Allroads, ik zag dat je ook in mijn dorp wat wijzigingen hebt gemaakt.
Heb je dat bewust gedaan zodat ik gemakkelijk kan meekijken hoe het uitpakt?
In elk geval geef ik er nu graag een reactie op. Het betreft een locatie aan de rand van het dorp en tevens op de grens van waar ik reeds exact heb uitgelijnd op basis van BGT (daarom het verschil in nauwkeurigheid tussen de groenstroken aan de overzijden van de weg).
Het type wijziging waarom het gaat ligt in het verlengde van met name deze discussie en in mindere mate deze discussie.
Hier een afbeelding met nummering door mij toevoegd:

1 = highway=footway, crossing=unmarked, surface=asphalt
2 = highway=footway, surface=paving_stones
3 = highway=footway, footway=crossing, crossing=unmarked
4 = highway=footway, footway=sidewalk, surface=paving_stones
5 = highway=footway, footway=sidewalk, surface=paving_stones
6 = highway=footway, footway=crossing, surface=paving_stones
Dit is het bijbehorende beeld van Google Streetview.
Dit is de wijzigingenset in achavi.
Way 5 was van mij, met de huidige tags, maar die liep door waar nu way 6 loopt.
Je hebt dat stukje geknipt om er crossing van te maken. Ik vind dit zelf geen goede praktijk. Nee, het trottoir loopt uiteraard niet door tot het midden van de weg maar een oversteek is er ook niet.
De vraag is: moet de way daar een afwijkende tag hebben om de highway=footway te rechtvaardigen. Het antwoord is mijns inziens: nee. Onderbouwing: lijnelementen zijn een schematische weergave en een way wordt bij voorkeur in het midden van de daadwerkelijke wegbreedte gelegd maar representeert de gehele weg. Het trottoir ligt in werkelijkheid direct tegen de weg aan en daarom is het doorlopen van de highway=footway, footway=sidewalk gerechtvaardigd.
Hetzelfde speelt bij way 4: in werkelijkheid ligt het trottoir tegen de weg aan. Je hebt een hele korte verbinding gemaakt tussen weg en trottoir om ze met elkaar te verbinden. Het lijkt alsof je met het opknippen van die gehele oversteek in vier stukken wilde ontsnappen aan de schematische weergave maar way 4 valt nu samen met een halve dwarsdoorsnede van het trottoir.
Way 1 en 4 bestaan in feite niet of in elk geval niet als losse delen. De door jouw gekozen werkwijze vind ik zelf niet houdbaar. Ik ben benieuwd hoe anderen ernaar kijken.
De toevoeging van een oversteek (unmarked) op deze plaats vind ik wel terecht omdat die door het verbindingsstuk t.h.v. way 2 wordt gesuggereerd (ik steek daar zelf ook regelmatig over). Ik zie echter geen reden om deze in vier stukken op te knippen. Als er een knip zou moeten zijn dan op de zuidelijke wegrand: way 1 en 2 samengevoegd met tags van huidige way 2; en way 3 en 4 samengevoegd met tags van huidige way 3.
Verder vraag ik me af hoe je de ondergrond van way 1 en 2 kent aangezien er geen Mapillary-beelden van zijn.
Kortom: deze manier van gebruik van de BGT, namelijk het opknippen van een way zodra die een BGT-lijn kruist, vind ik geen goed idee. De richtlijnen en samenhang binnen OSM zouden voorrang moeten hebben (met daarbij opgemerkt dat deze vorm van detail of micro mapping nog in ontwikkeling is en dus nog weinig is besproken en gedocumenteerd).