook met 37-622 banden met een beetje ongelukkig profiel kun je gauwer een lekke band krijgen, ook al heb je anti-lek banden. Op mijn nieuwe fiets zijn Schwalbe Citizen banden gemonteerd en enkele weken geleden had ik voor 't eerst in 15 jaar tijd een lekke band. Er is een stukje plastic in het profiel blijven steken en dat drukte door de antilek laag.

Ik fiets nu zo’n drie jaar met een Garmin Etrex Legend. Thuis maak ik een route die ik omzet in een track. Die track fiets ik. Ik let dus niet meer op bordjes. Ik kan me bij toeval herinneren dat ik nr. 09 enkele keren heb gezien toen ik via 't Pad fietste. Ik moest regelmatig van de fiets om hekjes te openen. Ik denk dat wij hetzelfde pad hebben gefietst, maar dan in omgekeerde richting. Vanaf de Coendersborg ben ik via het schelpen/grindpad naar de Jonkersvaart gefietst. Bij de Coendersborg (eigendom van het Groninger Landschap) stonden diverse borden. Wat er op stond, kan ik me niet meer herinneren.

't Pad begint inderdaad bij nr. 11 en voert langs Iwema Steenhuis. Het is een lang pad dat diverse keren wordt onderbroken door gewone wegen.

Ik beschouw een schelpenpad als verhard, in de oude traditie steen/puin/schelpen = verhard, klinkers asfalt = bestraat.

Als je over een schelpenpad fietst waarop net een nieuwe laag ligt, zak je er behoorlijk in weg. Als je in Vesting Bourtange of de Eichenallee in Lage (Duitsland) fietst en je gaat met een snelheid van 25 km per uur over de kinderkopjes, kun je je fiets daarna gelijk wegbrengen om te laten repareren.

Er is verschil in een pad dat van asfalt is of waarop een verse laag schelpen ligt. Ook is er verschil in bestrate wegen. Het is een kleine moeite om dit in Potlatch in te vullen.

Ik laat graag wat over voor anderen …

Ha Drenthe-mappers,

Eigelijk tag ik die schelpenpaden + andere rommel ertussen daar in Drenthe als surface=gravel. Je krijgt dan zo’n rood gestippeld lijntje in de OFM. Zie in potlatch ook geen keuze voor schelpen. Heeft dat het zelfde effect op de OFM?
Mattheus… herfstvakantie??

Als voorbeeld even het Mekelermeerpad bij Meppen. Mooi fietsgebied en de boel aardig compleet kunnen maken!
http://www.openstreetmap.org/?lat=52.77658&lon=6.64321&zoom=17&layers=M

Groet,
Eggie

De afsluiting is definitief, waarschijnlijk komt er een landbouwsluis, maar daar wordt ambtelijk / politiek nog over gesteggeld…

Thx, de aanpassing is dus wel goed verwerkt.

Wel apart dat het beeld bij YOURS wel aangepast is, maar de routering dus nog niet…

In Potlatch heb je geen andere keus en het effect is precies hetzelfde.

Ja deze week heb ik hersfstvakantie. Mijn vrouw had vorige week herfstvakantie. En dan zit er maar één ding op: fietsen. Mijn vrouw heeft op dinsdag een vrije dag en toen hebben we samen wat gedaan. Gisteren vroeg ze of ik vandaag alweer ging fietsen. Ja, was mijn antwoord, of wil je soms meefietsen. O nee, je moet werken. Ze zat onmiddellijk op de kast:-)

Ik heb helaas geen rekening met tags als surface=shells of erger nog ‘crushed shells’ gehouden. Ik zag ook tags in de trant van ‘surface=mix of fine gravel and sand’ o.i.d. voorbijkomen tijdens het fietsen.
Tja, dan moet je ook niet zeuren dat het niet gerenderd wordt :wink: Kortom, gewoon als gravel taggen dan komt het wel goed. Trouwens schelpenpaden, bestaan die nog als verharding?

Hier zie ik een lijstje van de tagwatch:
asphalt (8836), paved (5416), unpaved (5242), gravel (3743), sand (3315), paving_stones (2342), dirt (1780), grass (1630), paving_stones:30 (922), concrete (492), ground (463), wood (447), cobblestone (349), compacted (299), shells (127), pebblestone (84), mud (52), clay (51), loam;gravel (49), grass;dirt (40), dirt;gravel (34), grass_paver (32), earth (24), artificial (23), asfalt (19), tarmac (18), Gras, Erde (18), crushed_shells (17), fine_gravel (16), woodchips (15), crushed shells (15), brick (11), metal (10), artificial_turf (10), unpaved/gravel (9), sand;grass (9), klinkers (7), bad (6), clay;gravel (5), puin (5), concrete:plates (4), grid (4), gravel; gravel; gravel; dirt (4), square concrete tiles (4), compacted;gravel (4), concrete slabs (4), dirt;grass (4), wood_chips (3), sand; bumpy (3), tartan (3)

http://tagwatch.stoecker.eu/Netherlands/En/tags.html

Dit is mijn definitie om er een onverharde vlag aan te geven:
highway=* & surface ~ ‘.(cob|compact|dirt|earth|gr|loam|mud|peb|sand|unpaved).’ { add mkgmap:unpaved=1 }

bijv gr betekent alles met een gr erin dus tags als unpaved/gravel of gras vallen eronder. Shell staat er nog niet bij maar kan ik nog toevoegen.
wood ook?

Jazeker. In maart fietste ik bij Zandeweer over het Eppenhuistermaarpad. Daar was net een nieuwe schelpenlaag aangebracht. Noordfiets kan dat als een verhard pad beschouwen, maar het viel niet mee om vooruit te komen. Ik zakte telkens door de laag en ging over het gras fietsen. Na verloop van tijd zijn de schelpen vergruizeld en dat heb je geen last meer. Er is weinig verschil tussen vergruizelde schelpen en fijn grind. Het is dus goed om surface=gravel te gebruiken

En als er sneeuw ligt op het pad is het surface=snow :slight_smile:

Ben een aantal van m’n spijkertjes al kwijt uit m’n spijkerbanden, terwijl er toch in de handleiding staat dat je winterbanden op droog asfalt 40 km moet inrijden. :frowning: Scheelt wel in de herrie.

Dus als er echt sneeuw ligt, heb je geen plezier meer van je spijkerbanden:-)

'T Pad, Eppenhuistermaarpad … ik zie een prima samenwerking hier: ik zet de paden erin en jij voert het oppervlak in!